حلیلی بر پایان باز «گاندو»

مجموعه‌ای تلویزیونی برای همه دوران‌ها

در دنیای فیلم و سریال به تناسب امکانات و به نسبت نیاز مخاطب، گاهی تولیداتی صورت می‌گیرد که علاوه بر جنبه سرگرمی و ابعاد مختلف قصه، در آن واقعیات و حقایقی خاص مطرح می‌شود و خاص بودن این حقایق و واقعیت‌ها موجب ماندگاری آن فیلم یا سریال می‌شود.
کد خبر: ۱۴۲۱۵۹۲
نویسنده عزیزا... محمدی (امتدادجو) - کارشناس

مجموعه‌ای تلویزیونی برای همه دوران‌ها

مجموعه «گاندو» که در دو فصل در قاب تلویزیون به نمایش درآمده، در همان دوران آغازین پخش خود با اتکا به بکر بودن قصه و با تکیه به گونه روایی خود که یک ژانر امنیتی و اطلاعاتی بود؛ چنان در معرض توجه قرار گرفت که واکنش‌های سیاسی جدی را نیز متوجه خود کرد. گاندو با یک روایت عمیق از لایه‌های مختلف موضوعات امنیتی و اطلاعاتی که می‌شود این لایه‌ها را در شمایل اجتماعی، سیاسی و حتی فرهنگی یافت؛ پیچیدگی و دشواری حفظ جامعه را در شرایط به‌خصوص و عادی به تصویر کشید و مخاطرات را به خوبی مطرح و خیلی از اذهان خاموش به موضوعات امنیتی را بیدار کرد. این‌که فیلم یا سریالی به دفعات تکرار شود، یک امر بدیهی در تمامی شبکه‌های تلویزیونی دنیاست که گاه شبکه‌های تلویزیونی به تناسب شرایط پخش مجدد یک فیلم یا سریال را در فواصل زمانی مختلف در جدول پخش خود می‌گذارند؛ اما مهم آن است که اقبال مخاطب در باز پخش و تکرار مجدد این سریال‌ها چگونه است. این روزها شاهد بازپخش سریال گاندو در شبکه آی‌فیلم هستیم که باز مورد استقبال مخاطبان این شبکه قرار گرفته و توانسته در ساعتی از شب مخاطب را با جذابیت‌های داستانی خود همراه کند. توجه مخاطب به گاندو دارای پیامی واضح به تمامی مسئولان رسانه‌ای و همین‌طور تولیدکنندگان محتواهای رسانه‌ای است که چرا این سریال این‌گونه مورد توجه قرار می‌گیرد و شخصیت‌های آن در ذهن مخاطب ماندگار شده‌است. شخصیت‌پردازی و ریتم بازی کاراکترهای اصلی، مضاف بر پیرنگ موجود در سریال، موضوعاتی است که بر میزان انگیزه مخاطب برای تماشای سریال گاندو می‌افزاید و مخاطب بدون کلافگی، خستگی و با رضایت تصمیم می‌گیرد در میان انبوه شبکه‌ها، شبکه آی‌فیلم را انتخاب کند و از تماشای آن لذت ببرد.
این یک واقعیت است که تقریبا تمام وقایع، اتفاق‌ها و تولیدات در ایران با توجه به این‌که همواره در شرایط خاص تحریم، تهدید، تطمیع و تخریب و ... قرار داریم، بلافاصله در معرض توجه جهانی قرار می‌گیرد و رسانه‌های اصلی جهان و ذیل آنها رسانه‌های معاند فارسی زبان نیز نشسته‌اند هر کاهی را به کوه تبدیل کنند یا برعکس! از همین رو و با توجه به اهداف و انگیزه‌های انقلاب اسلامی و مسیری که این انقلاب پیش رو دارد؛ مسلم است، دشمنی‌ها و موضوعات امنیتی تا زمانی که ایران، ایران است و انقلاب اسلامی در مسیر عدالت و صلح جهانی قرار دارد، پایان نخواهد پذیرفت و همیشه تهدید، تطمیع و تخریب و تحریم نیز برقرار خواهدبود و گاندو می‌تواند یک سریال با پایانی باز برای همه دوران‌های ایران باشد که ای بسا مخاطب به شدت دنبال تماشای فصل‌های بعدی آن نیز هست. 

newsQrCode

نیازمندی ها