موازنه قدرت به نفع مقاومت
گفت‌وگوی «جام‌جم» با محمد رعد، رئیس فراکسیون مقاومت در پارلمان لبنان

موازنه قدرت به نفع مقاومت

درخواست استاندار ایلام از سرکنسول عراق برای راحتی زائران اربعین

گیت‌های خروج از مرز «مهران» افزایش یابد

هر ساله و با آغاز راهپیمایی عظیم اربعین میلیون‌ها زائر از ایران و کشورهای همسایه راه سرزمین عشق را در پیش می‌گیرند اما متاسفانه به‌دلیل برخی ناهماهنگی‌ها و به‌خصوص از طرف عراقی ترددها با مشکل مواجه و زائران در مرزها برای ورود و خروج معظل می‌شوند.
هر ساله و با آغاز راهپیمایی عظیم اربعین میلیون‌ها زائر از ایران و کشورهای همسایه راه سرزمین عشق را در پیش می‌گیرند اما متاسفانه به‌دلیل برخی ناهماهنگی‌ها و به‌خصوص از طرف عراقی ترددها با مشکل مواجه و زائران در مرزها برای ورود و خروج معظل می‌شوند.
کد خبر: ۱۴۰۶۹۲۶
نویسنده حوریه ملکی - گروه ایران

«مهران» در استان ایلام یکی از مهم‌ترین مرزها برای ورود و خروج به‌شمار می‌آید که در حال حاضر روزانه ۹۰۰۰ نفر از این نطقه تردد می‌کنند، البته در ایام اربعین این تعداد روزانه به ۱۷۰ تا ۲۵۰ هزار زائر می‌رسد؛ بنابراین باید گیت‌های خروجی افزایش یابد تا ترددها روان و تسهیل شود. موضوعی که در دیدار استاندار ایلام و سرکنسول عراق مورد بررسی و بحث قرار گرفته است.

ایلام ازجمله استان‌های که به‌علت تردد زوار و جابه‌جایی کالا از مرزهایش همیشه مد نظر بوده است. در ایام اربعین حسینی، مرز مهران اولین انتخاب زائران برای تردد است، به همین دلیل ازدحام زیادی را شاهد هستیم. هفته گذشته بود که حسن بهرام‌نیا، استاندار ایلام در دیدار جعفر ستار بیرکه الخزایلی، سرکنسول عراق در کرمانشاه؛ ضمن ابراز خرسندی از روابط حسنه بین دو کشور دوست و مسلمان، شیعه و همسایه، گفت: «همان‌طور که در قرآن کریم آمده است ملاک اصلی در دین اسلام تقواست و قومیت، زبان و نژاد مدنظر نیست امیدوارم این دیدار خروجی و نتیجه‌ خوبی برای مردم دو کشور خاصه شیعیان و زوار اباعبدا... الحسین(ع) داشته باشد.» وی ضمن تشکر از دولت و ملت عراق به خاطر رعایت حرمت و شأن و جایگاه زائران ایرانی در عراق ادامه داد: «مردم و مسئولان در استان ایلام نهایت سعی و تلاش خود را برای رعایت شأن زائران عراقی به‌کار می‌بندند.» استاندار ایلام با اشاره به این‌که پلیس، زائران عراقی را از لحظه‌ ورود تا خروج از استان مورد محافظت قرار می‌دهد تا سفر خود را در ایران در نهایت امنیت داشته باشد، می‌گوید: «میانگین تردد زائران ما از مرز مهران روزانه به ۹۰۰۰ نفر می‌رسد.»

افزایش گیت‌ها برای تسهیل رفت‌و‌آمدها
چند وقتی است طرف عراقی در مرز مهران، بازرسی‌ها را از ۹ گیت به ۳ گیت کاهش داده و این موضوع باعث معطلی، سرگردانی و انتظار زمان زیادی برای سفارش می‌شود. مطمئنا در خاک ایران هم مسئولان موافق بازرسی و دقت در خروج و ورود زوار هستند اما به گفته استاندار ایلام، انتظار طرف ایرانی این است وقتی بازرسی زیاد و دقیق می‌شود گیت‌ها برای تردد زوار نیز افزایش یابد تا تردد زوار روان‌تر شود. ضمن این‌که در ایام اربعین تعداد گیت‌های خروجی کم است و با تردد روزانه بین ۱۷۰ تا ۲۵۰ هزار زائر باید گیت‌های خروجی افزایش یابد تا رفت و آمدها روان و تسهیل شود. آن‌طور که استاندار ایلام عنوان کرده، در دیدارهای قبلی با مقامات عراقی توافق شده بود این موضوع انجام شود، چرا که به‌خصوص در ایام اربعین نباید زائران دچار سختی و مرارت در گرمای هوا شوند.
بهرام‌نیا با بیان این‌که در آینده‌ نزدیک قرار است با استاندار واسط دیداری داشته باشد، اضافه کرد: «قطعا این موضوع نیز مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد تا با افزایش گیت‌ها، تردد زوار تسهیل شود.»
وی با اشاره به این موضوع از نقطه‌ صفر مرزی ما تا محل سوار شدن زائران به اتوبوس در داخل خاک عراق حدود یک کیلومتر است، درخواست کرد، به دلیل مسیر خاکی نیاز است که این مسیر نسبتا طولانی به صورت پیاده طی ‌شود و برای تردد روان زوار به خصوص زنان و افراد سالخورده آسفالت و آماده‌سازی شود.
استاندار ایلام از حذف ویزا توسط دولت دوست، برادر و مسلمان عراق برای سفر و زیارت سهل‌الوصول زائران تقدیر و تشکر کرد.در این دیدار جعفر ستار بیرکه الخزائلی، سرکنسول عراق در کرمانشاه از اهتمام ویژه استاندار ایلام و مسئولان استانی در همکاری و همراهی در برگزار مراسم باشکوه اربعین تشکر کرد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها