کد خبر: ۱۳۷۵۱۱۰

ادویه‌ها در واقع دانه، میوه، ریشه، پوست یا سایر مواد گیاهی هستند که عمدتا به صورت پودر خردشده برای طعم‌دهی به غذا یا رنگ بخشیدن به آن مصرف می‌شوند. ادویه‌جات از گیاهانی که برگ، گل یا ساقه آنها (مانند نعنا یا بهارنارنج) برای طعم‌دادن یا به عنوان چاشنی استفاده می‌شوند، متفاوت هستند. از مشهورترین و پرمصرف‌ترین ادویه‌جاتی که در پخت‌وپز استفاده می‌شوند می‌توان به فلفل، زردچوبه، دارچین و زنجبیل اشاره کرد. ادویه‌جات در دانش پزشکی به ویژه طب سنتی، مراسمات مذهبی، لوازم آرایشی یا تولید عطر نیز مصرف می‌شوند. به عنوان مثال، از وانیل معمولا به عنوان یک ماده در تولید عطر استفاده می‌شود.

اگرچه ادویه‌جات ممکن است به چندین شکل تازه، خشک یا آسیاب‌شده موجود باشند، اما به طور کلی ادویه ها را خشک می‌کنند. ادویه‌جات برای استفاده در بسیاری از خوراکی‌های اصلی مانند خورش و وعده‌های غذایی و همچنین خوراکی‌های جانبی مانند ترشی‌جات، به جهت راحتی در مصرف به پودر تبدیل می‌شوند. به علاوه، ادویه‌جات خشک طولانی‌ترین ماندگاری را دارند و بنابراین می‌توان آن را در مقادیر بیشتری خریداری و نگهداری و زمان و هزینه کمتری برای تهیه و خرید آنها صرف کرد. به عبارتی دیگر، گیاه تازه یک ادویه به عنوان مثال زنجبیل، معمولا طعم‌دارتر از شکل خشک آن است اما ادویه‌های تازه گران‌تر هستند و ماندگاری کمتری دارند. بنابراین قیمت ادویه فله ای بسیار پایینتر از خرید خرده آن است. همچنین، برخی از ادویه‌ها مانند زردچوبه همیشه به صورت تازه یا کامل در دسترس نیستند. به همین دلیل اغلب باید به صورت آسیاب‌شده خریداری شوند. همچنین دانه‌های کوچک مانند رازیانه و خردل نیز اغلب به صورت کامل و پودر استفاده می‌شوند.

 

خاستگاه انواع ادویه

کشورهای بسیاری در جهان در طول تاریخ به مصرف و صادر کردن انواع ادویه‌جات گوناگون مشهور هستند. در این میان، کشور هند و همسایگان این شبه قاره در تولید و فروش ادویه جات پیشرو بوده و قیمت ادویه فله ای در سایر کشورهای جهان از جمله ایران وابسته به میزان تولید این محصولات در آن مناطق است. کشور هند به تنهایی 75 درصد از تولید جهانی ادویه را به خود اختصاص داده است. دلیل این امر در واقع فرهنگ و ذائقه مردم این کشور و شرایط جغرافیایی و تابش خورشید در این سرزمین است که از طریق غذاهای آنها منعکس می‌شود.

از نظر تاریخی، تجارت ادویه در سراسر شبه قاره هند و همچنین در شرق و جنوب شرق آسیا و خاورمیانه توسعه یافته است. صادرات ادویه به سایر کشورهای جهان مانند کشورهای اروپایی و آمریکایی به دلیل الزامات تجاری و عمدتا در قرن‌های اخیر صورت گرفته است و ایجاد طعم و مزه در غذاهای گوناگون با ادویه‌جات مختلف در واقع پیروی از سبک آشپزی شرقی در این کشورها است. بنابراین خاستگاه انواع ادویه‌جات گوناگون در جهان را می‌توان در جنوب آسیا و شبه قاره هند و در پی آن خاورمیانه جست‌وجو کرد.

 

ادویه جات، چاشنی و مزه شگفت‌انگیز غذا

همان طور که اشاره شد، امروزه از ادویه‌جات نه تنها برای طعم‌دهی به غذا و به عنوان چاشنی استفاده می‌شود، بلکه استفاده از آن برای مصارف دارویی و پزشکی در طب سنتی نیز رایج است. انواع ادویه‌جات گوناگون دارای خواص پرشماری هستند که مصرف آنها در وعده‌های غذایی روزمره می‌تواند علاوه بر چشیدن طعمی عالی، سلامتی را برای اعضای خانواده به ارمغان بیاورد. در ادامه، توضیحاتی درباره چند نوع از ادویه‌جات پرمصرف در آشپزی ایرانی ارائه شده است.

فلفل سیاه

اگرچه گیاه فلفل سیاه همانند بسیاری از ادویه‌جات دیگر بومی شبه قاره هند است، اما استفاده از فلفل سیاه به دلیل طعم بی‌نظیر آن، در آشپزی ایرانی رایج و معمول است. مصرف پیوسته این نوع فلفل می‌تواند خواص پرشماری مانند تامین ویتامین K، آهن و فیبر برای بدن داشته باشد و همچنین سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش تب و حساسیت شود.

زردچوبه

یکی از طعم‌دهنده‌های پرمصرف به غذاهای گوناگون، زردچوبه است که علاوه بر رنگ و بوی بی‌نظیری که برای غذا فراهم می‌کند، می‌توان از آن برای درمان التهابات مزمن، افزایش ظرفیت آنتی‌اکسیدان و تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده کرد. همچنین مصرف پیوسته زردچوبه می‌تواند منجر به بهبود عملکرد مغز، دستگاه گردش خون و درمان سرطان‌ها شود.

دارچین

استفاده از دارچین در آشپزی و قنادی ایرانی بسیار رواج دارد. از پودر و همچنین چوب دارچین در بسیاری از غذاها، دسرها، کیک و شیرینی و در کل مواد غذایی و نوشیدنی استفاده می‌شود. طبع این چاشنی گرم بوده و می‌تواند انرژی و کالری زیادی برای بدن فراهم کند. کاهش قند و چربی خون، پیشگیری از آلزایمر، پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی و تقویت دستگاه گوارش و گردش خون به همراه جلوگیری از ابتلا به سرطان‌ها از جمله خواص پرشمار دارچین است.

زنجبیل

در میان ادویه‌جات پرشماری که در پخت‌وپز خانگی استفاده می‌شود، زنجبیل به دلیل ویژگی‌ها و خواص پرشماری که برای بدن دارد، همانند دارچین در آشپزی، قنادی و نوشیدنی‌های گوناگون مصرف می‌شود. استفاده از گیاه خشک‌شده زنجبیل یا پودر آن در غذاها و دمنوش‌های مختلف می‌تواند دارای خواص مفیدی مانند درمان آرتروز، درمان مشکلات تنفسی مانند آسم، درمان اگزما و التهابات پوستی و تقویت و درمان مشکلات دستگاه گوارشی را برای بدن فراهم کند.

بدون شک ادویه‌جات گوناگون در آشپزی ایرانی امروزه نقشی اساسی را ایفا می‌کنند و دانش از خواص و ویژگی‌های هر کدام می‌تواند علاوه بر لذت‌بردن از طعم منحصر به فرد، منجر به استفاده از آنها برای پیشگیری و درمان بیماری‌ای گوناگون شود. اطلاع از قیمت ادویه فله ای می‌تواند جهت تهیه در چه بیشتر، بهتر و راحت‌تر انواع این ادویه‌جات یاری‌رسان باشد.

 

فروشگاه آنلاین ادویه جات بوبارد

با توجه به موارد اشاره شده، اطلاع از قیمت ادویه جات فله و خرید آن از فروشگاه‌های عمده‌فروشی در ایران می‌تواند قیمت بسیار کمتری نسبت به خرید جزئی آن داشته باشد. تولیدی‌ها و فروشگاه‌های پرشماری در ایران، به ویژه در شهرهای بزرگتر اقدام به واردات و عرضه انواع ادویه جات گوناگون کرده اند که می‌توان از میان آنها به فروشگاه ادویه جات بوبارد اشاره کرد. فروشگاه آنلاین ادویه جات بوبارد این امکان را فرای خریداران فراهم کرده است که ادویه‌جات را به قیمت عمده و در کیسه‌های 10 کیلویی خریداری کنند. همچنین فروش اینترنتی که دارای مزایایی مانند کاهش اتلاف وقت و هزینه برای مراجعه حضوری در هنگام خرید است، و امکان بررسی هر چه بیشتر و بهتر محصولات را برای خریداران فراهم می‌کند از فروشگاه اینترنتی بوبارد امکان‌پذیر است.

انواع ادویه‌جات موجود در فروشگاه اینترنتی بوبارد عبارت اند از دارچین، زنجبیل، زیره، فلفل سفید، قرمز و سیاه، سماق، تخم گشنیز، پودر انبه، هل، آویشن و ... که می‌توان جهت اطلاع از قیمت ادویه فله ای با این فروشگاه تماس گرفت.

 

 

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها