گفت‌وگوی «جام‌جم» با تهیه‌کننده و مجری برنامه شبکه تهران

گپ دلبرونه با کودکان

گزارش «جام‌جم» از برنامه صبحگاهی شبکه تهران در گفت‌وگو با تهیه‌کننده

سلام به تهران بدون حرف اضافه

عادت داشتیم مجری بایستد و در پلاتویی طولانی روبه مخاطبان شعر بخواند و از طراوت صبحگاهی بگوید. انگار فقط عادت داشتیم چون دیگر لذتی از تماشای این نوع برنامه‌ها نمی‌بردیم. از بهار امسال سلام صبحگاهی تازه‌ای از شبکه تهران می‌شنویم که نه مطول است و نه لحن خشک و سنگینی دارد. فصل جدید برنامه سلام تهران د‌ر ۵۸ قسمت به‌جز پنجشنبه و جمعه هر روز صبح پخش می‌شود. ساسان گلستانه، تهیه‌کننده این برنامه در گفت‌‎وگو با جام‌جم جزئیات بیشتری درباره این فصل داده است.
کد خبر: ۱۴۵۸۸۵۰
نویسنده ​​​​​​​نوشین مجلسی - گروه رسانه
 
با تغییر فصل در هر برنامه ابتدا دنبال آن هستیم که نسبت به گذشته چه تغییراتی داشته است. ساسان گلستانه، تهیه‌کننده برنامه سلام تهران در گفت‌وگو با جام‌جم بیان می‌کند: یکی از تغییرات عمده برنامه سلام تهران در فصل جدید، تغییر ساعت آن است. این برنامه در فصل زمستان تا حدود ساعت ۹ صبح روی آنتن بود و الان از ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه تا حدود ۸ صبح پخش می‌شود. اما کم شدن ۴۵ دقیقه‌‍ از زمان برنامه باعث نشده تعداد آیتم‌ها کم شود. که برعکس ریتم برنامه خیلی تندتر شده است. بخش‌های مختلف در برنامه ضرباهنگ سریع‌تری پیدا کرده و یک مجله تصویری با کلی افزوده متنوع شده است. 
   
اجرای رادیویی در قاب تلویزیون
گلستانه درباره بخش‎های جدید توضیح می‌دهد: بخش‌های زیادی در برنامه سلام تهران تعریف شده است؛ از جمله بخش‌های سیر تا پیاز، دانستنی‌ها، شمس‌العماره، پیکان جوانان، چهارشونه، تروتازه، چرخ ریسک، تهران نو و ناشتا که به تناوب در روزهای مختلف پخش می‌شود. دو بخش جدید در این برنامه وجود دارد. یکی، چهارشونه با رویکرد آموزش حرکات اصلاحی به مشاغل مختلف است؛ تعدادی از مشاغل را در نظر گرفتیم و گفتیم مثلا آرایشگرها باید روزانه به صورت سرپا چند حرکت ورزشی را انجام دهند. یا مشاغلی که با رانندگی خودروهای درون شهری و بیرون شهری در ارتباط هستند یا مشاغل پشت میزنشین. برای هر شغل حرکات اصلاحی که با آن می‌توان از مشکلات استخوانی رها شد در فضایی مفرح ارائه شده است نه ساختار کلاسیک ورزشی. بچه‌های استودیو و کارشناسی که دکترای حرکات اصلاحی دارد این بخش را انجام می‌دهنزطد. حرکات نمایشی هم پیش از این بخش اجرا می‌شود.تهیه‌کننده «سلام تهران» ادامه می‌دهد: قبلا، بخش رادیویزیون را داشتیم که به صورت تولیدی بود. اجرای نمایش‌های رادیویی به صورت تصویری بود و ما تصویر گویندگان را می‌دیدیم که نمایش طنز رادیویی اجرا می‌کردند. این آیتم حالا به صورت زنده در استودیو اجرا می‌شود. صاحبه عظیمی از مجریان برنامه و از گویندگان شبکه رادیویی جوان یا هومن ستوده یا آقای نوروزی این بخش را اجرا می‌کنند. آیتم موفقی شده است و بازخوردهای خوبی از آن گرفته‌ایم. وی می‌گوید: آیتمی که با عنوان چرخ ریسک از آن نام بردم، محتوای محیط‌زیستی دارد و به محیط‌زیست گیاهی و جانوری استان تهران می‌پردازد. هم اطلاع‌رسانی و هم آموزش را در فضایی کاربردی برای مخاطبان ارائه می‌دهیم و از بحث‌های سنگین پرهیز داریم. آقای دکتر نواییان، کارشناس ثابت این بخش هستند که هفته‌ای دو بار روی آنتن می‌رود.  این تهیه‌‎کننده بیان می‌کند: پلی‌بک‌های تولیدی مثل پلی‌بک آبادی هم داریم که در هر قسمت به یکی از روستاهای استان تهران می‌پردازد و در آن روستا به کندوکاو می‌پردازد. با مردم، ویژگی‌های اقلیمی، تاریخی، ظرفیت تولیدی و... یک روستا آشنا می‌‎شویم؛ البته در یک فضای خوش‌ریتم. یعنی در حدود ۴ دقیقه تمام ابعاد یک روستا معرفی می‌شود. در میان آیتم‌های تولیدی، «کاسب» و «آقای خاص و خانم خاص» را حفظ کردیم. 
   
خوش‌ضرب و خودمانی
گلستانه در مورد شکستن فضای کلاسیک اجرای برنامه‌های صبحگاهی بیان می‌کند: چیزی به نام پلاتوی مجری نداریم. ساختار روتینی که پلی‌بک پخش شود ومجری پلاتوهای عمومی رااجرا وبعد اعلام کند«برویم بخش بعدی برنامه را ببینیم» نداریم.به جز پلاتوی سلام و طرح موضوع، هر مجری که در برنامه می‌بینیم موضوع‌محور هستندیامهمان مرتبط دارند یا پیامک‌ها را می‌خوانند. پلاتو بدون این‌که در یک بخش مشخص باشد، نداریم.وی می‌افزاید: نکته دیگر این است که گفت‌وگو خوش‌ضرب و تند است. کلا هشت دقیقه فرصت برای یک گفت‌وگوداریم. حواشی را حذف می‌کنیم و سریع سراغ اصل ماجرا می‌رویم. اینها خاصیت یک برنامه صبحگاهی است. برنامه صبحگاهی به این مفهوم نیست که اگر دوساعت روی آنتن هستیم،بیننده هم دو ساعت برنامه ما را تماشا می‌کند. چنین نگاهی به بینندگان‌مان نداریم.طبیعتا مخاطبان ازفضای صبح برای کسب یکسری ازاطلاعات کاربردی و دریافت نشاط برای آغاز روز استفاده می‌کنند. ما هم می‌خواهیم برنامه‌مان این دو کارکرد راداشته باشد.گلستانه عنوان می‌کند: این برنامه زیر نظر گروه اجتماعی شبکه تهران تولید می‌شود. مدیر گروه اجتماعی حامد توکل است. ایشان هم به برنامه‌ای بدون اضافه‌گویی باور دارند. این رویکرد شبکه است وماهم سعی می‌کنیم برنامه صبحگاه ثقیل نباشد.هرچند در برنامه به اخبار، موضوعات اجتماعی و اطلاعات عمومی می‌پردازیم اما هیچ‌کدام به بحث سنگین تبدیل نمی‌شود تا مخاطبی که روز خود را با تلویزیون شروع می‌کند با انبوهی از داده مواجه نشود. 

مجریانی برای تمام فصول
به گفته گلستانه مجریان این برنامه هومن ستوده، صاحبه عظیمی،محمدرضا سلمانی، آرش اسدی(اجرای بخش خبرهای ورزشی)، زهره وکیلی(اجرای بخش سیرتا پیاز)،فربد شکرایی(ارتباط زنده بابخش‌های مختلف واجرای بخش تالار آینه که موضوعات مرتبط با فرهنگ، هنر، سینما، تئاتر و تلویزیون را بر عهده دارد.هفته‌ای یک بار میزبان مهمانان مرتبط با موضوع برنامه) هستند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها