ابراهیم پشتکوهی در مجموع نمایشهایش همواره به این نگاه خلاقه و پیشرو را به دنبال داشته و هیچگاه خود را به یک شیوه و روش محدود نکرده است و هربار به گونهای با خلاقیتهای فردی و گروهیاش بانی حیرت و شگفتی بوده است. شاید مکبثزار او همه آن چیزی نباشد که در صحنه انتظار میرود اما تا به اینجا نیز جسارت و زبردستیاش در بیرون کشیدن مکبث دلخواهش و آمیزه آن با شرایط بومی جنوب و بندرعباس، بسیار زیبا مینماید. او گاهی شوخی میکند و گاهی آن وضعیت پر از خشونت و خون را به حج میکشاند و در این نقیضه نمایی یا نگاه پارودیک به دنبال آن است که ضمن خنداندن همچنان بر آن تیرهروزی حاکم بر صحنه و عقوبت جاهطلبی تأکید میورزد که به گونهای فضای پر از خون و انتقام را تلطیف کند و تماشاگر با تحمل و تأمل بیشتر پای مکبثزار بنشیند و در نهایت با توجه بر این مکبث ایرانی به پیامد حاصل از آن بیندیشد.
شاید شوخیها و آدمهای کاریکاتورگونه در نگاه نخست ناباور باشند و شاید بشود در آن شرایط کلی اینها را پذیرفت و به جسارت ملی پشتکوهی نهاد، زیرا او در مجلس زار مکبث را به بازی میگیرد و پا را فراتر از مرزهای ایران قرار میدهد و در نگاه فرامرزی به سوی تئاتر ژاپن میرود از شگردهای نمایشی آمان نیز بهرهمند میشود برای اینکه وضعیت نمایشی خود را رنگارنگ سازد و در این رنگها مخاطب را متوجه ژرفای مکبثزار گرداند.
ابراهیم پشتکوهی از پارچهها و راه رفتن روی چوبها به یک وضعیت نمایشیتر دست مییابد و این افسون شدن شگردهای نمایشی به آن محفل زارگونه و حضور جادوگران و اشاره به جنزدگی و درمان بیماران به شکوه نمایش اضافه میشود. به هر تقدیر نمایشنامه مکبث که کوتاهترین نمایشنامه شکسپیر است در اینجا بصرساز اتفاقاتی است که با رنگ و لعاب جنوب ایران درمیآمیزد و به باوری راستین تبدیل میشود.
شاید این بهترین روش برای مواجهه با متون کهن باشد که بهتر بتوانیم راز و رمزهای حاکم بر درون و برونمان را نمایان سازیم و در این رویارویی خود بهتری را به تماشا درآوریم؛ زیرا که پرداختن به متن و وفاداری بیشاز حد به آن راه به جایی نمیبرد و در تکرار مکررات غرق شدن نمیتواند گویای خلاقیت و ایجاد بستر قابل پذیرشی برای مخاطبان اینجایی باشد. همچنین این نگاه برای بیگانگان نیز جالب است، زیرا نه مانند آنان که به گونهای متفاوت و مستقل از متن آنان، یک متن تازه و پویا آفریده شده و اینگونه آنان نیز پذیرنده این شرایط و پیشنهاد تازه اجرایی خواهند شد. از سوی دیگر پشتکوهی با جادو و افسونگری به دنبال ترغیب تماشاگران است که در این هیاهوی برپا شده سرجایش بنشیند اما با ذهنی پر جنب و جوش لحظهها را دنبال کند و به درک و کشفی متفاوت از مکبث دست یابد.
روزنامه جام جم
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
علی میرزابیگی، در گفت و گو با «روزنامه جامجم»:
«جامجم» روشهای مواجهه با کودکان در فضای مجازی و ضرورت سواد رسانهای بزرگترها را بررسی کرده است
درگفتوگو با دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور بررسی شد
نادر قدیانی معتقد است به جای حمایت مستقیم از ناشر مخاطب یا نویسنده، باید از ترویج کتابخوانی در مدارس حمایت کرد