کد خبر: ۱۳۸۶۸۹۶
نویسنده علی رستگار - گروه فرهنگ و هنر

جشنواره بین‌المللی فیلم رشد قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی ایران است، اما رویدادی مثل این جشنواره که از سال ۱۳۴۲ کار خود را آغاز کرد و این روز‌ها در آستانه برگزاری پنجاه و دومین دوره خود است، چقدر به جایگاه مطلوب و موردنظر دست پیدا کرده و مهم‌تر این‌که چقدر مخاطبان سینمای ایران و اهل فیلم با آن آشنایی دارند و به آن اهمیت می‌دهند؟

پاسخ تقریبا مشخص است و جشنواره‌ای با این قدمت نتوانسته آن‌طور که باید جای پایش را در سینما محکم کند. یعنی هرقدر که وزارت آموزش و پرورش و منحصرا سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و دفتر تأمین رسانه‌های آموزشی این وزارتخانه به بحث‌های آموزشی و تربیتی بها می‌دهد و محور اصلی این رویداد یعنی بررسی آثار علمی آموزشی با نگاه به امور درسی را پررنگ و برجسته می‌کند، اما آنچنان که باید وجوه هنری و جذاب سینمایی و دراماتیک را در تولید آثار در نظر نمی‌گیرد و به حداقل‌ها در مدیوم سینما اکتفا می‌کند. این در حالی است که اگر مدیران آموزش و پرورش و برگزارکنندگان این جشنواره، بیشتر از این‌ها به اهمیت و ارزش و قدرت تاثیرگذاری سینما پی ببرند و بیش از گذشته از حضور و مشارکت سینماگران استفاده کنند، قطعا جایگاه جشنواره فیلم رشد بالاتر خواهدرفت و همان قدر که در محیط آموزشی و مدارس شناخته شده هستند، در گستره‌ای وسیع‌تر مطرح می‌شوند و بیشتر می‌توانند به تحقق اهداف و برنامه‌های آموزشی‌شان نزدیک شوند. اساسا تعامل هرچه بیشتر سینما و آموزش و پرورش، معامله‌ای دو سر برد برای هر دو حوزه است و دستاورد‌های درخشان و موثری همراه خواهدد اشت.

از این نظر صحبت‌های مطرح شده در پنجاه و دومین نشست خبری جشنواره فیلم رشد که روز گذشته در سالن شهیدرجایی مدرسه ماندگار البرز برگزار شد، نشان از بازنگری مسئولان برگزاری این رویداد دارد و انگار می‌توانیم امیدوار باشیم بعد از ۵۱ دوره، بالاخره جشنواره فیلم رشد به جایگاهی برسد که شایسته آن است. حجت‌الاسلام علی لطیفی، معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، ضمن اشاره به سه نشان ویژه این دوره جشنواره فیلم رشد یعنی «معلم»، «نشان شهید علی لندی» و «مدرسه به مثابه مبدا پیشرفت و الهام‌بخش جهان اسلام» درباره دسترس‌پذیری محتوای جشنواره هم گفت: در همه دوره‌ها، فیلم‌ها در جشنواره و در مدارس اکران می‌شد، در این دوره بعد از هفته جشنواره، اکران‌های استانی در مدارس و اکران فیلم‌های برگزیده روی شبکه شاد صورت خواهد گرفت.

صادق یزدانی، دبیر جشنواره فیلم رشد هم در این نشست گفت: من مزیت جشنواره را تنها به پرسابقه بودنش که ۵۲ سال سابقه برگزاری دارد، نمی‌دانم بلکه به پرمخاطب بودنش می‌دانم؛ مخاطبان انبوهی که میان دانش‌آموز و خانواده و معلمان هستند. جشنواره رشد با توجه به پسوند علمی، آموزشی و تربیتی‌اش روی فیلم‌های خاصی تمرکز دارد. این رویداد در سال‌هایی افول داشته و در سال‌هایی هم اوج، ما تلاش می‌کنیم امسال اقداماتی را درباره افول جشنواره و راه‌های ارتقای آن انجام دهیم. یکی از نکات امیدوارکننده این دوره جشنواره که می‌تواند انگیزه‌هایی را برای مشارکت ایجاد کند، حمایت سیمافیلم از فیلمنامه برتر است و هر فیلمنامه‌ای که از بین ۵۳ اثر ارسال شده به دبیرخانه جشنواره حائز رتبه اول شود، از حمایت سیمافیلم برای ساخت برخوردار خواهدبود. همین مشارکت رسانه‌ملی، می‌تواند ضمن تقویت وجوه جذاب و دراماتیک آثار، نقش مهمی در معرفی هرچه بیشتر جشنواره فیلم رشد داشته‌باشد. پنجاه و دومین دوره جشنواره رشد از هفتم تا سیزدهم آذرماه در مجتمع فرهنگی سینما فلسطین برگزار می‌شود.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها