در دورهمی پادکسترهای فارسی چه گذشت؟

فصل پادکست، دورهمی پادکسترهای فارسی با حضور وحید اسدی، مدیر شبکه رادیویی جوان و همچنین دبیر دومین رویداد ملی پادکسترهای فارسی و اعضای باشگاه پادکسترهای جوان به همراه فرزاد حسنی، اسماعیل باستانی، احسان طریقت، سیاوش صفاریان‌پور و احسان مهرجو در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
کد خبر: ۱۴۶۷۳۲۴
نویسنده اکرم اویسی - گروه رسانه

احسان مهرجو، کارشناس‌مجری برنامه باشگاه پادکستر‌های جوان در دورهمی پادکستر‌های فارسی رادیو جوان اظهار کرد: برنامه باشگاه پادکستر‌های جوان با تلاش مستمر جناب آقای دکتر اسدی، مدیر محترم شبکه رادیویی جوان از بطن نخستین رویداد پادکست فارسی شبکه رادیویی جوان در سال گذشته متولد شد که هدف اصلی آن آشنایی با پادکست‌ها و پادکستر‌های جوان ایرانی بود. البته باید اذعان کنم که خود من هرگز تصور نمی‌کردم تا این اندازه در کشور پادکستر داشته باشیم که به‌صورت حرفه‌ای این کار را دنبال کنند.

وی در ادامه بیان کرد: باید توجه داشت که یکی دیگر از اهداف اصلی رادیو جوان بابت راه‌اندازی برنامه باشگاه پادکستر‌های جوان؛ آشنایی علاقه‌مندان به رادیو با رسانه نوظهوری به نام پادکست است تا تعاملی دوسویه میان مخاطبان و تولید‌کنندگان پادکست ایجاد شود. البته باید متذکر شوم که از سال گذشته بیشترین بار برنامه بر دوش سرکار خانم شهره احمدوند (تهیه‌کننده برنامه باشگاه پادکستر‌های جوان) بوده است و با این‌که خود بنده حتی در انتخاب مهمانان و پادکست‌ها هم کمک می‌کردم، اما ایشان با جان و دل و تمام‌قد این برنامه را به بهترین نحو ممکن پیش بردند.
کارشناس برنامه باشگاه پادکستر‌های جوان همچنین گفت: در میان بیش از ۱۰۰ قسمت برنامه‌ای که تاکنون ضبط کرده‌ایم میزبان ۵۰ درصد از بانوان پادکستر بوده‌ایم که این مهم از ارزش بسیار بالایی برخوردار است. ما در این برنامه تلاش می‌کنیم که علاوه بر این که پادکست و پادکستر را به اقشار مختلف جامعه معرفی کنیم هراس آن‌ها را از ساخت پادکست از بین ببریم تا مسیر ساخت پادکست را برای آنان هموار کنیم. البته باید توجه داشت که یک پادکست مفید و موفق؛ بیش از هر چیزی نیاز به ایده خوب و محتوای کارآمد و مفید به موازات تجهیزات فنی مناسب دارد.
مهرجو با تأکید بر ضرورت حفظ محتوای بهینه و مفید پادکست گفت: پادکستی مفید است که محتوای مناسبی داشته باشد. یعنی این‌که هم محتوا برای مخاطب کاربردی باشد و هم عقبه و پیشینه درستی داشته باشد. البته راستی و صحت محتوا هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در کنار همه اینها؛ موسیقی مناسب و هم‌خوان با محتوا نیز مهم است و باعث فضاسازی خاص در ذهن مخاطب می‌شود.

جایگاه بانوان در عرصه تولید پادکست

سیاوش صفاریان‌پور، پادکستر و تهیهکننده پادکست‌هایی همچون فلسفه علم، ایستگاه فضایی، جهان شگفت‌انگیز مغز، میرکت، هشتگ بازنشستگی، هاگیر واگیر، رخت‌کن بازنده‌ها، خداحافظ آفریقا، متاورس و عصر حجر در مراسم دومین رویداد پادکست فارسی رادیو جوان عنوان کرد که بسیاری از پادکست‌های کنونی فارسی توسط بانوان ساخته می‌شود و امیدواریم این روند ادامه پیدا کرده و در آینده‌ای نه‌چندان دور، شاهد درخشش هرچه بیشتر آنان باشیم چرا که بانوان این عرصه از توانایی‌ها و توانمندی‌های بسیار و فزاینده‌ای برخوردار هستند که ضروری است تا این توانمندی‌ها شکوفا شود.

جایگاه ایده‌پردازی در تولید پادکست

اسماعیل باستانی، پادکستر و دارنده داور اولین رویداد ملی پادکست فارسی ضمن تأکید بر ضرورت حفظ تعامل پادکستر‌ها با مخاطب عنوان کرد: ما تمام تلاش و توان خود را به‌کار گرفتیم تا با ایجاد روند تعاملی با مخاطبان، مطلوب‌ترین فضا را ایجاد کنیم و خوشبختانه توانستیم این مهم را در تهیه و انتشار مجموعه پادکست «رادیو صدای زمین» اجرا کنیم و گواه آن نیز بازخورد‌های خاص مخاطبان به این پادکست است.

پادکستر باید از خود گذشته باشد!

احسان طریقت، تهیه‌کننده پادکست «پرچم سفید» و پادکست «رادیو ماجرا» نیز با حضور در دورهمی پادکستر‌های فارسی شبکه رادیویی جوان عنوان کرد: من کار را با پادکست پرچم سفید آغاز کردم و کار از آنجا شروع شد که متوجه علاقه وافر خود به حوزه تاریخ شدم و تصمیم گرفتم که دانسته‌های تاریخی خود را به‌صورت پادکست در اختیار دیگران بگذارم و، چون تاریخ را با جان و دل لمس می‌کردم برای تولید محتوا سنگ‌تمام گذاشتم تا مخاطب را به بالاترین حد از رضایت برسانم، تا جایی برای تولید هر اپیزود از پادکست بیش از ۷۰ ساعت زمان و قریب به ۱۵ میلیون هزینه صرف می‌کنم.

تهیه‌کننده پادکست پرچم سفید درخصوص ظرافت و حساسیت ساخت انواع پادکست در کشور تأکید کرد: تمامی فعالان حوزه پادکست به‌خوبی می‌دانند که برای ساخت پادکست باید بسیار زمان گذاشت و از اغلب تفریحات خود گذشت و من هم از این روند مستثنی نیستم و به‌واقع از تفریح و اوقات‌فراغت خود گذشته‌ام تا بهترین محتوا را برای مخاطبان تولید کنم و امیدوارم در این مسیر موفق بوده باشم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها