برنامه «خونه زندگی» هر روز صبح از رادیو شنیده می‌شود

خانه‌ای به وسعت ایران

شنوندگانی که علاقه‌مند به پیگیری مباحث خانواده هستند، کافی است صبح‌ها موج رادیو را روی آنتن سلامت تنظیم کنند، آن‌وقت است که با یک برنامه شنیدنی همچون «خونه زندگی» مواجه می‌شوند. گرچه درباره مبحث خانواده و تحکیم خانواده تا به امروز برنامه‌های متعددی تولید و پخش شده اما دست‌اندرکاران برنامه خونه زندگی با نگاهی تازه به این موضوع می‌پردازند و در قالب نمایش،چالش‌های خانواده‌ها را روایت می‌کنند.
کد خبر: ۱۴۴۸۴۸۸
نویسنده مریم کریمی - روزنامه‌نگار
خانه‌ای به وسعت ایران
این برنامه با ساختار نمایشی وبااهداف ارشادی،تربیتی وآموزشی و با محوریت موضوعی آموزش مهارت‌های زندگی، همسرداری، فرزندپروری، مدیریت اقتصادخانواده و فرزندآوری به‌صورت ‌زنده تهیه و پخش می‌شود. همین بهانه‌ای شد تا ما سراغ عوامل این برنامه برویم.
نمایش‌هایی از جنس زندگی
فاطمه اعتمادی، نویسنده برنامه با بیان این‌که در نمایش‌های برنامه خونه زندگی سعی می‌کند به موضوعات نگاه رئال داشته باشد، عنوان می‌کند: گاهی مجموعه‌های نمایشی وارد دنیای فانتزی می‌شود اما ما در نگارش داستان‌های زندگی برای برنامه خونه زندگی چنین نگاهی را داریم و مشکلاتی را طرح می‌کنیم که افراد جامعه امروز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند تا وقتی شنوندگان نمایش‌ها را می‌شنوند برای‌شان باورپذیر باشد و علاقه‌مند به شنیدن آن باشند. وی در پاسخ به این سؤال که برای نگارش داستان‌های این مجموعه تا چه میزان مطالعه دارد؟ تاکید می‌کند: این‌طور نیست که نویسنده خودش را به خواندن نوشته‌های خاصی محدود کند، بلکه ذهن سیال دارد و علاقه‌مند است نگاه عمیق‌تری به آدم‌های جامعه داشته باشد و سپس هنگام نگارش قصه‌ها کاراکترها یک به یک به ذهنش می‌رسد. این نویسنده می‌افزاید: من به سهم خودم سعی کردم برای نوشتن داستان‌های این نمایش از کلیشه‌ها دوری کنم و بیشتر نگاه باورپذیر در کار داشته باشم تا نمایش‌ها هم شنیدنی‌تر باشد. ما تلاش می‌کنیم آگاهی لازم را به شنوندگان در قالب نمایش درباره ریشه اختلافات خانوادگی بیان کنیم؛ به همین دلیل در قالب طراحی شخصیت‌های قصه که یک خانواده هستند، مباحث خانواده طرح می‌شود. شخصیت‌های قصه هم مثل بقیه آدم‌ها گاهی اشتباه می‌کنند اما آنچه اهمیت دارد این است که اشتباهات پلی باشد برای رسیدن به موفقیت‌های آینده.

زبان ساده و به دور از شعارزدگی
مسعود حسنی یکی از تهیه‌کنندگان برنامه خونه زندگی است. او با بیان اهداف تهیه این برنامه توضیح می‌دهد: این برنامه قدمت چند‌ساله دارد و یک برنامه ترکیبی حول موضوعات خانواده است و ما در قالب نمایش، مباحث و مشکلات خانواده‌ها را مطرح می‌کنیم. در واقع نگاه ما به چنین مباحثی از دیدگاه روان‌شناسی است؛ ضمن این‌که موضوعاتی از این دست انتها ندارد، زیرا با گسترش فضای مجازی در دنیای امروز، چالش‌های زندگی هم بسیار زیاد شده است. بنابراین موضوعاتی از این دست کم نیست.ما به‌واسطه تولید این برنامه سعی می‌کنیم آگاهی لازم را در این حوزه به شنوندگان‌مان انتقال بدهیم و از آنجا که نمایش رادیویی همیشه برای شنوندگان جذابیت دارد و برایش دوست‌داشتنی است، به همین دلیل مفاهیم خانواده را در قالب نمایش خواهیم گفت. وی ادامه می‌دهد: شنوندگان مباحث خانواده را می‌توانند در قالب اتفاقاتی که برای شخصیت‌های نمایش رخ می‌دهد، بشنوند. شنوندگان وقتی برنامه را گوش می‌دهند انگار در کنار خودشان چنین اتفاقاتی را لمس می‌کنند. در این نمایش یک جمع خانوادگی داریم که هر روز با ماجراهای بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند. این تهیه‌کننده وجه تمایز این برنامه را با دیگر برنامه‌ها، تعامل مخاطبان ذکر می‌کند و می‌گوید: مخاطبان تعامل بسیار پررنگی با برنامه خونه‌ زندگی دارند. مردم برای‌مان از مشکلات‌‌شان می‌‌گویند و ما هم موارد گفته شده را در قالب نمایش‌‌های خانوادگی تهیه و روانه آنتن می‌کنیم. این برنامه به‌دنبال رسیدن به نیازهای واقعی مردم است تا آن را به زبان ساده بدون تکلف و به دور از شعارزدگی به مخاطبان ارائه کند. ما برای رسیدن به موضوعات برنامه اتاق فکر داریم و از دوستان روان‌شناس مشاوره می‌گیریم و روی سوژه‌های مختلف کار می‌کنیم. همچنین از پیامک‌های مردمی هم مشکلات‌شان طرح شده، بهره می‌بریم.

با شخصیت نرگس بزرگ شدم
محیا اسناوندی، مجری وبازیگر برنامه خونه زندگی که ازسال۸۸ کار اجرا را دررادیو وتلویزیون شروع کرده است، می‌گوید: ۱۴سال همزمان مجری برنامه رادیو و تلویزیون هستم. در حال حاضر در شبکه دو اجرای برنامه مجله تخصصی «ماه ترین» را به‌عهده دارم و در رادیو سلامت هم به‌عنوان مجری و بازیگر با این برنامه همکاری می‌کنم. وی با بیان این که برنامه خونه زندگی از چند سال گذشته روی آنتن رادیو سلامت است، ادامه می‌دهد: برنامه خونه زندگی هر روز از ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه تقدیم مخاطبان می‌شود. من از آغاز شروع برنامه اجرای آن را به‌عهده داشتم و ایفاگر نقش دختر خانواده به نام نرگس هستم. اسناوندی درباره نقشش و چگونگی ارتباطش با مخاطبان بیشتر توضیح می‌دهد و می‌افزاید: نرگس با من بزرگ شده است، زمانی که دانشجو بودم، نرگس هم دانشجو بود. زمانی که نرگس سرکار رفت من هم سرکار می‌رفتم یا زمانی که ازدواج کردم و مادر شدم، نرگس هم این شرایط را داشت. نرگس، از وجود خودم است. دختری پرانرژی، پرهیجان و سرشار از زندگی که با توجه به تمامی چالش‌ها و مشکلاتی که برای خانواده یا خودش پیش می‌آید در پی یافتن راه‌حل است. ارتباط خوبی با مخاطبان که همسایه‌های این خانواده هستند، دارد. زمانی که غیبت دارد همسایه‌ها با ۱۶۲ یا روابط‌عمومی تماس می‌گیرند یا پیام می‌دهند و پیگیر این هستندکه چرا نرگس در برنامه غیبت دارد. سعی می‌کنم از اصطلاحات جوانان امروزبیشتر استفاده کنم.کمی بابرادرم که چندسال از من بزرگ‌تر است، کل‌کل دارم. مجری برنامه «ماه‌ترین» و«خونه زندگی» باور دارد:موضوعات این برنامه کاربردی است و بیشتر افراد خانواده با آن درگیر هستند. برنامه خونه زندگی یکی از کاربردی‌ترین برنامه‌های رادیوست که خانواده را باخودش همراه کرد. مثل این می‌ماند که شما یک مجله ۱۰۰ صفحه‌ای را خوانده‌اید. این برنامه به صورت کپسولی به مخاطب اطلاعات می‌دهد. از آشپزی گرفته تا کتابخوانی، پرورش گل و گیاه و... .
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها