ارزیابی عملکرد تیم‌ملی هندبال ایران در نخستین حضور جهانی

نمره قبولی برای شاگردان وویوویچ

پیش‌بینی نتایج تیم‌ملی هندبال ایران در رقابت‌های قهرمانی جهان کار سختی نبود. این تیم که نخستین حضور خود را در صحنه جهانی تجربه می‌کرد با ثبت ۵ شکست و یک پیروزی، حالا امیدوارانه‌تر به آینده نگاه می‌کند، به‌ویژه با توجه به این موضوع که عملکرد خوبی هم از خود نشان داد. درباره نخستین حضور هندبال ایران در رقابت‌های جهانی نکات و آماری به جای مانده است، نکاتی که حائز «اولین»‌هاست و البته در برخی موارد حاکی از درخشش هندبالیست‌های ایران است.
کد خبر: ۱۳۹۵۶۰۱
نویسنده هیلدا حسینی‌خواه - گروه ورزش

نخستین پیروزی تاریخ: تیم‌ملی هندبال ایران در آغاز به کار خود در رقابت‌های جهانی مقابل شیلی قرار گرفت و این تیم آمریکای‌جنوبی را با نتیجه بسیار نزدیک ۲۵ بر ۲۴ شکست داد.

نخستین بازیکن برتر ایران: محمد سیاوشی، نخستین بازیکن تاریخ هندبال ایران است که در رقابت‌های جهانی موفق می‌شود جایزه بهترین بازیکن زمین را بگیرد. این اتفاق در دیدار با شیلی افتاد.

نخستین شکست تاریخ: ایران در دومین دیدار مرحله گروهی مقابل مونته‌نگرو قرار گرفت و ۳۴ بر ۳۱ باخت که نخستین شکست این تیم در عرصه جهانی بود. البته ملی‌پوشان بسیار خوب ظاهر شدند.

نخستین شکست با اختلاف: ایران در سومین دیدار خود مقابل اسپانیا قرار گرفت. هر چند نتیجه ۳۵ بر ۲۱ شکست سنگینی محسوب نمی‌شود اما نخستین نتیجه با فاصله هندبال ایران در عرصه جهانی است.
نخستین صعود تاریخ: ایران با یک پیروزی و دو شکست به مرحله بعد رفت و با تیم‌های اسلوونی، فرانسه و لهستان همگروه شد که البته نتایج این بازی‌ها هم با توجه به قدرت تیم‌های مقابل قابل پیش‌بینی بود.
دبل ۲۱: تیم‌ملی هندبال ایران در آغاز به کار مرحله دوم مقابل تیم سوم جهان یعنی اسلوونی ۳۸ بر ۲۱ شکست خورد. این برای دومین بازی پیاپی بود که ملی‌پوشان ایران ۲۱ گل زدند.

نخستین مصاف با پرافتخارترین: فرانسه به عنوان قدرتمندترین و پرافتخارترین تیم جهان، حریف بعدی بود. ایران ۴۱ بر ۲۹ باخت اما بازی بسیار خوبی ارائه داد.

مصاف با میزبان: آخرین مصاف با تیم میزبان، یعنی لهستان بود که ملی‌پوشان ایران با ارائه یک بازی بسیار خوب نشان دادند در آینده حرف‌های بیشتری برای زدن خواهند داشت؛ هر چند این مصاف را هم با نتیجه ۲۶ بر ۲۲ باختند.

۱۴۹: تاریخ‌سازان هندبال ایران در نخستین حضور خود در رقابت‌های جهانی ۱۴۹ گل به ثمر رساندند.

۱۹۸: تیم‌ملی هندبال ایران در این دوره از رقابت‌های جهانی ۱۹۸ گل دریافت کرد.
نخستین صعود: شاگردان وسلین وویوویچ در تیم‌ملی هندبال ایران در نخستین حضور خود در رقابت‌های جهانی برای نخستین بار به مرحله بعد صعود کردند. اکنون به کار خود پایان داده‌اند و برنامه‌ریزی بعدی بر مبنای قهرمانی آسیا و بازی‌های آسیایی است.
فینال رقابت‌های جهانی نهم بهمن ماه برگزار می‌شود. این رقابت‌ها با حضور ۳۲ تیم و به میزبانی مشترک سوئد و لهستان برگزار می‌شود که تیم ایران هم جزو ۲۴ تیم صعود‌کننده به مرحله بعد قرار گرفت.

تلاش برای کم کردن فاصله‌ها

علیرضا پاکدل – رئیس فدراسیون هندبال: حضور در جمع ۲۴ تیم برتر دنیا یک فرصت بزرگ است. مقابل تیم شیلی پیروز شدیم. همچنین بازیکنان مقابل مونته‌نگرو و اسپانیا بازی قابل قبولی داشتند. مقابل فرانسه که قهرمان المپیک و دنیا است بازی کردیم. شاید تا قبل از این آرزوی هندبالیست‌های ما دیدن این بازیکنان بود. این‌ مسابقات فرصتی شد تا با تیم‌های تراز اول تنه به تنه شویم. تیم ایران چند بازیکن جوان دارد، همانند صابر حیدری. از این پس باید تلاش کنیم فاصله هندبال ایران با سایر کشورها را کمتر کنیم. البته اینها مستلزم زمان است و یک‌شبه نمی‌شود راه صد ساله را رفت.

صحبت برای تمدید قرارداد

وویوویچ – سرمربی تیم‌ملی هندبال: بازیکنانم عملکرد خوبی در رقابت‌های جهانی داشتند. به دلیل مصدومیت برخی از بازیکنان، با تعداد نفرات کمتری در آخرین دیدار یعنی مصاف با لهستان حاضر شدیم. با توجه به تیم جوانی که داریم، نتیجه خوبی کسب کردیم. امیدوارم در تورنمنت‌های بعدی عملکرد بهتری از خود ارائه دهیم. پس از کمی استراحت با رئیس فدراسیون هندبال ایران در خصوص تمدید قرارداد خود جهت سرمربیگری تیم‌ملی مردان صحبت خواهم کرد. امیدوارم بهترین نمایش بازیکنان جوان ایران را شاهد بوده باشید. ما بازیکنان جوانی داریم، خوشحالم که در این تورنمنت توانستیم تاریخ‌سازی کنیم و به مرحله اصلی رقابت‌ها صعود کنیم. آینده با هندبال ایران است.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها