همه آنچه باید درباره نگهداری از گیاه آپارتمانی دیفن باخیا بدانید

دیفن باخیا، اکسیژن‌ساز برای خانه‌ها

همه چیز درباره یک گیاه آپارتمانی دوست‌داشتنی

بگونیا عروس؛ زینت‌بخش آپارتمان

اگر اهل گل‌وگیاه باشید حتما با گل بگونیا عروس غریبه نیستید. بگونیا عروس گیاهی چندساله و گل‌دار، دارای ساقه‌های قرمز، برگ‌های براق و چرمی‌شکل است و گل‌های صورتی یا سفید یا قرمز می‌دهد.
کد خبر: ۱۴۲۰۹۸۵
نویسنده مریم احمدی - خبرنگار چاردیواری

بگونیا عروس؛ زینت‌بخش آپارتمان

برای نگهداری از گل بگونیا عروس خانه‌تان حتما باید نور داشته‌باشد. معمولا به‌عنوان گیاه آپارتمانی استفاده می‌شود اما در مناطقی که هوای معتدل دارند می‌شود در فصل بهار و تابستان آن را در فضای باز نگهداری کرد. 

نور   

مهم‌ترین عامل در نگهداری گل بگونیا عروس نور است. محیط کاملا روشن می‌خواهد. چند ساعت نور ملایم هم برای آن مفید است. اگر گل بگونیا عروس گل‌دهی ندارد یا از کمبود نور است یا کمبود مواد غذایی. در صورت نبود نور کافی گل‌دهی متوقف می‌شود و گیاه رشد علفی پیدا می‌کند.

توجه: اگر در نور مستقیم به‌ویژه در روزهای گرم قرار بگیرد برگ‌ها دچار سوختگی می‌شوند.

تکثیر   

برای این کار کافی است قلمه‌ای که انتخاب می‌کنید حداقل دو گره داشته باشد (گره به محل اتصال برگ به ساقه گفته می‌شود). به‌صورت اریب ببرید و داخل خاک بگذارید. در جای نیمه‌سایه و گرم بگذارید تا رشد کند و برگ‌های پایینی را حذف می‌کنیم و فقط چند برگ برای آن باقی می‌ماند.از بستر سبک مثل پرلیت و پیت‌ماس برای کاشت استفاده کرده و محل کاشت را برای بهتر ریشه‌زدن مرطوب نگهداری می‌کنیم. دقت کنید قلمه نباید در خاک سنگین قرار بگیرد چون احتمال از بین رفتن آن بالاست.

دما   

دمای ۲۵ ــ ۱۸درجه بهترین دما برای نگهداری آن است. در دمای بالاتر مراقب باشید که خشکی نکشد و همچنین در دمای کمتر از ۱۵ درجه قرار ندهید.

هرس   

همیشه گل‌های خشک‌شده، برگ‌های زرد و مرده، شاخه‌‎های سیاه‌شده را از گیاه جدا کنید. در این‌صورت گل‌تان سرحال و تهویه‎ و انرژی گیاه صرف گل‌دهی و زیبایی می‌‎شود.

آبیاری   

گل بگونیا عروس خاک تقریبا مرطوب را می‌پسندد اما این به آن معنی نیست که دائم خاک را خیس و غرقابی نگه‌دارید، چون در این حالت برگ‌ها زرد و پلاسیده می‌شوند. همچنین بهتر است روی برگ‌ها آب نریزید که دچار بیماری‌های قارچی نشود.‌بعد از خشک‌شدن سطح خاک بهترین زمان برای آبیاری است. گیاهی رطوبت‌دوست است. استفاده از ظرف آب و سنگریزه در زیر گلدان برای تامین رطوبت توصیه می‌شود (طوری که گلدان روی سنگ باشد و کف آن با آب در تماس نباشد).

خاک و کود   

هرقدر زهکش خاک بیشتر باشد گیاه رشد بهتری دارد. در نتیجه بهتر است از خاک‌های سبک مثل ترکیب پرلیت و خاک‌برگ و پیت‌ماس استفاده کنید. هر گیاه گل‌داری علاوه بر نور به مواد غذایی کافی برای گل‌دهی احتیاج دارد. پس علاوه بر تامین نور کافی باید کوددهی هم به‌موقع انجام شود. کود با فسفر بالا مثل فرمول ۱۰-۲۰-۱۰ هر دو هفته یک‌بار. قلم داخل غذا هم برای آن عالی است. قلم را پودر کنید و پای گل بریزید تا گل دهد.

مشکلات و بیماری‌ها   

سوختگی و خشک‌شدن: یکی از عوامل‌اصلی این مشکل نورزیاد است. نورزیاد در روزهای‌گرم باعث خشک‌شدن برگ‌ها می‌شود.
رشد علفی دارد: اگر این گیاه نور کافی دریافت نکند رشد علفی پیدا می‌کند و برگ‌ها کمرنگ می‌شوند. 
ایجاد لکه‌های قهوه‌ای: درست است گفتیم این گیاه رطوبت‌دوست است ولی اصلا عمل غبارپاشی را انجام ندهید چون باعث می‌شود گیاه به بیماری‌های قارچی مبتلا و لکه‌های قهوه‌ای روی برگ ایجاد شود.

newsQrCode

نیازمندی ها