نخست در مورد ساختار معاونت حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری کرج توضیح دهید؟
این معاونت ساختار مناسبی دارد، به عبارتی مجموعه معاونت از چند بخش تشکیل شده است، یکی از این بخش ها اداره کل مطالعات و بررسی ترافیک شهری است که موضوع های مربوط به مطالعات ترافیک را بررسی می کند مطالعات طرح جامع حمل و نقل و ترافیک، مطالعات بازنگری خطوط حمل و نقل عمومی،بررسی گره های ترافیکی و مسائل ترافیکی که موضوع مطالعاتی داشته باشد از طریق این اداره کل بررسی می شود.
اداره کل ایمنی و مهندسی ترافیک از دیگر ادارات این معاونت بوده که موارد اجرایی، مسائل مربوط به اصلاحات هندسی، مسائل مربوط به اجرا و تهیه و نصب علائم و خط کشی ها و چراغ های راهنمایی و رانندگی تقاطعات و چراغ های چشمک زن، برگزاری شورای ترافیک شهر در حوزه اختیارات این اداره است.
مدیریت مرکز کنترل ترافیک هم زیر نظر این معاونت بوده که دوربین های نظارت ترافیکی،کنترل سرعت و سامانه های پلاک خوان و تابلوهای پیغام متغییر سطح شهر توسط این حوزه بهره برداری و توسعه پیدا می کند
اداره معاینه فنی که نظارت بر مراکز معاینه بر عهده دارد نیز از بخش های مهم معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج است.
تصویر ترافیکی و یا حمل و نقلی شما از شهر کرج چگونه است؟
کرج به عنوان یکی از پرازدحام ترین شهرهای ایران مطرح است که در 50 سال اخیر رشد پرسرعتی داشته بر خلاف کلانشهرهای دیگر به یکباره جمعیت زیادی را در خود جای داد و طبیعی است که معابر این شهر کشش بار ازدحام خودرویی به این اندازه را ندارد.
هر چه شهر رشد کرده معابر توسعه پیدا نکرده است؟
دقیقاًدر کنار توسعه این شهر معابر چندانی در کرج اضافه نشده است افزایش تراکم و تبدیل خانه های ویلایی که حدود 25 تا 40 سال پیش که یک خودرو داشته اند به آپارتمان های چند واحده که ممکن است هر کدام چندین خودرو داشته باشند از دلایل ازدحام خودروها در معابر کرج است.
به عبارتی هر محله رشد پیدا کرده اما از نظر معبر تفاوتی با گذشته خود ندارد.
محله های گوهر دشت، عظیمیه و مهرشهر و ... خیابان ها و معابر 25 تا 30 سال پیش دارند و هنوز هم وضع به همان منوال است، اما از نظر تراکم و ساخت و ساز این محله ها و حتی شهرهای اقماری با 25 سال پیش قابل مقایسه نیست.
اقدامات انجام شده برای مدیریتترافیک را توضیح دهید؟
شهرداری برای رفع ترافیک در کرج از سال های گذشته تلاش خود را آغاز کرده تا بتواند آن را مدیریت کرده و تبعات منفی آن را کاهش دهد.
چه سیاست هایی اتخاذ کردید؟
دو سیاست توسعه حمل و نقل عمومی و پیاده محوری و ایجاد محدودیت ها و موانعی که باعث شود خودروهای شخصی کمتر در معرض استفاده قرار گیرد در پیش گرفته شد؛ این سیاست کلی مهندسی ترافیک است و همه جهان هم در این مسیر حرکت می کنند.
از چه سالی در کرج شروع شد؟
از سال 1388 موضوع مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج شروع و مطالعه انجام شده و سند بالا دستی تمام پروژه های حمل و نقل شهر کرج محسوب می شود؛ در سال 1394 به تصویب شورای هماهنگی ترافیک وزارت کشور رسیده و بر اساس افق های پنجساله و 10 ساله که دارد در حال بازنگری آن هستیم.
در مورد بازنگری توضیح دهید؟
هر پنج سال آن را بازنگری و بازنویسی می کنیم، در این سند موضوع حمل و نقل خصوصی، شبکه معابر خودروهای شخصی دیده شده که در آن کمان هایی برای احداث پیشنهاد می شود تا شبکه معابر توسعه پیدا کند، این کمان ها مسیرهای تردد جدید هستند، بزرگراه شمالی که در دست احداث است و در بخشی از شهر که مسیرهایی احداث شده و جاهایی هنوز ساخته نشده است برای احداث این کمان ها در حال برنامه ریزی هستیم که بزرگراه شمالی کرج یک نمونه از آن است که عرض کردم.
این مطالعات چه پیامدهایی برای شهر کرج دارد؟
احداث تقاطع های غیر هم سطح از دل این مطالعات جامع خارج می شود که یکی از راهکارهاست، 28 تقاطع غیرهمسطح از این مطالعات پیشنهاد شده که تعدادی احداث و تعداد دیگری هم در حال احداث است آنهایی هم که باقی مانده یا در محور بزرگراه شمالی بوده یا در میان گذر جنوبی شهر کرج است که هنوز احداث نشده اند.
در مطالعات حمل و نقلی کرج جایگاه مترو بی آر تی کجاست؟
در بخش حمل و نقل عمومی در سند مطالعاتی پیشنهاداتی وجود دارد که به خطوط حمل و نقل برمی گردد، خط مترو و بی آر تی و خطوط اتوبوسی که باید مهندسی مجدد شود بخشی از این پروژه ها در دست اجرا بوده مثل مترو کرج که خبرهای خوشی در روزهای نزدیک از آن به گوش می رسد.
مطالعات بی آر تی به کجا کشیده شد؟
مطالعات بی آر تی خط شهید بهشتی کامل شده، در سنوات گذشته طرح مطالعاتی آن انجام شده بود اما به دلایلی متوقف شده بود که اکنون کامل شده در سال جاری طرح آن نهایی شده و همه ایستگاه ها مشخص شده که تا پایان سال آتی شاهد فعالیت آن خواهیم بود.
در مورد پارک حاشیه ای هم توضیح دهید؟
پارک حاشیه ای از دیگر موضوع های مطالعاتی شهرداری کرج بوده که باید به آن پرداخته شود مطالعات پارک حاشیه ای به ما اجازه می دهد که پارک کردن خودروها کنار معابر را از طریق قیمت گذاری، مدیریت نماییم.
چگونه؟
پارک کردن در برخی از معابر ارزشمند بوده که توسط افراد به خصوصی حدود 7 تا 8 ساعت اشغال می شود و پارک طولانی مدت دارند که حق سایر شهروندان را برای بهره مندی از جای پاک مناسب تضییع می نمایند.
رویه کشورهای توسعه یافته در این مورد چکونه است؟
با سیاست گذاری برای مدیریت آن قیمت گذاری شده و از افرادی که خودروهای خود را پارک می کنند هزینه پارک دریافت می کنند.
نحوه محاسبه آن چگونه است؟
طبق قانون تصاعدی است در بخشی از زمان (یعنی 30 دقیقه نخستین) رایگان بوده و بعد از گذشت هر ساعت قیمت تصاعدی دارد که به دنبال پیاده سازی اجرای آن بصورت الکترونیکی هستیم، با اعمال این سیاست می توانیم مردم و شهروندان را به سمت استفاده بیشتر از حمل و نقل عمومی سوق دهیم.
دوچرخه در مدیریت حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج چه جایگاهی دارد؟
بحث مطالعاتی دوچرخه در تردد شهری به پایان رسیده و مسیر های متعددی در شهر طراحی کردیم خط دوچرخه درجه یک که امن بوده و از ازدحام خودروها جدا بوده، در مجموع 5 کیلومتر طراحی شده و مطالعات و نقشه برداری نهایی آن در حال انجام است، برای این مسیر نیاز داریم تا تمام عوارض خیابان را برداشت و شناسایی کنیم به طوری که حتی یک دریچه ساده دفع آب های سطحی و یا تاسیسات شهری در کف زمین ممکن است برای دوچرخه سوار آسیب زا باشد باید اصلاح یا حذف شود.
تجربه سایر شهرها در استفاده از دوچرخه چگونه بوده است؟
شهروندان در شهرهایی که در این موضوع از ما جلوتر بودند استقبال خوبی نکردند و مسیر دوچرخه رو به سمت عبور موتور سیکلت سوق داده شده است، قصد داریم که در این مورد از تجربه سایر شهرها هم استفاده کنیم، اکنون بخشی از جهانشهر و مهرشهر و برخی از بوستان ها مسیر تردد دوچرخه را داریم، سیاست ما این است که نخست مرکز شهر را توسعه دهیم و بعد به کل شهر تعمم دهیم، البته اولویت با جاهایی است که مسطح هستند.
شهر از نظر ساختاری و مهندسی و خیابان بندی شکل گرفته است چه راهکاری برای رفع ترافیک باید انجام داد؟
راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدت باید اعمال شود، برای رفع گره های ترافیکی اقدامات موضعی انجام می دهیم، مثلا با چراغ راهنمایی ترافیک را روان کنیم و همه این طرح ها با مطالعه در حال انجام است، خوشبختانه کارشناسان ما در حد ارشد و دکترا هستند که با کمک آنها این پروژه ها در حال انجام است.
چرا هر چه تقاطع غیر هم سطح، جاده و معبر ساخته می شود عبور و مرور روان نمی شود؟
وقتی در یک کشور سوخت ارزان است با یک کشوری که قیمت سوخت بالاتر است سیاست گذاری برای استفاده از خودروی شخصی متفاوت است وقتی به راحتی می توانید از خودروی شخصی استفاده کنید تمایلی به استفاده از حمل و نقل عمومی ندارید، این فاکتور مهمی برای استفاده نکردن از حمل و نقل عمومی است.
در کرج چند خط اتوبوسرانی وجود دارد؟
حدود 60 خط اتوبوسرانی در کرج داریم اما خط اصلی جذب مسافر در کرج در محور شهید بهشتی است، در حال حاضر بیش از 140 اتوبوس فعال داریم که در حد نو بوده و در این چند ساله اخیر به ناوگان اتوبوسرانی اضافه شده اند اما متاسفانه استقبالی نمی شود.
درباره نحوه مدیریت ترافیک در کشورهای توسعه یافته بیشتر توضیح دهید؟
در کشورهای توسعه یافته ترافیک با محدودیت گذاشتن مدیریت می شود وقتی شهرداری ابزارهای نظارتی و محدودیتی در اختیار داشته باشد به عبارتی بهتر می تواند تردد خودروها را کنترل و مدیریت کند وقتی که قیمت پارکینگ زیاد است شهرداری با قیمت گذاری می تواند مردم را به استفاده از حمل و نقل عمومی تشویق کند.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد