کد خبر: ۱۳۸۶۹۱۱
نویسنده یاسر یگانه - روزنامه‌نگار و منتقد

سال‌های زیادی است که در سیاست‌های کلان کشور از تمرکززدایی صحبت می‌شود. سیاستی که به حق هم باید عملی شود؛ یعنی رویداد‌های مختلف، به جای تمرکز در پایتخت (تهران) باید در نقاط مختلف کشور برگزار شوند. تنها در این صورت است که استان‌های مختلف درگیر رویداد‌های مختلف شده و استعداد‌ها شکوفا می‌شوند.

همه ما می‌دانیم در نقاط مختلف ایران، در شهر‌های دورافتاده استعداد‌های بسیاری نهفته‌است؛ استعداد‌هایی که شاید با برگزاری رویداد‌های ملی در مراکز استان، راهی برای بروز خود پیدا کنند. در این میان جشنواره موسیقی نواحی هم طی ۱۴ دوره گذشته در کرمان ماندگار شده‌است و این همان اتفاقی بود که انتقاد‌هایی را به همراه داشت. برگزاری جشنواره موسیقی نواحی در کرمان، موجب شد در این سال‌ها، دیگر استان‌ها از موهبت برگزاری این رویداد ملی در مرکز استان‌شان محروم‌باشند. اما ماجرا به گونه‌ای دیگر رقم خورد. در حالی که همگان منتظر بودند تا پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی هم مثل سال‌های گذشته در کرمان برگزار شود، این رویداد تغییر مسیر داد و امسال به استان گلستان نقل مکان کرد.

کرمان در سال‌های گذشته در فضای باز میزبان این جشنواره بود و اجرا‌ها در فضای باز روی صحنه می‌رفت. اعلام شده که به دلیل آماده نشدن تالار مرکزی استان کرمان، امکان برگزاری این رویداد در کرمان وجود نداشته و محل برگزاری آن به استان گلستان تغییر یافته‌است. البته سال گذشته هم در همین روز‌های آبان بود که چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در کرمان و در فضای باز باغ موزه وزیری برگزار شد. دور از انصاف است که یادآور نشد در همان ایام هم سرمای شب‌های کرمان، کار را برای تماشاگران و نوازندگان و خوانندگان سخت کرده‌بود!

روایت است که به دلیل به تعویق افتادن تاسیس تالار مرکزی کرمان، بنا بر این می‌شود که پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی در کرمان برگزار نشود!
نکته جالب‌تر این‌که مدیرکل اداره ارشاد استان کرمان، اوایل هفته جاری در مصاحبه‌ای گفته‌بود که قرار است پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، در اردیبهشت و در کرمان برگزار شود!
به هر روی، جشنواره مسیرش از مرکز ایران به شمال ایران تغییر کرد. اکنون هنرمندان موسیقی نواحی در گرگان جمع شده‌اند تا در فضایی متفاوت به اجرای برنامه بپردازند.

حال تصور کنید این جشنواره هر سال و زیرنظر انجمن موسیقی ایران در یکی از استان‌های کشور برگزار شود. همین برگزاری این رویداد در استان‌های مختلف، موجب ایجاد رقابتی بین استان‌ها برای بهتر برگزار کردن این جشنواره می‌شود. از طرفی مسئولان استان‌ها را متوجه کمبود‌های هر استان می‌کند.
استانی که در دو دهه گذشته هرگز میزبان رویدادی هنری در سطح کشور نبوده‌است، چگونه ممکن است متوجه کمبود‌های سخت‌افزاری خود شود؟

چنین جشنواره‌هایی فرصتی است تا با سفرشان به استان‌های مختلف، علاوه بر ایجاد زمینه برای ظهور استعداد‌های جدید در عرصه موسیقی، استان‌ها را وادار به تجهیز خود به امکانات سخت‌افزاری کنند.
چه بسیارند استان‌هایی که حتی یک سالن مناسب برای برگزاری رویدادی ملی ندارند. از این روست که گردش جشنواره موسیقی نواحی در استان‌های مختلف، می‌تواند موجب برکاتی برای استان‌های مختلف شود.
البته نباید زحمات کرمانی‌ها را هم فراموش کرد. به هر حال آن‌ها پایه‌گذار این رویداد مهم موسیقایی بوده‌اند. حال باید دید برای دوره‌های بعدی، باز هم جشنواره به کرمان برمی‌گردد یا به مسیرش در رفتن به استان‌های دیگر ادامه‌می‌دهد؟


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها