در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد

۳ نکته درباره عملیات ترور شهید هنیه

شهید هنیه گذرنامه دیپلماتیک داشت و به شکل رسمی وارد کشورمان شده بود. به همین دلیل از لحاظ قوانین بین‌المللی امکان پیگیری این اقدام تروریستی وجود دارد.
شهید هنیه گذرنامه دیپلماتیک داشت و به شکل رسمی وارد کشورمان شده بود. به همین دلیل از لحاظ قوانین بین‌المللی امکان پیگیری این اقدام تروریستی وجود دارد.
کد خبر: ۱۴۶۶۹۹۸
نویسنده سید رضا صدرالحسینی | تحلیلگر مسائل منطقه

درباره عملیات تروریستی علیه شهید اسماعیل هنیه باید چند نکته را مورد توجه قرار داد. برای نمونه خبر شهادت رییس دفتر سیاسی حماس خیلی زود به خبر اول جهان بدل شد. در این خصوص باید گفت یکی از دلایل نحوه به شهادت رساندن ایشان این بود که می‌خواستند به گونه‌ای عمل کنند که این خبر خیلی زود گسترده شود و بتواند برای‌شان به نوعی ایجاد بازدارندگی کند. در واقع برجسته بودن این خبر اگر در هر کجا اتفاق می‌افتاد، مشخص می‌شد. اما وقتی موضوعاتی مانند تحلیف ریاست جمهوری، به شهادت رسیدن فرمانده ارشد حماس و رقم خوردن آن در ایران کنار یکدیگر قرار بگیرد، می‌تواند به خبر موضوعیت بیشتری داده و آن را برجسته‌تر کند. 

به عبارت دیگر می‌توان گفت موضوعیت شهادت، حضور در ایران و علت حضور در کشورمان برجستگی این خبر را بیشتر کرد. این درحالی است که رسانه‌های دنیا خبر تحلیف رئیس جمهور کشورمان را اطلاع رسانی کرده بودند و اضافه شدن خبر شهادت آقای هنیه در این مکان و زمان به قول دست اندرکاران تروریست رژیم صهیونیستی این اتفاق را هولناک‌تر کرد و بیشتر مورد توجه قرار داد. در واقع آن‌ها به این شکل تلاش کردند با هرچه گسترده و برجسته‌تر کردن این خبر ایجاد بازدارندگی کنند. 

نکته دیگری که در این بین باید به آن توجه داشت، این مساله است که شهید هنیه گذرنامه دیپلماتیک داشت و به شکل رسمی وارد کشورمان شده بود. به همین دلیل حتما از لحاظ قوانین بین‌المللی امکان پیگیری این اقدام تروریستی وجود دارد، همچنان که وزارت‌خارجه محترم کشورمان نیز پیگیر این موضوع است. اما لازم به یادآوری است که ما هیچ امیدی به پیگیری نهاد‌های بین‌المللی نداریم، چون این نهاد‌ها تحت تاثیر آمریکا قرار دارند. با این حال این وظیفه جمهوری اسلامی است که مصونیت قرار داده شده در کنوانسیون‌های سازمان ملل را پیگیری کند. چون شهید هنیه دارای مصونیت سیاسی بود. به همین دلیل محکومیت جنایت رژیم صهیونیستی چند صد برابر می‌شود. 

مساله دیگری که باید مورد توجه قرار داد، سفر اخیر بنیامین نتانیاهو به آمریکا و افزایش اقدامات تروریستی رژیم صهیونیست است. در این خصوص نیز می‌توان گفت، بدون شک آمریکایی‌ها از این مساله مطلع بوده‌اند. در واقع سفر اخیر نتانیاهو به آمریکا برای گرفتن مجوز‌هایی بوده است از جمله برای حمله سراسری به لبنان. اما قابل حدس نبود که آمریکا به رژیم تروریست صهیونیست اجازه این اقدام پلید را بدهد که در کشور دیگری یک فرد دیپلمات آن‌هم در بالاترین سطح جنبش حماس را به شهادت برساند. در واقع آمریکایی‌ها ثابت کرده‌اند که در حدود ۱۰ ماه گذشته همیشه و بدون هیچ فاصله‌ای حامی رژیم صهیونیست بوده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها