گفت‌وگوی «جام‌جم» با اصغر سمسارزاده

بازیگر همیشه شاداب

اصغر سمسارزاده، چهره شناخته‌شده و قدیمی عرصه کمدی سالیان سال است که در تلویزیون، رادیو و تئاتر ایفای نقش می‌کند و پس از انقلاب به‌عنوان مجری در برنامه رادیویی «صبح جمعه با شما» نیز حضور داشته و هم‌اکنون نیز در این برنامه به ایفای نقش می‌پردازد.
اصغر سمسارزاده، چهره شناخته‌شده و قدیمی عرصه کمدی سالیان سال است که در تلویزیون، رادیو و تئاتر ایفای نقش می‌کند و پس از انقلاب به‌عنوان مجری در برنامه رادیویی «صبح جمعه با شما» نیز حضور داشته و هم‌اکنون نیز در این برنامه به ایفای نقش می‌پردازد.
کد خبر: ۱۴۱۳۷۳۳
نویسنده مریم کریمی - گروه رسانه

این بازیگر مطرح رادیو و تلویزیون طی این سال‌ها در جهت ایجاد فضای شادی و نشاط برای مردم تلاش کرده و سابقه فعالیت در آثاری همچون خالتور، شارلاتان، لازانیا، خوابم می‌آد، آنتن، فیتیله و ماه‌پیشونی، گشت‌ارشاد، همسفر و... را در کارنامه هنری خود دارد. به‌تازگی خبر بستری‌شدن او در بیمارستان منتشر شد که به همین بهانه با آرزوی سلامتی این هنرمند پیشکسوت کشورمان با او به گپ‌وگفت نشستیم.

اصغر سمسارزاده در پاسخ به این پرسش که شرایط جسمی‌اش چگونه است و آیا مشغول به کار شده یا خیر، می‌گوید: مدت ۸ ــ ۷ روز در بیمارستان بستری بودم. حالا مرخص شده‌ام و به امید خدا مشغول به کار هستم و الان هم از سر ضبط برنامه صبح جمعه با شما برمی‌گردم.
وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌هایی که این روزها بر عهده دارد، عنوان می‌کند: از اواخر سال گذشته تاکنون در نمایش «خانه سالمندان بانوان» ایفای نقش می‌کنم. در رادیو فقط اجرای برنامه صبح جمعه با شما را برعهده دارم. حالا ۴۳ سال است که با نقش‌های متعدد در این برنامه رادیویی به ایفای نقش می‌پردازم. در این برنامه غیر از نقش منقارچیان که هر چیز و هرکسی را که می‌بیند کنکاش و بررسی می‌کند، نقش‌های متفاوت دیگری را هم ایفا می‌کنم. چون در بیمارستان بستری بودم، فعلا کاری در دست ندارم اما چند کار آماده دارم ازجمله «کوچه پشتی» که همراه با حمید لولایی است.
سمسارزاده از چگونگی همکاری با رادیو می‌گوید: کارم را بعد از انقلاب با رادیو شروع کردم. در برنامه صبح جمعه با شما توسط همایون ایران‌پوی، از بزرگان رادیو حضور یافتم. از من دعوت کرد تا در این برنامه به ایفای نقش بپردازم که تا الان هم با این برنامه همکاری دارم.
بازیگر قدیمی صبح جمعه با شما درباره این‌که چه سریال یا فیلمی را که به ایفای نقش پرداخته دوست دارد، توضیح می‌دهد: به نظرم از بین فیلم‌هایی که به ایفای نقش پرداختم «شبکه مخفی زنان» که یک پلتفرم فوق‌العاده است را دوست دارم. شبکه مخفی زنان یک مجموعه تلویزیونی است که در ژانر کمدی ــ تاریخی، زمان رضاشاه را روایت می‌کند. فیلمبرداری این اثر یک‌سال به طول انجامید. این فیلم یکی از بهترین کارهای من است که در نقش قلی‌خان به ایفای نقش پرداختم. علاوه‌براین یک پلتفرم با عنوان «کوچه پشتی» با بازی در کنار حمید لولایی آماده دارم که این کار هم بسیار جذاب است.

ماندگاری یک هنرپیشه بستگی به رفتار، اخلاق و منش او دارد
بازیگر رادیو و تلویزیون راز ماندگاری یک هنرمند را در اخلاق و منش او می‌داند و می‌افزاید: من معتقدم ماندگاری یک هنرپیشه بستگی به رفتار، اخلاق و منش او دارد. به نظر من اخلاق حرف اول را می‌زند و مهم‌ترین مسأله برای یک هنرپیشه همین اخلاق است. البته زمانی که هنرپیشه‌ای دیده و مطرح می‌شود بی‌شک کاربلد بوده است. این امکان وجود ندارد که هنرمندی کاربلد نباشد و بالا برود. البته ما داشتیم اما دوام ندارد. اینها کاذب است. کسی که این‌گونه بالا می‌رود و چندتا بازیگری و گویندگی می‌کند ماندگار نیست. من ۸۳ سال دارم، هنوز که هنوز است در خیابان با مشکل حرکت می‌کنم و معتقدم باید به مردم احترام گذاشت و با مردم بود.

نمی‌توان سطحی هنرپیشه شد
سمسارزاده با بیان یک خاطره شیرین از کار در برنامه صبح جمعه با شما می‌گوید: بهترین خاطره‌ای که بعد از گذشت سال‌ها در ذهنم مانده مربوط به برنامه صبح جمعه با شماست. آن زمان رادیو پایین بود و ضبط این برنامه هم در میدان ارگ رادیو انجام می‌شد. آن موقع من و حسین عرفانی با هم ایفای نقش می‌کردیم. سعید توکل، تهیه‌کننده دائم ضبط برنامه را قطع می‌کرد و می‌گفت که صدا می‌آید. ما هم متوجه نمی‌شدیم که این صدا چیست و از کجا می‌آید. بالاخره کاشف به‌عمل‌آمد که یکی از هنرپیشه‌ها (آقای تبریزی) در گوشه‌ای از استودیو خوابیده و ما هم متوجه نبودیم که این سروصدا از کجاست.
وی با بیان توصیه‌ای به علاقه‌مندان این حرفه بیان می کند: من خودم بازیگری نخواندم، شاگرد داوود رشیدی بودم و تئاتر را عملی آموختم اما معتقدم که سطحی نمی‌توان هنرپیشه شد و به جایی رسید. اگر سطحی یاد بگیرید به جایی نمی‌رسید.

جذب مخاطب در رادیو خیلی مشکل است
سمسارزاده در پاسخ به این پرسش که از بین شبکه‌های تلویزیونی خودتان بیشتر کدام شبکه را می‌پسندید، توضیح می‌دهد: من خودم به‌شخصه از بین شبکه‌های تلویزیونی شبکه نسیم را دوست دارم. نوع انتخاب برنامه‌ها و عرضه برای هر سن و قشری را دارد. مثلا پژمان بازغی که هنرپیشه محبوب سینما و یک آرتیست است، آمده و برای کودکان اجرا می‌کند. شبکه نسیم تمام هنرپیشه‌های مطرح را به خودش جذب کرده، برای این‌که می‌داند آنها کارشان را بلد هستند و مخاطبان به این برنامه‌ها جذب می‌شوند.
این پیشکسوت رادیویی ادامه می دهد: من بارها گفته‌ام که جذب مخاطب در رادیو خیلی مشکل است. یک تهیه‌کننده یا گوینده و بازیگر باید جنس رادیو را به‌خوبی بشناسد. مثلا ساجد قدوسیان، تهیه‌کننده صبح جمعه با شما ازجمله تهیه‌کننده‌هایی است که انگار از بچگی در رادیو بزرگ شده. به این آدم‌ها باید احترام گذاشت و آنها را تقویت کرد، البته اگرچه دستمزدها در رادیو خیلی کم است و باید به آن رسیدگی شود.

مخاطبان، برنامه‌های سرگرم‌کننده را می‌پسندند
سمسارزاده در پاسخ به این پرسش که به نظر شما مخاطبان بیشتر جذب چه برنامه‌هایی می‌شوند، می‌افزاید: به نظرم چه مخاطبان قدیم و چه جدیدها بیشتر برنامه‌های سرگرم‌کننده را می‌پسندند، به‌ویژه در زندگی ماشینی و امروزی که همه به نوعی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند، دوست دارند که با شنیدن یک برنامه سرگرم شوند و حال‌شان بهتر گردد. ما باید مردم را جذب کنیم، برای این کار هم باید فضا بیشتر برای هنرپیشه‌ها باز شود تا بتوانیم برنامه‌های کمدی بیشتری بسازیم. وقتی از سمسارزاده از چگونگی سپری کردن اوقات فراغتش می‌پرسم، می‌گوید: قسم می‌خورم از بس گرفتارم اصلا اوقات فراغت ندارم. من در تئاتر کار می‌کنم و در رادیو و سینما مشغولم و در پلتفرم هم فعال هستم، یعنی از ۶ صبح می‌زنم بیرون و تا یک شب مشغول کارم.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها