رخ مادر؛ پرتره‌ای عاشقانه از مادران شهدا
امیرحسین اکاتی، تهیه‌کننده مجموعه مستند با شرح ویژگی‌های این اثر، پرداختن به فرهنگ ایثار را محور فصل جدید عنوان کرد

رخ مادر؛ پرتره‌ای عاشقانه از مادران شهدا

عکس | تاکید بر تولید آثار تربیتی و قرآنی

همسر شهید رئیسی در دیدار با هنرمندان بر لزوم تولید آثار با محوریت قرآن و مسائل تربیتی تاکید کرد.
همسر شهید رئیسی در دیدار با هنرمندان بر لزوم تولید آثار با محوریت قرآن و مسائل تربیتی تاکید کرد.
کد خبر: ۱۴۶۷۸۵۶
نویسنده سپیده اشرفی - گروه رسانه

بیشتر از دو ماه از آن شبی که همه ایران چشم به انتشار خبری از سلامت شهید جمهور بودند گذشته است. حالا جمعی از هنرمندان در دیداری که با همسر شهید رئیسی داشتند، به بیان دغدغه‌های خود پرداختند. جمیله علم الهدی همسر شهید رئیسی، عصر روز سه‌شنبه با جمعی از هنرمندان رسانه ملی و سینما در دانشگاه شهید بهشتی دیدار کرد. در نشست مهدی نقویان رییس سیمافیلم در کنار هنرمندانی همچون فرهاد قائمیان، ابوالقاسم طالبی، محمود رضوی، محمدرضا شفیعی، مرتضی رزاق کریمی، شیوا خسرومهر، انسیه شاه حسینی، ستاره سادات قطبی، منوچهر هادی، مهران رجبی،  علیرضا مسعودی (علی مشهدی)، منوچهر هادی، بهروز افخمی و رزاق کریمی و حضور داشتند. 

برای مسائل تربیتی و قرآن، کاری نکردیم 

جمیله علم الهدی ،همسر شهید رئیسی در این دیدار عنوان کرد: حوزه کاری من، تعلیم و تربیت است و از همین زاویه به موضوع نگاه می‌کنم. من تخصص تعلیم و تربیتی دارم و دستم را جلوی شما هنرمندان دراز می‌کنم تا به کمک ما بیایید. ما مشکلاتی داریم که خودتان مطلع هستید. به نظرم حالا وقت آن است که اصحاب رسانه در کنار اصحاب مدرسه به موضوع تربیت و مسائل تربیتی توجه کنند. در این حوزه، دیدگاه‌های جهانی بسیاری وجود دارد که برخی‌شان با ارزش‌های ما سازگار نیست. به نظرم ماهیت رسانه سیاسی است و هر فردی که تولیدکننده رسانه است، الزاما سیاسی است. حتی شاهد هستیم که صدا و سیما در برخی موارد ملاحظاتی برای تبلیغات دارد تا به لحاظ تربیتی مسیر درست را برود. البته در این میان بسیاری از هنرمندان کارهای شاخصی علیه حرکت جهانی اقتصاد سیاسی انجام داده‌اند اما جریان کلی رسانه اینطور نبوده است. به نوعی نمی‌توان از این جریان فرار کرد. سینما هم متناسب با پیام‌های رسانه‌ای از اقتصاد سیاسی تاثیر می‌گیرد. دوستانی که در این جلسه حاضر هستند، به امام خمینی(ره) ارادت دارند و این را می‌دانند که این شخصیت گفته بودند سیاست ما عین دیانت ماست. ایشان معتقد بودند که در رسانه و سینما این دیانت باید محقق شود. 
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بحث‌های قرآنی و جلساتی اشاره کرد که قرار بود شهید رئیسی هم در آن حاضر باشند. علم‌الهدی صحبت‌هایش را اینطور ادامه داد: به نظرم به غیر از کاری که شهید رئیسی در نشان دادن قرآن در سازمان ملل کردند، کار جدی در حوزه قرآن انجام نشده است. اگر از من بپرسید که از منظر قرآن، رسانه چیست؟ باید بگویم همان آیه است که پیامی از سوی خدا برای انسان‌هاست. در اینجا به مفهوم شهادت هم باید اشاره کنم که از نگاه سکولار، مرگ آخر خط است اما از نگاه قرآنی، چیز دیگری است. تفکر اسلامی مرگ را یک مرحله می بنید که برای برخی حسرت و برای اغلب، شروع دوباره است. احساس خودم درباره شهادت شهید رئیسی این است که لطف بزرگی بود که خدا به یکی از مجاهدان ارائه کرد و من فکر می‌کنم افرادی که تحت تاثیر تعلیم اسلامی هستند به خاطر جا ماندن از پرواز اردیبهشت ناراحت هستند. فراموش نکنیم که بیشتر جوانان ما خواهان شهادت هستند. رسانه‌ها همین مفهوم شهادت را زیبا نشان داده‌اند. مثل جمله امیرالمومنین که گفته بودند اگر بمیرید من را می‌بینید و هیچ قید خوب بودن فرد را نگفته‌اند. این زیباست و باید شهادت را همینطور نشان داد. به نظرم تمام تبلیغات ضد دین، نمی‌تواند شیرینی شهادت را از بین ببرد. اما شاهد هستیم که تصویر مرگ در برخی سریال‌ها و سینمای ما، تلخ است. این، می‌تواند طور دیگری باشد. این دو ماه که مراوده بیشتری با خانواده شهدا داستم، دیدم که اگر شهادت را شیرین نشان دهید، چه آثار تربیتی روی افراد خواهد داشت. به نوعی حرص و آز آدمی را از بین می‌برد. مرگ‌آگاهی، مادر بسیاری از ارزش‌های ماست و آثار بزرگی دارد. 

دو  زنگ خطر بزرگ

همسر شهید رئیسی همچنین به دو خطر بزرگ امروز در جامعه اشاره کرد و گفت: فقر و فحشا کار شیطان و از آفت‌های بزرگ امروز ماست که اصحاب رسانه و به صورت خاص، هنرمندان می‌توانند آن را از بین ببرند. به نظرم شهید رئیسی یک نمونه عینی است که حتی لباس و سلوک ایشان، نقش رسانه را داشت. اگر فیلم یا مستندی درباره زندگی ایشان ساخته شود، از این منظر می‌تواند مفید باشد. شما هنرمندان اگر الگویی از همراهی دیانت با قدرت را نشان دهید، قطعا شهید رئیسی مصداق آن است. از آقای نقویان رئیس سیمافیلم هم تشکر می‌کنم که این جلسه را هماهنگ کردند. برخی دوستان پرسیدند حال و هوای من بعد از شهادت شهید رئیسی چطور بود که باید تاکید کنم تلفن رهبری و قوت قلب ایشان برای من بسیار تاثیرگذار بود. باز هم می‌گویم که دنیا، تشنه آشنایی با قرآن است.

 درددل هنرمندان با همسر شهید 

در ادامه این مراسم، برخی از هنرمندان به بیان دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود پرداختند. فرهاد قائمیان بازیگر تلویزیون و سینما در ادامه، با اشاره به خاطره خود از شب شهادت شهید رئیسی، خطاب به همسر این شهید گفت: من که شهروند عادی هستم وقتی خبر حادثه را شنیدم، تا صبح نخوابیدم. قطعا شما رنج بیشتری داشته‌اید. اما امروز از اقتدار شما خوشحالم و تحمل و صحبت‌های شما امروز برای من، یک صبوری دیگر رقم زد. امیدوارم مسیر شهید رئیسی ادامه داشته باشد. 

مهران رجبی هم در این نشست گفت: در زمان شهید رئیسی اولین بار بود که پیگیری‌های مستمری از طرف ریاست‌‌جمهوری برای هنرمندان صورت می‌گرفت. شهید، دلسوز دیگران بود و امیدوارم که عاقبت همه ما، ختم به شهادت شود. بهروز افخمی هم از دیگر هنرمندان حاضر در این جلسه بود که گفت: روزگاری گفته می‌شد که سینما رسانه مناسبی برای بیان حال و هوای افراد دیندار نیست، به نظرم بعد از شهادت سیدمرتضی آوینی، بدتر هم شد. الان شاهد هستیم که سینما، به وضعیت سبک و نازل رسیده است که روی موبایل در دسترس است. اگر روزی به من می‌گفتند که قرار است فیلمساز شوم و آثارم در موبایل دیده شود، از این مسیر کنار می‌رفتم. همه روابط وارونه شده است. در قدیم، سینما تاریکی فضای سینما هم مقدس بود اما گاهی الان فکر می‌کنم با وضعیت فعلی چرا فیلم می‌سازیم؟ 

انسیه شاه حسینی کارگردان سینما هم در ادامه نشست، از دشواری‌های تولید فیلم گفت و خطاب به همسر شهید رئیسی گفت: شما با این دید و این دلسوزی که دارید، چطور اجازه‌ دادید در این سه سال، برخی فیلم‌ها تولید شود؟ چطور اعتراض نکردید؟ 

هنرمند دیگری که در این نشست به بیان دغدغه‌ها و صحبت‌های خود پرداخت، ستاره سادات قطبی مجری و بازیگر بود. او خطاب به همسر شهید رئیسی گفت: می‌خواهم یک صحبت مادر دختری و درددل با شما داشته باشم. من مادر 4 فرزند هستم که در 15 سالگی حافظ کل قرآن شدم. به مرور به سمت بازیگری آمدم اما این را متوجه شدم که حجاب من برای برخی دوستان، دردسر است. نمی‌گویم چادر، بحث من حجاب است. چرا من در سینما و برخی آثار تلویزیونی جایی ندارم؟ دیده‌ام که در پشت صحنه به زور بازیگران چادر سر می‌کنند و برخی افراد برای آموزش، کنارشان هستند. شما از اعتقادات خود به قرآن گفتید، من این را می‌پرسم که چرا من که باور به قرآن دارم و محجبه هستم، جایی در برخی آثار ندارم؟ من چند سال است تلاش کرده‌ام بگویم حجاب زیباست. 

محمدرضا شفیعی تهیه‌کننده تلویزیون هم عنوان کرد: ما شهیدی را از دست دادیم که هرچه می‌گذرد بیشتر متوجه می‌شویم چه کسی را از دست دادیم. اما می‌خواهم بگویم حالا که ایشان در قید حیات نیستند، بیشتر به مراقبت نیاز است. مثلا چه نیازی است که یک پایگاه خبری به نام ایشان مجوز بگیرد؟ باید بیشتر مراقب این میراث باشید. 

منوچهر هادی، کارگردان هم در ادامه، اشاره کرد که در زمان شنیدن خبر شهادت شهید رئیسی، مدام به خانواده او فکر می‌کرده است. شیوا خسرومهر بازیگر دیگری بود که در این نشست صحبت کرد. او با اشاره به یک اثری که در سال 1389 داشته، از خاطره خود و گره خوردنش با قرآن گفت و اینکه دوست دارد اثری با همان حال و هوا بسازد. 

عکاس: مجید آزاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها