نتایج رسیدگی به پرونده سقوط هواپیمای سی 130

ایسنا: دادگاه نظامی یک تهران، هشت متهم پرونده سی-130 را تبرئه و نهاجا را به پرداخت دیه در حق سرنشینان، کریدور پروازی و جان باختگان شهرک توحید و جبران خسارات وارده به سایر زیاندیدگان محکوم کرد.
کد خبر: ۱۴۰۶۸۸

روابط عمومی سازمان قضایی نیروهای مسلح با صدور اطلاعیهای با گرامی داشت یاد و خاطره شهدای سانحه سقوط هواپیمای سی 130، آخرین نتایج رسیدگی به پرونده سقوط هواپیمای سی 130 را اعلام کرد.
در این اطلاعیه آمده است: 1-در تاریخ 15/9/1384 یک فروند هواپیمای سی 130 به شماره 8519 متعلق به نهاجا در ساعت 21/13 دقیقه از فرودگاه مهرآباد به سوی بندرعباس پرواز و پس از حدود 10 دقیقه از شروع پرواز به علت بروز نقض فنی در موتور شماره 4، خلبان حالت اضطراری اعلام و با هماهنگی تقرب فرودگاه مهرآباد به فرودگاه باز میگردد. در مسیر بازگشت در فاصله چهار مایلی باند، هواپیما به چپ منحرف و در کنار بلوک 52 شهرک توحید سقوط کرده و تمامی سرنشینان آن به فیض شهادت نائل میشوند.
2-پرونده سقوط هواپیمای مذکور ابتدا در شعبه دو بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه 9 تهران تشکیل و در تاریخ 20/9/1384 با قرار عدم صلاحیت به دادسرای نظامی تهران ارسال میشود. به دنبال وصول پرونده، تحقیقاتی در این باره آغاز و در نهایت در خردادماه 1385 دادسرای نظامی تهران علیه هشت متهم شامل: 4 نفر از کارکنان پایگاه هوایی مهرآباد و 4 نفر از کارکنان فرودگاه مهرآباد اعلام جرم کرده و پرونده را با صدور کیفرخواست به دادگاه نظامی تهران ارسال می کند.
3-از زمان ارجاع پرونده، دادگاه نظامی یک تهران با برگزاری پانزده جلسه که ده جلسه آن با حضور شکات و خانوادههای معظم شهدای این سانحه همراه بود بررسی همه جانبهای را درباره ابعاد مختلف این حادثه صورت داد و چندین جلسه اختصاصی نیز با متخصصان نیروی هوایی و سازمان هواپیمایی کشوری و کارشناسان و خبرگان فن هوانوردی و خلبانان با تجربه برگزار کرد. بازدیدهای مختلف از بخشهای مربوطه در نهاجا و شرکت فرودگاههای کشور از دیگر اقدامات صورت گرفته است.
4-دادگاه نظامی یک تهران در نهایت با توجه به جمیع جهات مبادرت به صدور رای درباره این پرونده کرد و به استناد قانون اجازه الحاق دولت ایران به کنوانسیون 12 اکتبر 1929 ورشو، پروتکل 28 سپتامبر 1961 گوادالاخارا و پروتکل 8 مارس 1971 گواتمالا، نهاجا را به پرداخت دیه در حق سرنشینان، کریدور پروازی و جان باختگان شهرک توحید و جبران خسارات وارده به سایر زیاندیدگان محکوم کرد.
5- با بررسی الف) اسناد، مدارک و مستندات موجود ب) نظریات فنی و کارشناسی ارایه شده توسط متخصصان مختلف در امور هوانوردی اعم از خلبانی، مراقبت پرواز، مدیریت فرودگاهی ، رادار و تعمیرات و نگهداری هواپیما، ج) دلایل و مدارک متقن ارایه شده توسط متهمان که مورد تایید کارشناسان خبره و متعهد قرار گرفته است، د) امکانات و مقدورات موجود در بخشهای مربوط در نهاجا و سازمان هواپیمایی کشوری، دادگاه اقدامات انجام شده توسط هشت متهم پرونده را مغایر قوانین و مقررات و دستور العملهای محلی تشخیص نداد و اهمال ، سهل انگاری و عدم رعایت نظامات دولتی متهمان از نظر دادگاه محرز نشد لذا آنان را از اتهامات وارده تبرئه کرد.
6- بدیهی است که رسیدگی به موضوع سوء مدیریت و عدم نظارت صحیح در حوزه وظایف اداری متهمان و تنبیه متخلفین در صورت اثبات تخلف، به لحاظ این که فاقد جنبه جزایی است، به عهده مسوولان ذی ربط در نهاجا و سازمان هواپیمایی کشوری است.
7- حکم دادگاه ظرف بیست روز از ابلاغ قابل تجدیدنظر خواهی در مراجع قانونی است و افراد و مقاماتی که قانونا میتوانند به حکم صادره اعتراض کنند در حکم دادگاه مشخص شدهاند که رسما به آنان ابلاغ خواهد شد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها