گفت‌وگو با کاريکاتوريست پيشکسوت؛ جواد عليزاده‌ مقدم

کاريکاتور؛ همگرايی ايجاد می کند مهر مي‌پرورد

هنر به عنوان زبانی گویا و رسانه‌ای که می‌تواند با عموم مردم ارتباط برقرار کند، نقشی غیرقابل انکار در تبیین مسائل اجتماعی و سیاسی کشور دارد. با توجه به ناآرامی‌هایی که در ماه‌های گذشته در کشور در جریان بوده است، بسیاری از هنرمندان تلاش کردند با نقد رسانه‌های معاند خارج از کشور، چهره دروغ‌پرداز آنها را برملا سازند.
کد خبر: ۱۳۹۶۴۵۵

در همین راستا دو نمایشگاه پوستر «کار خودشونه» و کاریکاتور «چهل منفور» با آثاری از هنرمندان انقلابی قصد دارند زمینه آگاه‌سازی جامعه را فراهم کنند.

«کار خودشونه» محمدحسین نیرومند

نمایشگاه پوسترهای محمدحسین نیرومند با عنوان «کار خودشونه» روز گذشته ۱۰بهمن با حضور محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری، محمدحسین نیرومند، هنرمند طراح و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور سینمایی و هنری، حسین عصمتی و جمعی از هنرمندان در گالری عالی حوزه هنری افتتاح شد.
محمدحسین نیرومند درباره نمایشگاه پوسترهایش تاکید کرد این موضوع، مبتنی بر رسانه‌های دروغ‌پرداز است که موذیانه افکار را تغییر می‌دهند. این هنرمند طراح و کاریکاتوریست درباره نمایشگاه کار خودشونه گفت: حقیقت این است که در سال جدید خیلی مشغله‌های اجرایی داشتم و احساس کردم این مشغله‌ها نباید مانع کارم شود و در کنار این مورد، حوادث و اغتشاشات اخیر سبب شد تا زمان جدی بگذارم و طرح‌های پوستر این نمایشگاه را طراحی کنم. وی بیان کرد: آثارم در رابطه با موضوع اغتشاشات و ناآرامی‌های اخیر، ۷۰ اثر بود که نزدیک به ۴۵ اثر در این نمایشگاه ارائه شده است.

نیرومند درباره این‌که آیا موضوع این نمایشگاه به جنگ نرم نیز می‌پردازد، توضیح داد: این آثار مروری بر جنگ شناختی و ادراکی است که طی ۷۰ روز گذشته در قالب ناآرامی‌ها و اغتشاشات بر سر کشور آمد. جنگ شناختی، جنگی است که در حوزه افکار، باورها و هنجارهای آدم‌ها کار می‌کند و در واقع این موضوع، مبتنی بر رسانه‌های دروغ‌پرداز است که موذیانه این افکار را تغییر می‌دهند و به همین دلیل جنس این آثار در حیطه جنگ نرم نیست و به بحث جنگ شناختی اشاره دارند.

وی در مورد عنوان نمایشگاه نیز گفت: این آثار همگی به صورت دیجیتال کار شده‌اند و عنوان کار خودشونه را جالب دیدم؛ چراکه در فضای مجازی نیز بسیار ترند شده بود و من هم نقدی جدی به این موضوع داشتم. نمایشگاه پوستر کار خودشونه از امروز ۱۱بهمن تا ۲۶ بهمن از ساعت ۹ تا ۱۸ در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری برقرار است و علاقه‌مندان می‌توانند از آن بازدید کنند.

«چهل منفور»

در میان اهالی فرهنگ هنر و اندیشه، زبان طنز زبان رسانه‌ای فاخر اثرگذار و نقادانه به شمار می‌رود و به چالش کشیدن و نقد عالمانه و اثر بخش موضوعات و وقایع مختلف را بر عهده زبان طنز گذاشته‌اند که بسیار ثمربخش و مفید فایده واقع می‌شوند و مخاطبان بسیاری برای خودش دارد. هنر کاریکاتور هم زبان طنز و گزنده‌ای برای نقد جریان سیاسی و اجتماعی دارد. امسال بخش کاریکاتور پنجمین جشنواره هنر مقاومت، که توسط گروه هنرهای تجسمی روایت فتح با دبیری مسعود نجابتی در دی ماه برگزار شد، بخشی را با موضوع پرتره شخصیت‌های منفور تاریخ معاصر ایران اختصاص داد که آثار قابل توجهی در این بخش از سوی جامعه هنری ارائه شد. بر همین اساس نمایشگاه آثار برگزیده پنجمین جشنواره هنر مقاومت در بخش کاریکاتوربا عنوان چهل منفور به همت بنیاد روایت فتح روز گذشته ۱۰ بهمن ماه در تالار آیینه برج آزادی افتتاح شد.
این رویداد به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی برگزار شده است و علاقه‌مندان می‌توانند تا ۲۲ بهمن از ساعت ۹ تا ۱۸ از این آثار دیدن کنند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها