تا پایان سال محقق می شود؛

راه اندازی خط بی آر تی در کرج

در گفتگو جام جم البرز با دبیرکل ستاد هفته پژوهش و فناوری استان مطرح شد،

جشنواره پژوهش و فناوری مسیر طولانی برای رسیدن به یک قله و تحقیق برای یک آرمان بزرگ است

هر سال در هفته پایانی آذرماه دانشگاه‌ها با نمایش دستاوردهای یک‌ساله خود به استقبال «هفته پژوهش» می‌روند.جشنواره هفته پژوهش و فناوری از ۱۲ تا ۱۸ آذر ماه با برپایی نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری و جشنواره‌هایی همچون تجلیل از نخبگان و دانش آموزان در استان البرز برگزار شد.به همین مناسبت خبرنگار جام جم البرز با دبیر ستاد هفته پژوهش و فناوری استان البرز دکتر حسین کلانتری گفتگویی انجام داده است که در ادامه میخوانیم.
کد خبر: ۱۳۹۰۵۸۵

برنامه هایی که برای هفته پژوهش در نظر گرفته اید بیان کنید

دکتر حسین کلانتری خلیل آباد دبیرکل ستاد هفته پژوهش و فناوری استان البرز گفت:  هفته پژوهش و فناوری استان با شعار "پژوهش و فناوری، پیشران تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین" با شکوه هرچه تمامتر در دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز برگزار شد. فراخوان هفته پژوهش و فناوری استان 18 آبان ماه اعلام و با برنامه ریزی به عمل آمده هفته پژوهش و فناوری البرز از پانزدهم آذرماه آغاز گردید و  از 14244 اثری که به جشنواره واصل شد و در 7 گروه علمی مورد ارزیابی قرار گرفت، نهایتا 60 نفر از افراد برگزیده این جشنواره مورد تقدیر قرار گرفتند.

کلانتری اضافه کرد: از کل آثار دریافتی 3/54 درصد در بخش پژوهشگران و فناوران، 7/43 درصد در بخش دانش‌آموزی و 2 درصد در بخش نمایشگاهی بوده است و نهایت دقت در داوری ها و کمال رعایت حد نصاب ها، معیار ها، شاخص ها، ملاک های علمی صورت گرفته و همچنین تنوع بخشی  به محورهای جشنواره  مثل تقدیر از خیرین حوزه پژوهش و فناوری، صنعتگران خلاق  ، شهرداران، فرمانداران، بخشداران، دهیاران، دانشجویان و پژوهشگران برتر حوزه رسانه از مزیت های این جشنواره نسبت به سال قبل بوده است.

وی اظهار داشت : از مزیت‌های دیگر این جشنواره این است که کل آثار ارسالی نسبت به سال گذشته بیش از 60 درصد رشد داشته است که این نشان دهنده توجه بیشتر دانش پژوهان به جشنواره است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز بیان داشت: برگزاری 13 تور علمی، 10 عنوان میز خدمت، 4 نشست بررسی چالش های علمی، برگزاری بیش از 112 عنوان کارگاه و نشست های تخصصی از مزیت های دیگر این جشنواره است.

دبیرکل ستاد هفته پژوهش و فناوری استان البرز با اشاره به برپایی نمایشگاه هفته پژوهش گفت:  نمایشگاه  دستاوردهای پژوهش و فناوری استان با بیش از 190 غرفه و ارائه بیش از 300 محصول که بالغ  بر 150 محصول آن فناوری و نوآوری بوده با تنوع نوآوری در محصول همراه بود که ارائه و پرزنت  محصولات   فناوری و نوآوری اغلب توسط دانشجویان، جوانان و دانش‌آموزان صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: کمیته دانش آموزی از بخش های دیگر این جشنواره عظیم بوده است که معرفی دانش آموزان و معلمان پژوهشگر برتر ، اجرای زنگ پژوهش مدارس و شرکت فعال در نمایشگاه از فعالیت های خوب این بخش بود.

دبیر هیات امناء دانشگاه آزاد اسلامی استا البرز اضافه کرد: این جشنواره یک مسیر طولانی برای رسیدن به یک قله و تحقیق برای یک آرمان بزرگ است پس آنرا یک افتتاح بدانیم که به آینده و افق های تابناک اشارت و دلالت دارد. همه اقداماتی که در کشور در حوزه علم و فناوری انجام شده است با نفس گرم رهبر معظم انقلاب اسلامی از سال‌ها پیش بوده است که امروز شاهد ارتقاء  و منزلت علم، عالم، پژوهش، فناوری و نوآوری در جامعه هستیم. پیشنهاد می‌نمایم :

  • در برنامه هفتم توسعه شاهد جهش اساسی و عظیم با توجه به ظرفیت‌ها و بسترسازی های موجود باشیم. ما در دانشگاه‌ها باید هسته های دانا داشته باشیم تا بتوانیم شبکه توانا ایجاد کنیم. این هسته و شبکه کاملاً شدنی است.
  • دبیرخانه دائمی هفته پژوهش در هر استان ایجاد شود و دبیرخانه ملی در معاون علمی ریاست جمهوری و یا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد.
  • تشکیل بانک اطلاعات پژوهشگران و فناوران استانی در هر استان.
  • ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری در استان البرز برای پیوند و همگرایی مراکز علمی و پژوهشی و صنایع.
  • نباید از پژوهش های علوم انسانی و اجتماعی و هنر غافل شد، همیشه در کنار اختراعات و فراورده های فنی، تحقیقات علوم انسانی، جذابیتی خاص ایجاد می کند که مورد تایید رهبر معظم انقلاب نیز بوده است.

پیشنهاد می کنم به مراکز پژوهشی علوم انسانی و هنر در دانشگاه های استان با توجه به آسیب های اجتماعی در استان بیشتر توجه شود.

 

طرح و هدف هایی که قرار است در دانشگاه آزاد اسلامی در سال آینده دنبال کنید

سهم قابل توجهی از دانشجویان کشور در رشته های علوم انسانی و هنر تحصیل می کنند این در حالی است که این حوزه آنچنان که شایسته و درخور است مورد توجه قرار نگرفته است. بیشتر تلاش های انجام شده در عرصه علم و فناوری معطوف به شرکت های دانش بنیان و فناور شده است، در حالیکه گردش مالی و ارزش افزوده در حوزه علوم انسانی و هنر، به مراتب بیشتر بوده و شرکت های خلاق و صنایع نرم در اغلب مواقع مغفول مانده و آنچنان که باید مورد حمایت قرار نگرفته اند. با توجه به این که علوم انسانی پایه تمام علوم است انتظار این است که در عرصه علوم انسانی، اجتماعی و هنر بیشتر فعالیت کنیم. راه اندازی خانه های خلاق و توسعه فعالیت شرکت های خلاق یکی از طرح های سال آینده در عرصه تولید و اشتغال در دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز می باشد.

همچنین حرکت به سمت دانشگاه های نسل سوم، کارآفرین و مهارت محور از مهمترین اهدافی است که در دانشگاه دنبال می شود و استادان و دانشجویان در دستیابی به این هدف نقش موثری دارند. مهارت آموزی، ارائه آموزش های مورد تقاضای صنایع جهت توانمندسازی فارغ التحصیلان، تعریف رشته های مهارتی متناسب با فناوری های روز، تقویت طرح پویش کارآفرینی و اشتغال و افزایش نقش آفرینی اساتید و دانشجویان فناور از دیگر اقداماتی است که در حال انجام است و در سال آینده همچنان در دستور کار قرار دارد.

ترویج فرهنگ کارآفرینی و فناوری، از طریق حمایت از شرکت های دانش بنیان، افزایش ارتباط با صنعت و ایجاد دفاتر ارتباط با صنعت در محیط صنایع و در محیط دانشگاه، حمایت از طرح های پژوهشی فناورانه و حمایت از استارت آپ ها و برگزاری رویدادهای فناورانه به خصوص استارتاپ ویکندها، چالش های فناوری و نظایر آن از جمله اهداف دیگری  است که در آینده دنبال خواهد شد.

 

به عنوان فردی که با دانشجویان ارتباط ممتد دارد بگویید دانشجو به چه میزان میتواند در پژوهش و فناوری جامعه اثر گذار باشد

پویایی و داشتن انگیزه مهم ترین ویژگی دوران جوانی است و دانشجویان اغلب با همین ویژگی و با هدف ساختن زندگی و داشتن آینده درخشان وارد فضای دانشگاه ها می شوند. این انگیزه و شور و شوق باید از همان ابتدا و پیش از اینکه دانشجویان درگیر روزمرگی تحصیلی شوند از طریق فعالیت های ترویجی و انگیزشی نظیر برگزاری پیوسته رویدادهای فناورانه، آشنایی با بازار و کارآفرینان موفق، بهره گیری از مشاوران مناسب و بازدید از صنایع و مراکز فرهنگی و اجتماعی حفظ شود.

 با سوق دادن و آشنا کردن دانشجویان با مراکز رشد، فعالیت در انجمن های علمی، حضور در اردوهای جهادی، و مراکز فرهنگی و هنری موجود در دانشگاه، علاوه بر آشنایی با کار و فعالیت های اجتماعی، برای عرصه زندگی پس از دانشگاه اماده می شوند. بدین صورت دانشجویی تربیت می شود که جامعه دیده است و درک بهتری از چالش ها و مسایل روز در عرصه های علم و فناوری خواهد داشت و با فرهنگ پژوهش و فناوری عجین است. از سوی دیگر دانشجو می تواند با انجام پژوهش، درک بهتر و شفافتری نسبت به مسائل روز و مباحث علمی تدریس شده در دانشگاه پیدا ­کند.

با توجه به روحیه مطالبه گری و کنجکاوی دانشجویان، با آموزش ها و حمایت های هدفمند از سوی دانشگاه، راه حل های بهتر و اجرایی تری به ذهن فرد می رسد. بالتبع این دانشجو، تاثیر بیشتری در تمام ارکان جامعه خواهد گذاشت و راهکارهای پیشنهادی ایشان چنانچه با چاشنی حمایت های بخش های مختلف اعم از دولتی و خصوصی آمیخته شود، به عنوان موتور محرکه صنعت و فناوری در کشور خواهد بود.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها