همه چیز درباره یک گیاه آپارتمانی دوست‌داشتنی

بگونیا عروس؛ زینت‌بخش آپارتمان

هر آنچه برای نگهداری از این گیاه آپارتمانی باید بدانید

فوشیا، سر به زیر زیبا

گل فوشیا که گل آویز نیز نامیده می‌شود، از جمله گیاهان محبوب و زیبای موجود در آپارتمان‌های ایرانی است. گل‌های زیبای این گیاه به شکل آویز بوده و در مناطق معتدل طی تابستان و پاییز و در مناطق گرمسیری تمامی مدت سال شکوفا می‌شوند.
کد خبر: ۱۴۲۹۵۳۹
نویسنده مریم احمدی - خبرنگار چاردیواری
 
رنگ‌های گل متنوع است و به رنگ‌های سفید، قرمز تیره، آبی، ارغوانی، نارنجی و سفید مایل به زرد وجود دار‌د. گل‌های دلفریب این گیاه نه تنها گلخانه‌ها بلکه سایبان‌ها و سردر منازل را در تابستان زینت می‌دهد. فوشیا را می‌توان مناسب برای پرورش‌دهندگان مبتدی گل و گیاه دانست؛ زیرا کاشتن آن آسان بوده و با مختصر مراقبت موفقیت در پرورش آن حتمی است.

نور
گیاه فوشیا به نور زیاد و کافی نیاز دارد.‌ نور مستقیم آفتاب را هم دوست دارد به شرط آن که هوا خنک باشد؛ بنابراین پر‌نورترین پنجره خانه جای خوبی برای قراردادن آن است؛ البته تابش نور خورشید در وسط روز برایش خوب نبوده و بهتر است پرده را بکشید تا او را از آفتاب مستقیم محافظت کنید. نور شدید در ظهر تابستان موجب بالا رفتن دمای گیاه به خصوص در ریشه آن می‌‌شود و نور ضعیف نیز باعث دراز و باریک شدن ساقه‌ها و افزایش فاصله برگ‌ها روی ساقه ‌و ریزش برگ‌ها و گل‌های آن می‌‌شود.

آبیاری
فوشیا نیاز به آبیاری زیاد و منظم دارد. در فصل‌های بهار و تابستان که زمان رشد گیاه است هفته‌ای دو بار آبیاری و در فصول پاییز و زمستان هفته‌‌ای یک‌بار برایش کافی است. دقت کنید در فصل رشد، این گیاه به آب کافی نیاز دارد و نباید اجازه دهید خاک آن خشک یا بر اثر آبیاری زیاد باتلاقی شود. توجه داشته‌‌باشید پس از گل‌دهی گیاه، آبیاری را کاهش داده و بین هر دو آبیاری سعی کنید خاک گلدان خشک شود . همواره زهکش گلدان را کنترل کرده و از باقی ماندن آب اضافی در آن جلوگیری کنید. شما همچنین می‌توانید مقداری محلول تقویتی به آب اضافه کرده و آن را به گیاهتان بدهید که در رشد او تأثیر به سزایی خواهد گذاشت.

کوددهی
این گیاه اغلب مواقع سال به شرط فراهم بودن شرایط، گلدهی می‌کند ولی عمده گل آن در بهار و تابستان است. با شروع گل‌دهی گیاه، آن را با موادغذایی مصنوعی طبق دستور سازنده هفته‌ای یک بار ( معمولا سه گرم در لیتر ) از اوایل فروردین تا اواخر تابستان تغذیه کنید و برای این‌که بوته گل‌هایی درشت‌تر داشته‌باشد، می‌توانید از کود کامل که حاوی نیتروژن، فسفر، پتاسیم و سایر عناصر مورد نیاز گیاه باشد با توجه به شرایط و نژاد گیاه در بازه زمانی مناسب استفاده کنید .

دما
این گیاه به دمایی معتدل نیاز دارد. اگر دمای محیط در تابستان به بیش از ۲۶ درجه سانتی‌گراد می‌رسد، گلدان این گیاه را به مکانی سردتر منتقل کنید. نمونه‌ها و ارقام مختلف فوشیا عکس‌العمل متفاوتی در برابر سرما از خود نشان می‌دهند. از نمونه‌هایی که حتی تا ۱۲- درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کند تا نمونه‌هایی که تحمل دمای زیر ۱۰درجه را نیز ندارند، به چشم می‌خورد.  با فرارسیدن فصل سرما، این گیاه باید استراحت زمستانه خود را سپری کند. ابتدا باید شاخه‌های آن هرس شود سپس در مکانی کم نور و سرد که حدود ۱۰ درجه سانتی‌گراد دما دارد، نگهداری شود.

خاک
خاک مطلوب گل فوشیا باید دارای زهکشی مناسبی باشد. بنابراین زمانی که قصد کاشت و نگهداری این گیاه را در گلدان دارید، از دو مسأله مطمئن شوید: سبکی مخلوط خاک مورداستفاده و مناسب بودن منافذ موجود در زیر گلدان. مخلوط مساوی از پیت‌ماس، ورمی کولایت، خاک معمولی و مرغوب و شن، محیط مناسبی را برای ریشه‌های این گیاه می‌سازد. به‌کارگیری هفت تا ۱۰ سانتی‌متر پیت‌ماس یا کمپوست روی سطح خاک به زهکش محیط کاشت کمک می‌کند.

رطوبت
در فصل بهار هفته‌ای دو بار و در تابستان به‌صورت روزانه غبارپاشی کنید، به خصوص در درجات حرارتی بالا. اواخر تابستان این کار را به هفته‌ای یک‌بار کاهش دهید و در زمستان آن را متوقف کنید. توجه داشته‌باشید عمل غبارپاشی را در برابر تابش مستقیم خورشید انجام ندهید.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها