پیامکهای یک هفته اخیر، نشان از پرتکرار بودن کلیدواژه انتخابات و برنامه و سریالهایی همچون حسینیه معلی، به افق فلسطین، بلا به دور و سنجرخان بوده است.
بازار داغ یک انتخاب
گشتی در میان پیامکهای مردمی ارسال شده در هفته اخیر نشان از آن دارد که کلیدواژه انتخابات در این پیامکها، داغ بوده است. بسیاری از مخاطبان نسبت به برنامههای رادیو و تلویزیون در ایام انتخابات ابراز تشکر و خرسندی کردند و بسیاری هم، نظراتشان را درباره ۲۰۰ کانال انتخاباتی مطرح کردهاند. در هفته اخیر، تب و تاب انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان داغ بوده و از همین منظر، میتوان انتظار داشت که بخش بیشتری از مردم صحبتهایی را درباره انتخابات مطرح کرده باشند. بخشی از این پیامها مرتبط با ۲۰۰ کانال انتخاباتی بود که امسال برای اولینبار اتفاق افتاد؛ بهعنوان مثال مخاطبی اینطور در پیام خود گفته که «اختصاص ۲۰۰ کانال در صداوسیما و تلوبیون برای رقابت کاندیداها یک تحول بزرگ و یک گام برای نزدیک شدن به عدالت و شفافیت است که باعث افزایش انگیزه حضور میشود. لطفا در مشکلات مشابه از همین روش استفاده شود.» البته برخی از مخاطبان هم اینطور بیان کردهاند که «امکانی که صداوسیما جهت استفاده مردم برای انتخابات آماده کرده، نیاز به اطلاعرسانی گسترده و گویا و ساده دارد.» مخاطبان دیگری هم درباره لزوم شرکت در انتخابات نظرات خود را مطرح کردهاند.
یک حسینیه تماشایی
اما از دیگر برنامههای تلویزیونی که در میان پیامکهای مردمی تماشایی شده، حسینیه معلی است که ویژه اعیاد شعبانیه روی آنتن رفته بود. این برنامه مخاطبان بسیاری را به سوی خود کشاند و توانست فضای شاد ماه شعبان را برای تماشاگران دوچندان کند. یکی از مخاطبان اینطور نوشته است که «لطفا منتخب یا خلاصه یا گزیده برنامه فاخر حسینیه معلی را تا آخر ماه شعبان ماه شادی اهلبیت و پیروان اهلبیت از شبکههای مختلف سراسری و صداوسیمای استانها بهصورت صوتی و تصویری پخش کنید.» مخاطب دیگری با نام حیدری از مشهد هم اینطور گفته است:«میخواستم از برنامه حسینیه معلی تشکر کنم. خیلی برنامه خوبیه. خداقوت خسته نباشید. اجرتون با اهلبیت(ع).» البته بازخورد پخش برنامه حسینیه معلی را میتوان در حاشیهسازی شبکههای معاند هم مشاهده کرد؛ حاشیههایی که به شکل حمله به این برنامه و تلاش برای پایین کشیدن نکات مثبت آن بود.
برخی معتقدند که بیان بدون لکنت عوامل از مواضع و دیدگاههایی است که میتواند این حسینیه را از یک حسینیه سکولار متمایز کند. حسینیه معلی در هر قسمت خود بیش از یک ساعت مخاطب را با محوریت مفاهیم مذهبی، شاد و سرگرمکننده و برنامهای مفرح همراه کرده و در نهایت پیام خود را بهصورت یک بسته جامع ارائه میداد؛ پیامی که ظاهر آن بگوبخندهای ذاکرین بود و همین نیز باعث میشد تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد.
پرمخاطب مثل «به افق فلسطین»
«به افق فلسطین» را باید از دیگر برنامههایی دانست که نام آن در میان پیامکهای مردمی تکرار شده است. برنامه به افق فلسطین از مهرماه و با شروع طوفانالاقصی کار خود را آغاز کرد و به بیان رنجها و درد مردم فلسطین پرداخت. برخی کارشناسان معتقدند که آنچه برنامه فوق را در بدو شروع مورد توجه قرار داد، اعلام رسمی موضع ایران در قبال رژیمصهیونیستی بود. گفتههای امیرعبداللهیان بازتاب فراوان در رسانههای داخلی و خارجی داشت و باعث شد رسانهملی و بهطور مشخص شبکه افق تبدیل به مرجع شود. این برنامه در ادامه توانست بازتاب صداهای موافق و مخالف بسیاری باشد که حضورشان در رسانهملی و آنتن زنده، معنای شفاف مرجعیت این رسانه بود. این برنامه در عینحال، صرفا راوی خبرها نیست و مسأله قدس را به شکل ریشهای تحلیل میکند. با وجود گذشت ماهها از شروع به افق فلسطین، هنوز هم کلیدواژه آن در میان پیامکهای مردمی دیده میشود و پرمخاطب است.
فرهنگسازی با یک برنامه خاص
برنامه دیگری که نام آن میان پیامکهای مردمی دیده میشود، برنامه بلا به دور است که یک طنز در حوزه سلامت است و تاکنون مخاطبان بسیاری را به سمت خود کشانده است. سیدمحمدحسین پورفاضلی، تهیهکننده بلا به دور، پیش از این هدف تولید این برنامه را افزایش سواد سلامت عنوان کرده و گفته بود: وظیفه صداوسیما در حوزه سلامت، دادن آگاهی، اطلاعرسانی و بالا بردن سطح مهارتهای زندگی به همراه معرفی الگوهای مناسب رفتاری است و از آنجا که این رسانه معتبرترین و در دسترسترین راه ارتباطی است، سعی داریم پیامهای بهداشتی را برای مخاطبان تلویزیون در قالب شعر و نثر و با زبان طنز ارائه دهیم. یکی از مخاطبان درباره این برنامه پیامک ارسال کرده و نوشته است: «سپاس از شبکه سلامت بابت برنامه بلا به دور. ویژهبرنامه شب میلاد مبارک حضرت مهدی(عج) عالی بود.» مخاطب دیگری هم که همنظر با مخاطب قبلی بوده، اینطور نوشته است: «انصافا ویژه بلا به دور نیمه شعبان عالی بود.»
قصه پرمخاطب یک قهرمان
این روزها سریالی روی آنتن شبکه یک سیما رفته که روایتی از یک قهرمان ملی است؛ قهرمانی که اصالت کُرد داشت و توانست سمت رعیت بایستد. سریال سنجرخان به تهیهکنندگی حسین جلالی و کارگردانی محمدحسین لطیفی توانسته با استفاده از ظرفیت بازیگران بومی و ملی، قابهای متنوعی از زندگی این قهرمان را نمایش دهد. حسین جلالی، تهیهکننده این مجموعه پیش از این به جامجم گفته بود: به نظر من سنجرخان پتانسیل پرداختن به آن در قالب یک سریال را داشت. سنجرخان،یک خانزاده است؛ اینکه یک خانزاده خلاف روال معمول خوانین رفتار کند جالب است. خوانین معمولا در دل تاریخ ظلم کردهاند و مسأله ارباب و رعیت همیشه وجود داشته است اما سنجرخان در مسیر درست تاریخ بود و طرف مردم ایستاد. بههمین علت به آن پرداختیم. سنجرخان با یک مسأله جنگید و آن هم حضور بیگانه تحت هر عنوان در کشور بود. شخصیت جالبی داشت. با میرزاکوچکخان همعصر بود و قبل از حرکت میرزا، این دلاوریها را داشت و بهنوعی شروعکننده حرکت میرزا بود اما در تاریخ روایت نشده بود. بیعدالتی و تبعیض رسانهای در طول تاریخ باعث شده تا سنجرخان و دیگر قهرمانان کرد، معرفی و شناسانده نشوند. کار هنر بازنمایی است.به گزارش جامجم، علاوه بر برنامههای ذکر شده، بخشی از پیامکهای مردمی درباره درخواست فیلم و پخش آن از شبکههایی همچون نمایش و آیفیلم بوده است.