آینده رایانه‌های رومیزی

آیا زمان خداحافظی با آنها فرا رسیده؟

آمازون در طول سه ماهه تعطیلات خود فروش خالص بهتری نسبت به بهترین پیش بینی‌های خود داشت، اما نتایج هنوز نشان می‌دهد این شرکت با کاهش رشد اقتصادی در بخش‌های خود دست و پنجه نرم می‌کند.
کد خبر: ۱۳۹۷۶۴۷
نویسنده مهدی آریایی‌نژاد - پژوهشگر حوزه فناوری اطلاعات

براساس درآمد سه ماهه چهارم سال 2022 آمازون که به تازگی منتشر شده است، فروش خالص سالانه 9 درصد افزایش داشته است و از پیش‌بینی‌‌های شرکت که در سه ماهه گذشته ارائه کرده بود که رشد سالانه بین 2 تا 8 درصد افزایش می‌یابد، پیشی می‌گیرد. گفته می‌شود، این کم سود ترین فصل چهارم سال تاکنون بوده است. این شرکت در سه ماهه 0.3میلیارد دلار درآمد داشت که نسبت به 14.3میلیارد دلار در سال قبل کاهش شدیدی داشت. و برای کل سال، شرکت زیان خالص 2.7میلیارد دلاری را ثبت کرد که برای اولین بار از سال ۲۰۱۴ بود و روند افزایش سود سالانه و رشد پررونق در طول همه‌گیری را معکوس کرد. مقصر اصلی این مسأله آن است که آمازون در سال 2022 به دلیل سرمایه گذاری خود در شرکت خودروهای برقی ریوین، 12.7میلیارد دلار ضرر ارزش‌گذاری قبل از مالیات را متحمل شد.

یکی از حوزه‌هایی که در سال گذشته عملکرد ضعیفی داشت، کسب‌وکار بین‌المللی شرکت بود که پس از رشد ۲۲ درصدی در سال مالی ۲۰۲۱ شاهد کاهش ۸ درصدی فروش خالص در سال مالی ۲۰۲۲ بود. سه بخش اصلی تجاری دیگر شرکت، از جمله تجارت پردرآمد AWS آن، نسبت به سال قبل رشد کمتری داشتند.
سه ماهه چهارم آمازون فصل شلوغی بود و شامل مواردی مانند اولین فروش اولیه دسترسی زودهنگام، راه اندازی کیندل اسکرایب متمرکز بر یادداشت برداری، آغاز عرضه تدریجی Matter به دستگاه‌های الکسا و بازنشستگی مدیر اجرایی مسئول پرایم ویدئو بود. این کشور به توافق بزرگی با اتحادیه اروپا دست یافت تا بتواند شرایط را برای فروشندگان شخص ثالث یکسان کند. در جبهه کارمندان، با این حال، سه ماهه چهارم آمازون همچنین آغاز اخراج‌های قابل توجهی بود، که از آن زمان به بزرگ‌ترین موج عظیم اخیر حذف مشاغل در صنعت فناوری تبدیل شده اند. در ماه نوامبر، آمازون اخراج‌های اولیه از جمله کاهش تیم‌های سخت‌افزار و خدمات خود را اعلام کرد و در آن زمان، اندی جاسی، مدیر عامل شرکت، قول داد کارهای بیشتری در راه است.
جاسی اوایل ژانویه گفت که شرکت قصد دارد بیش از 18000 شغل را کاهش دهد. «اکثریت» اخراج‌ها به فروشگاه‌های آمازون و سازمان‌های مردم، تجربه و فناوری ضربه زدند و CNBC گزارش داد که کارکنان در بخش‌های روباتیک، زاپس، پرداخت‌ها، پرایم ایر و غیره تحت تأثیر قرار گرفتند.
جسی همچنین گفت که این شرکت در حال کار روی مجموعه‌ای از ابتکارات است که ساختار قوی‌تری را برای حرکت رو به جلو کسب و کار ایجاد می‌کند و هزینه‌ها را در شبکه تکمیل فروشگاه‌های خود کاهش می‌دهد. 

اوضاع AMD هم خوب نیست
AMD هم درآمد سه ماهه چهارم را گزارش کرد، که از انتظارات وال استریت برای فروش و سود پیشی گرفته، اما کاهش 10درصدی در فروش سال به سال در سه ماهه جاری را نشان داده است. سهام در معاملات طولانی بیش از 2 درصد افزایش یافت. AMD اعلام کرد انتظار دارد در سه ماهه جاری 5.3میلیارد دلار فروش داشته باشد که کمی کمتر از برآورد 5.47میلیارد دلاری Refinitiv است. برآورد AMD حاکی از کاهش 10 درصدی فروش در سه ماهه جاری است. فروش AMD در سال 2022، 44 درصد افزایش یافت. این شرکت همچنین گفت انتظار دارد حاشیه ناخالص تعدیل شده آن حدود 50درصد باشد که یک معیار کلیدی برای سازندگان تراشه است. 
AMD گزارش داد که درآمد بسیاری از تراشه‌سازان رقیبش در هفته‌های اخیر با کاهش تقاضای مصرف‌کنندگان برای لوازم الکترونیکی نهایی و انبوه قطعات مورد نیاز برای ساخت رایانه‌های شخصی و سرورها کاهش یافته است.
اینتل رقیب اصلی AMD، هفته گذشته گزارش سه‌ماهه فاجعه باری را ارائه  کرد که شامل چشم‌انداز ضعیف سال 2023 از جمله کاهش 40 درصدی فروش نسبت به سال گذشته در سه‌ماهه مارس بود.
این سازنده تراشه، موفقیت خود را به رشد قوی در کسب‌وکارهای تعبیه‌شده و مراکز داده نسبت داد و گفت درآمد مشتری یا تراشه‌های رایانه‌های شخصی و لپ‌تاپ‌ها و بخش بازی‌اش کاهش یافته است.
بخش مرکز داده AMD نسبت به سال گذشته 42درصد افزایش یافت و به 1.7میلیارد دلار رسید. در حالی که AMD گفت فروش کمی برای تراشه‌های رایانه شخصی و پردازنده‌های گرافیکی خود داشته است، اما اعلام کرد بخش مرکز داده‌اش نسبت به سال گذشته 42 درصد افزایش یافته است که نشان می‌دهد سهم بازار را از اینتل گرفته است.
اما AMD گفت گروه دیگری از مشتریان، که شامل فروش از پردازنده‌های رایانه شخصی است، به دلیل رکود این بازار، نسبت به سال گذشته 51درصد کاهش داشته‌است. این شرکت اضافه کرد مشتریانش موجودی بسیار زیادی از تراشه‌هایش دارند، موضوعی که دیگر شرکت‌های نیمه‌رسانا در هفته‌های اخیر به آن اشاره کرده‌اند. بر اساس تخمین‌ها، بازار جهانی رایانه‌های شخصی در یک رکود طولانی قرار دارد.
لیزا سو، مدیرعامل AMD به تحلیلگران گفت این شرکت انتظار دارد کل بازار رایانه‌های شخصی در سال 2023 حدود 10درصد کاهش حجم یابد و گفت که محیط رایانه‌های شخصی «راکد» است.
سو در بیانیه‌ای گفت: « ما به توانایی خود برای به دست آوردن سهم بازار در سال 2023 و ارائه رشد بلندمدت بر اساس سبد محصولات متمایزمان اطمینان داریم.»
تجارت بازی AMD که متشکل از کارت‌های گرافیک و تراشه‌های کنسول‌های بازی است، نسبت به سال گذشته 7 درصد کاهش داشته‌است. این کاهش ناشی از کارت‌های گرافیک بود و با درآمد «نیمه سفارشی» جبران شد، که چگونگی فروش تراشه‌های سیستم‌های بازی مانند پلی‌استیشن 5 را گزارش می‌دهد.
AMD انتظار دارد بخش‌های دارای تراشه‌های رایانه شخصی و پردازنده‌های گرافیکی در سه ماهه جاری به کاهش خود ادامه دهند اما مرکز داده و بخش‌هایی از فروش رشد خواهندکرد.

 متا قربانی رویاپردازی زاکربرگ
رویای مارک زاکربرگ در دنیای متاورس برای سرمایه‌گذاران گران تمام شده‌است. متا در گزارش درآمد خود گفت که بخش رئالیتی لبز که محل استقرار پروژه‌ها و فناوری‌های واقعیت مجازی این شرکت است، در سه ماهه چهارم 4.28 میلیارد دلار زیان عملیاتی داشته‌است که مجموع آن را برای سال 2022 به 13.72میلیارد دلار رساند.
این سال برای متای جدید، شرکتی که قبلا فیسبوک نام داشت، سال سختی بود. اواخر سال 2021، زاکربرگ نام شرکت را تغییر داد و گفت آینده آن در متاورس خواهدبود؛ دنیای دیجیتال که در آن مردم کار، خرید، بازی و یادگیری خواهندداشت.
اما در حال حاضر، این پروژه فقط یک مرکز هزینه است و متا هنوز یک شرکت تبلیغات آنلاین است.
رئالیتی لبز در سه ماهه چهارم 727 میلیون دلار و 2.16میلیارد دلار درآمد برای کل سال 2022 به دست آورد - کاهشی نسبت به 2.27 میلیارد دلار در سال 2021 - که شامل فروش هدست‌های کوئست می‌شود. به عبارت دیگر، این بخش بیش از شش برابر میزان درآمدی را که در سال گذشته تولید کرده‌بود از دست داد، در حالی که کمتر از 2 درصد کل فروش متا را به خود اختصاص داد.براساس گزارش StreetAccount، تحلیلگران انتظار داشتند رئالیتی لبز زیان عملیاتی سه ماهه 4.36میلیارد دلار با درآمد 715.1میلیون دلاری را ثبت کند.
فروش هدست‌های واقعیت مجازی در ایالات متحده در سال 2022 نسبت به سال قبل از اوایل دسامبر 2درصد کاهش یافته‌است.
ماه جولای متا اعلام کرد قیمت هدست واقعیت مجازی Quest 2 خود را 100 دلار افزایش داده است. این شرکت در آن زمان گفت افزایش قیمت برای مقابله با فشارهای تورمی ضروری است. متا سپس هدست‌های گران‌قیمت‌تر Quest Pro VR خود را در اکتبر معرفی کرد و آن را به‌عنوان دستگاهی در محل کار سازمانی با قیمت 1500 دلار در اختیار شرکت‌ها قرار داد. 
زاکربرگ تابستان گذشته به جیم کرامر از سی‌ان‌بی‌سی گفت امیدوار است تا نیمه دوم دهه «به حدود یک میلیارد نفر در دنیای متاورس دست یابد که هر کدام صدها دلار تجارت می‌کنند.»
اما قبل از این‌که رویاهای بنیانگذار فیسبوک به واقعیت بپیوندد، متا باید میلیاردها دلار را صرف توسعه فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده کند که زیربنای مفهوم متاورس است.
این شرکت سال گذشته گفت انتظار دارد «زیان‌های عملیاتی رئالیتی لبز در سال 2023 نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی داشته باشد.»
متا در آن زمان گفت: «فراتر از سال 2023، ما انتظار داریم سرعت سرمایه‌گذاری رئالیتی لبز را به گونه‌ای انجام دهیم که بتوانیم به هدف خود برای رشد درآمد عملیاتی کلی شرکت در بلندمدت دست یابیم.
متا سال گذشته تقریبا دو سوم از ارزش خود را از دست داد؛ زیرا هزینه‌های متاورس افزایش یافت و تجارت اصلی تبلیغات آنلاین این شرکت از مشکلات اقتصادی رنج برد و رقابت تیک‌تاک و اپل با این شرکت افزایش یافت.

 بزرگ‌ترین افت فصلی درآمد اپل در 7 سال اخیر
 انتظارات از دست‌رفته برای درآمد، سود و فروش برای بسیاری از مشاغل در گزارش جدید اپل باعث کاهش ارزش سهام در معاملات شد. فروش کلی اپل در سه ماهه اول امسال حدود 5درصد کمتر از سال گذشته بود که اولین کاهش فروش سال به سال از سال 2019 است.
تیم کوک، مدیر عامل اپل گفت: سه عامل به نتایج آسیب می‌رساند: دلار قوی، مشکلات تولید در چین که بر آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرومکس تأثیر می‌گذارد و محیط کلی اقتصاد کلان.
سهام اپل به صورت مقطعی بیش از 4درصد سقوط کرد و پس از این‌که غول فناوری اطلاعاتی درباره چشم‌انداز سه ماهه جاری ارائه کرد، افزایش یافت. داده‌های این شرکت نشان می‌دهد فروش آیفون به همان سرعتی که در طول سه ماهه قبلی کاهش یافت، کاهش نخواهد یافت.
مدیر مالی اپل، لوکا ماستری گفت درآمد سه ماهه مارس روند کاهشی مشابه سه ماهه دسامبر خواهد داشت. ماستری گفت انتظار می‌رود خدمات رشد کنند، اما انتظار می‌رود فروش مک و iPad هر دو نسبت به دوره قبل از آن دو رقمی کاهش یابد. فروش آیفون در سه ماهه مارس نسبت به سه ماهه دسامبر کاهش کمتری خواهد داشت.
گزارش این سه ماه یک شکست خیره‌کننده از سوی اپل بود و دومین بار از آگوست 2017 بود که فروش آن بیش از 3درصد کمتر از انتظارات بوده است؛ همچنین نشان‌دهنده یک پسرفت از موفقیت اپل در دو سال گذشته بود که از نیاز به رایانه‌های جدید برای کار و رفتن به مدرسه از خانه ناشی می‌شد. این اولین کاهش درآمد سه‌ماه اپل از سال 2019 و بزرگ‌ترین کاهش درآمد سه‌ماهه سالانه از سپتامبر 2016 بود.
کوک اضافه کرد عرضه آیفون 14 پرو و آیفون 14 مکس در طول سه‌ماه به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته است، به این معنی که تعداد گوشی‌های کمتری برای فروش به مشتریان وجود دارد. کارخانه مونتاژ اولیه آیفون در چین در طول سه‌ماه تحت تأثیر قرنطینه‌های کووید قرار گرفت، هشداری که در ماه نوامبر به سرمایه‌گذاران داده شده بود.
 کوک گفت: ما یک به روزرسانی در مورد آن را در 6 نوامبر ارائه کردیم و تا پایان ماه دسامبر ادامه داشت. بنابراین ما یک حفره بزرگ در آنجا داشتیم.
مدیرعامل اپل گفت اکنون تولید به سطحی بازگشته که اپل خیالش راحت است.
کوک گفت محیط چالش برانگیز اقتصاد کلان بر فروش آیفون، فروش مک و فروش ابزارهای پوشیدنی مانند اپل‌واچ تأثیر گذاشته است. فروش آیفون و مک نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. سایر محصولات اپل که شامل هدفن‌هایی مانند ایرپاد و ابزارهای پوشیدنی مانند اپل‌واچ می‌شود، بیش از 8درصد کاهش یافت.
کوک گفت فروش مک کاهش یافته است، زیرا مقایسه سه‌ماهه با دوره سال گذشته، که در آن شرکت لپ‌تاپ‌های جدید مک‌بوک پرو پیشرفته‌ای را عرضه کرد، دشوار بود. او خاطرنشان کرد در سه‌ماهه دسامبر امسال هیچ محصول جدید مشابهی وجود نداشت.
این گزارش چند نقطه روشن به سرمایه‌گذاران ارائه کرد. ابتدا، اپل فاش کرد که دومیلیارد دستگاه فعال از جمله آیفون، مک، اپل واچ و سایر محصولات دارد که نسبت به 1.8میلیارد دستگاه فعالی که سال گذشته در ژانویه معرفی کرد، افزایش یافته است.
این عدد برای سرمایه‌گذاران مهم است زیرا دسترسی جهانی شرکت را معرفی می‌کند و اگر شرکت بتواند بهتر از این مشتریان از طریق خدمات یا سایر محصولات اضافی درآمد کسب کند، مثبت است.
پس از عرضه یک مدل ارزان قیمت و ارزان قیمت و همچنین یک مدل جدید رده بالا در طول سه ماهه، فروش آی‌پد تقریباً 30درصد نسبت به سال افزایش یافت. 
یکی دیگر از نکات مثبت برای سرمایه‌گذاران اپل این بود که رشد 6 درصدی در تجارت خدمات خود را گزارش کرد که از انتظارات تحلیلگران پیشی گرفت.

منبع: ضمیمه کلیک روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها