نگاهی به سینمای آخرالزمانی در غرب و انفعال سینمای ایران در اشاعه فرهنگ مهدویت

در میان غوغا و همهمه هالیوودی‌ها چه کاره‌ایم؟!

دیوید اویه لوو، هنرمند سیاهپوست سینصما، برای همکاری مشترک خود با رسانه تلویزیون یک وسترن اجتماعی و ضد تبعیض‌نژادی را انتخاب کرده است.
کد خبر: ۱۴۰۰۴۳۹

این وسترن با نام «باس‌ریوز» وارد مرحله تولید می‌شود و در کنار لحن رئالیستی خود، داستانی واقعی را درباره غرب‌وحشی و تاریخ دوردست آمریکا تعریف می‌کند. سازندگان مجموعه کار فیلمبرداری را بدون سروصدا در حوالی تگزاس آغاز کرده‌اند و قرار است به مدت سه ماه، تمام صحنه‌های آن‌را در این مکان فیلمبرداری کنند. اویه لوو در داستان این اکشن اجتماعی در قالب شخصیت باس ریوز ظاهر می‌شود. این چهره شناخته‌شده تاریخی، به‌عنوان مرد قانون شناخته شده که در تاریخ پرتنش کلاسیک آمریکا نقش مهمی در درگیری‌ها و نزاع بین سرخپوستان بومی با مهاجران سفیدپوست ایفا کرد. درحالی‌که از تعدادی از افراد به‌عنوان رنجرهایی نام می‌برند که یکه و تنها غرب‌وحشی را درنوردیدند و تاریخ خلق کردند. بسیاری از جامعه‌شناسان متعهد باس ریوز را منبع الهام و یادگیری این رنجرهای تنهای تاریخی معرفی می‌کنند.

باس ریوز در منطقه‌ای که قلمرو و محدوده زندگی سرخپوستان به حساب می‌آمد کار و فعالیت می‌کرد و تلاش داشت تا نقشی صلح‌آمیز از خود ارائه دهد و مانع از ستم مهاجران سفیدپوست به بومیان منطقه شود. درهمین‌حال، تاریخ‌نویسان عقیده دارند ریوز در مدت فعالیت‌های خود توانست تعداد بسیار زیادی از جنایتکاران را دستگیر و مانع از اقدامات غیرقانونی و ضدانسانی آنها در قبال بومیان محل شود.

دنیس کوئید، بازیگر قدیمی سینما هم در باس ریوز حضور دارد و نقش مارشال ایالتی شریل لین را بازی می‌کند که در تقابل با شخصیت ریوز قرار دارد. کوئید و اویه لوو قبل از این همکاری چندانی با قاب‌کوچک نداشته‌اند و پیش‌بینی می‌شود موفقیت مجموعه باس ریوز باعث شود تا در تعداد بیشتری مجموعه تلویزیونی بازی کنند. بحث تولید باس ریوز از سال ۲۰۲۰ و در دوران کرونا مطرح شد. تیلور شریدن برنامه‌ساز موفق تلویزیونی طرح اصلی این درام پرتنش تاریخی را با اویه لوو مطرح کرد که مورد موافقت این بازیگر قرار گرفت. شریدن که طی دو دهه اخیر تعدادی از مجموعه‌های پربیننده را تهیه و تولید کرده، باس ریوز را دنباله‌ای بر ماجراجویی‌های وسترن پربیننده یک دهه اخیر خود «یلواستون» می‌داند. او می‌گوید سال‌هاست که قصد دارد داستان زندگی و مرارت‌های اولین مارشال رنگین‌پوست و آفریقایی‌تبار تاریخ کهن آمریکا را تبدیل به درامی جذاب و تماشایی کند.

دو صنعت سینما و تلویزیون قبل از این هم داستان زندگی باس ریوز را به‌صورت فیلم و مجموعه تولید کرده‌اند اما تاریخ‌شناسان عقیده دارند هیچ‌یک از آنها نتوانسته حق مطلب را در رابطه با این شخصیت بیان کند. معروف‌ترین این کارها مجموعه‌ای محصول سال ۲۰۲۰ است که جیمز اچ هاوس آن‌را کارگردانی کرده و خودش هم در نقش ریوز ظاهر شد./ اسکرین اینترنشنال

مهکامه درودی - گروه رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها