سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران تاکید کرد؛

لزوم مبارزه با مگس ميوه با اولويت كانون كوبی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان:

هجوم مگس مدیترانه‌ای به باغ‌های گلستان

برزعلی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان از هجوم مگس مدیترانه‌ای به باغات استان خبر داد و گفت: باغ‌های غرب گلستان در وضعیت هشدار قرار گرفته و به رنگ قرمز در آمدند.
برزعلی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان از هجوم مگس مدیترانه‌ای به باغات استان خبر داد و گفت: باغ‌های غرب گلستان در وضعیت هشدار قرار گرفته و به رنگ قرمز در آمدند.
کد خبر: ۱۴۶۴۴۱۷
نویسنده شبیر دائمی
به گزارش جام جم آنلاین از گرگان محمد برزعلی اظهار کرد: گسترش مگس مدیترانه‌ای در باغ‌های گلستان به نحوی در حال پیشروی است که کار از ردیابی گذشته و توصیه ما به کشاورزان این است که در اولین فرصت با مراجعه به مراکز خدمات کشاورزی، سموم و آفت‌کش برای مقابله با این مهمان ناخوانده را دریافت کنند.
 
وی افزود: در صورتی که شکار مگس مدیترانه‌ای از هفت عدد در روز فراتر رود، باغداران باید اقدامات مقابله‌ای را انجام دهند، در حال حاضر شکار مگس مدیترانه‌ای در باغ‌های گلستان بسته به موقعیت جغرافیایی متفاوت است، اما مشاهده ۱۰ تا ۴۰۰ عدد مگس مدیترانه‌ای در روز گزارش شده است.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه در صورت کنترل نشدن آفت مگس مدیترانه‌ای، خسارت سنگینی به میوه‌های دیررس وارد می‌شود، تصریح کرد: باید با دغدغه‌مندی تمامی باغداران گلستانی عزم خود را برای کنترل همگانی این مهمان ناخوانده جذب کنیم، اگر اقدام مقابله‌ای انجام نشود با جمعیت عظیمی از مگس مدیترانه‌ای مواجه خواهیم شد.
 
وی از پیش‌بینی برنامه میان‌مدت و بلند مدت برای مقابله با مگس مدیترانه‌ای در گلستان خبر داد و خاطرنشان کرد: نگران شیوع آفت مگس مدیترانه‌ای در میوه‌های دیررس و میان‌رس مانند گلابی، خرمالو و نارنگی هستیم.
 
برزعلی با بیان اینکه میزبانی آفت مگس مدیترانه‌ای بر روی درخت انجیر است، گفت: آفت نر مگس مدیترانه‌ای پس از تزریق از درخت انجیر، قدرت پرواز بیشتری پیدا می‌کند، خانه‌باغ‌ها پُر از درختان انجیر است که هیچ اقدام کنترلی روی آن انجام نمی‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۶ در گلستان با آفت مگس مدیترانه‌ای مواجه هستیم، یادآور شد: اگر باغداران در مدت ۲۱ روز و در سه نوبت سم‌پاشی داشته باشند، مگس مدیترانه‌ای تا حدودی کنترل می‌شود.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان نارنج‌های باقی‌مانده روی درختان را منشأ آلودگی دیگر باغات از مگس مدیترانه‌ای دانست و افزود: شهرداری‌ها برای جمع‌آوری نارنج‌های آلوده از شهر اقدام کنند.
 
وی از آغاز مانور ترویجی مگس مدیترانه‌ای میوه در استان گلستان خبر داد و گفت: با توجه به تشدید فعالیت آفت همگانی مگس مدیترانه‌ای میوه در بعضی باغ‌های استان و پیش‌بینی طغیان این آفت در دهه سوم تیر و برای انتقال دانش در زمینه کنترل آفت، مانور ترویجی جهاد میدانی مگس مدیترانه‌ای میوه در ۱۴ شهرستان گلستان برگزار شد.
 
به گفته برزعلی براساس آخرین آمار رد پای مگس مدیترانه‌ای در حدود شش هزار هکتار از باغات استان مشاهده شد که سم‌پاشی و طعمه‌پاشی چهار هزار و ۱۲۰ هکتار در استان در حال انجام است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها