«سینما»ی موفق در تلویزیون

درام اجتماعی و تحسین شده ایتالیایی «سینما پارادیزو» که در دهه۹۰میلادی مورد توجه منتقدان و تماشاگران سینما قرار گرفت، بعد از حدود چهار دهه به یک مجموعه تلویزیونی تبدیل می‌شود.
کد خبر: ۱۳۷۵۱۹۹
نویسنده کیکاووس زیاری - گروه فرهنگ و هنر

جوزپه تورناتوره، کارگردان این نسخه سینمایی، نویسنده فیلمنامه و کارگردان نسخه تلویزیونی هم خواهد بود. نسخه تلویزیونی قرار نیست بازسازی نسخه سینمایی آن باشد و به گفته تورناتوره دنباله‌ای بر آن خواهد بود. این مجموعه با نام مختصر پارادیزو، جلوی دوربین می‌رود و در شش اپیزود داستانش را به تصویر می‌کشد.

تورناتوره که ماه فوریه شرکت مستقل فیلمسازی‌اش بامبو پروداکشنز را تاسیس کرد، تهیه‌کننده اصلی پارادیزو است. هنوز مشخص نیست این درام اجتماعی از شبکه‌های تلویزیونی پخش خواهد شد یا در پلتفرم‌های دیجیتالی و به‌صورت استریم عرضه می‌شود.

رسانه‌ها برای دانستن داستان پارادیزو کنجکاوی بسیاری به خرج داده و بالاخره توانسته‌اند به خط کلی آن دست پیدا کنند. در داستان نسخه سینمایی که در شهر سیسیل اتفاق می‌افتد، تماشاگران با پسربچه‌ای با نام مستعار توتو آشنا می‌شوند که عشق عجیبی به فیلم‌های سینمایی دارد و با یک آپاراتچی پیر و نابینا دوست می‌شود.

داستان نسخه تلویزیونی هم ظاهرا همین است اما دست به گسترش شخصیت‌ها و روایت‌های این داستان می‌زند. در شش قسمت پارادیزو، داستان و ماجراها از نقطه دید آدم‌های مختلف و متفاوتی به نمایش گذاشته می‌شود. به گفته نزدیکان تورناتوره، او طرح تمام شش اپیزود را نوشته و فعلا فیلمنامه پایلوت آن کاملا آماده شده است. با آن‌که زمان شروع کار فیلمبرداری پارادیزو اعلام نشده، این مجموعه برای پخش در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ آماده خواهد شد.

تورناتوره می‌گوید: «خط اصلی و کلی پارادیزو در رابطه با عشق آدم‌ها به سینما و فیلم است اما توانایی و قدرت مادرانه، همبستگی دوستان، ارتباطات محلی، تفاوت‌های اجتماعی و طبقاتی، فرار از دیکتاتوری‌های مدرسه، گریختن با دلدار و ظهور و قدرت‌گیری فاشیسم هم بخش مهمی از داستان هستند و ماجراها را شکل می‌دهند. با آن‌که ماجراها در شهری خیالی اتفاق می‌افتد اما می‌توان آن‌را به تمام ایتالیا تعمیم داد، زیرا این گونه رخدادها همه‌روزه در اقصی نقاط این کشور اتفاق می‌افتد. دوران پس از جنگ جهانی دوم در سراسر ایتالیا دوران خاصی بود و نسل جدید برای شروع دوباره زندگی و فعالیت‌های اجتماعی با دردسرها و مشکلات متعددی روبه‌رو بود.»نه تنها منتقدان ایتالیایی که عموم منتقدان سینمایی در کشورهای مختلف دنیا از تولید مجموعه تلویزیونی پارادیزو استقبال کرده‌اند و گفته‌اند صنعت تلویزیون به‌زودی صاحب یکی از مطرح‌ترین و بهترین کارهای تاریخ کارنامه خود خواهد شد.

سینما پارادیزو سال ۱۹۹۰ اکران عمومی شد و در کنار تحسین فراوان منتقدان و تماشاگران جدی سینما با موفقیت فراوان مالی در جدول گیشه نمایش روبه‌رو شد. نه‌فقط این درام اجتماعی موفق به شکستن رکوردهای فروش در سینماهای ایتالیا شد، بلکه در آمریکای شمالی هم ۱۲میلیون دلار فروش کرد که در آن زمان رقم بسیار بالایی برای یک محصول نامتعارف و متفاوت سینمایی بود. منتقدان تلویزیونی عقیده دارند پارادیزو رکورد تعداد بینندگان یک برنامه و نمایش تلویزیونی را خواهد شکست./ اسکرین اینترنشنال

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها