نقدی بر کتاب‌های تاریخ شفاهی در حوزه دفاع مقدس به انگیزه انتشار چند عنوان خواندنی در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس

لزوم نگاه منصفانه به شکست‌ها و پیروزی‌ها در جنگ

مسائل حقوقی مصاحبه‌های تاریخ شفاهی

این کتاب که ویرایش اول آن سال ۱۳۹۹ در ۳۷۹ صفحه منتشر شده و اکنون ویرایش دوم آن منتشر شده، به شرح تکالیف حقوقی افراد، سازمان‌ها و موسسات در قبال یکدیگر و تعهدات آنها نسبت به اطلاعات حاصل از مصاحبه‌های تاریخ شفاهی می‌پردازد.
کد خبر: ۱۴۶۵۹۱۲
 
در این کتاب، پس از بررسی منابع و متون داخلی و خارجی، مصوبات قانونی و ملاحظات اخلاقی بین‌المللی و داخلی در تعیین حقوق پدیدآورندگان مصاحبه‌های تاریخ شفاهی، با بهره‌گیری از تجربیات اشخاص و موسسات مجری طرح‌های تاریخ شفاهی، دستورالعمل و شیوه‌ای کاربردی به منظور بهره‌برداری از منابع تاریخ شفاهی به شکل‌های مختلف و تعیین حقوق پدیدآورندگان این منابع ارائه شده است.

​​​​​​​نویسنده: پیمانه صالحی
انتشارات: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران


دیااُکو
داستان دیااُکو تخیلی است و بر بستر وقایع تاریخی، گسترده شده است. این داستان علاوه بر سرگرمی و تشویق مخاطبان به مطالعه، ارائه‌ اطلاعات علمی و مستند از ساکنان ایران در هزاره‌ اول پیش از میلاد و ترسیم شرایط اجتماعی و سیاسی آن دوره است. «افسانه‌ دیااُکو پیش از حضورش قلب‌ها را تسخیر کرده بود و چه‌بسا رویای تجسم‌یافته‌ یک اسطوره می‌توانست، مرهمی باشد بر زخمی کهنه؛ زخم شکست، زخم اسارت، زخم تحقیر و زخم باج و خراج کمرشکن. سرزمین‌های ماد با اسب‌های خوب و معادن ارزشمند، مانند گوهری در برابر آشوریان جنگجو می‌درخشید و قابل چشمپوشی نبود.»

نویسنده:  مجید قدیانی و حمید افشار
انتشارات:  قدیانی
قیمت: ۱۹۵۰۰۰ تومان
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها