قیمت مرغ | قیمت مرغ امروز | جدول قیمت مرغ

قیمت مرغ در بازار چند؟ | قیمت مرغ 13 تیر 1401

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران گفت: در هفته‌های اخیر قیمت تخم مرغ در برخی مناطق به ٩٧ تا ١٠٠ هزار تومان در هر شانه رسیده است.
کد خبر: ۱۳۷۲۷۵۹

قیمت تخم مرغ در بازار شرایط عجیبی را طی میکند. قیمت تخم مرغ نیز مانند برخی دیگر از کالا ها بالا رفته و به نرخ هایی رسیده است که هنوز در اذهان غریبه است. اما قیمت تخم مرغ تا کجا بالا می رود؟ چرا قیمت تخم مرغ افزایش یافت؟ قیمت تخم مرغ امروز چقدر است؟
 
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما، ناصر نبی پور افزود: با توجه به اینکه قیمت هر شانه تخم مرغ در مرغداری حدود ٧٣ هزار تومان است با احتساب کرایه حمل و سود برای فروشنده، قیمت ١٠٠ هزار تومان برای مصرف کننده منطقی است.

وی با اشاره به افزایش قیمت نهاده‌های دامی و هزینه‌های تولید، گفت: قیمت تمام شده تولید هر کیلو تخم مرغ بین ۴۴ تا ۴۵ هزار تومان است، اما هم اکنون میانگین قیمت فروش هر کیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری حدود ٣۵ هزار تومان است ضمن اینکه شرکت پشتیبانی امور دام مقداری از تخم مرغ‌های مازاد را جمع آوری می‌کند.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران اضافه کرد: اگر هزینه تولید هر کیلوگرم تخم مرغ زیر ۳۰ هزار تومان باشد، صادرات آن به صرفه است، اما وقتی که بالای ۳۴ تا ۳۵ هزار تومان است، صادرات آن برای تولیدکنندگان به صرفه نیست.

وی درباره اینکه افزایش بیشتر قیمت تخم مرغ، مصرف کننده را تحت فشار قرار می‌دهد و منجر به کاهش قدرت خرید آنان می‌شود، افزود: تولیدکننده مقصر این مسأله نیست و دولت باید از مصرف کننده به نحو دیگری حمایت کند تا قدرت خرید آن‌ها افزایش یابد.

جدول زیر قیمت انواع تخم‌مرغ بسته‌بندی را در برند‌های مختلف بررسی کرده است:
 
قیمت تخم مرغ

رشد ۱۲ هزار تومانی قیمت مرغ نسبت به هفته گذشته

بررسی وضعیت قیمت کالاهای اساسی و اقلام ضروری خانوار در هفته دوم تیرماه حاکی از افزایش قیمت مرغ، تخم مرغ و صیفی جات است ضمن اینکه کماکان عرضه رب گوجه فرنگی با اختلال همراه است.

به گزارش مهر، بررسی وضعیت قیمت کالاهای اساسی و اقلام ضروری خانوار در هفته دوم تیرماه حاکی از افزایش قیمت مرغ، تخم مرغ و صیفی جات است ضمن اینکه کماکان عرضه رب گوجه فرنگی با اختلال همراه است.

براین اساس قیمت مرغ که تا سه هفته قبل حدود ۴۲ هزار تومان بود همچنان روند افزایشی خود را طی می‌کند و در حال حاضر در برخی نقاط شهر قیمت این کالا به ۶۰ هزار تومان رسیده است.

همچنین قیمت تخم مرغ روند افزایشی را طی کرده و در برخی مناطق تا شانه‌ای ۹۰ هزار تومان نیز رسیده است. از طرفی قیمت صیفی جات از جمله سیب زمینی و گوجه فرنگی و پیاز با افزایش نسبت به هفته گذشته مواجه بوده ضمن اینکه رب گوجه فرنگی همچنان کمیاب است.

تاثیر کاهش تقاضا بر روی قیمت تخم‌ مرغ

مرغ و تخم ‌مرغ در لیست اولین کالاهایی بودند که بعد از حذف ارز ترجیحی قیمت آن چند‌برابر شد، اما حالا و پس از گذشت بیشتر از یک‌ماه از آن زمان، بازار تخم‌مرغ به سمت دیگری رفته است.

رئیس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران با بیان اینکه قیمت تخم‌مرغ درب مرغداری به کیلویی ٢٧‌هزار‌تومان رسیده است، گفت: «ارز ترجیحی در زمان اوج تولید حذف شد؛ این در حالی است که قیمت تمام‌شده تولید این کالا حدود ۴٣‌هزار‌تومان است.‌»

ناصر نبی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پور در مورد اینکه آیا در چنین شرایطی دولت مازاد تخم‌مرغ را از تولیدکنندگان خریداری نمی‌کند؟ به مهر گفت: «دولت اعلام‌کرده هر کیلوگرم تخم‌مرغ را درب سردخانه ٣١‌هزار‌تومان خریداری می‌کند، درحالی‌که با احتساب هزینه حمل و کارتن قیمت تخم‌مرغ ٣١‌هزار‌تومان تمام می‌شود، بنابراین مرغدار ترجیح می‌دهد آن را همان کیلویی ٢٧‌هزار‌تومان بفروشد، ضمن اینکه دولت اعلام کرده در خرید توافقی تخم‌مرغ مازاد، ۴۵ روز بعد از خرید مطالبات تولیدکنندگان تسویه می‌شود.‌»

نبی‌پور همچنین با اشاره به قیمت بالای نهاده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دامی گفت: «مرغداران توان خرید نهاده را ندارند و اکثرا از ذخایر موجود در مرغداری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها استفاده می‌کنند.‌» البته وی پیش‌بینی کرد که در تیر و مرداد این ذخایر به اتمام برسد و تولیدکنندگان مجبور به خرید نهاده جدید شوند.

قیمت تخم مرغ

دلایل افزایش قیمت تخم مرغ

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران با اشاره به دلایل افزایش قیمت تخم مرغ، گفت: تولید تخم مرغ هیچ مشکلی ندارد و در ایده آل‌ترین شرایط ممکن است.

به گزارش مهر، ناصر نبی پور در واکنش به افزایش قیمت تخم مرغ در بازار، اظهار کرد: دلیل اصلی این مسئله مباحث مطرح شده مبنی بر حذف ارز ترجیحی در سال آینده است.

وی با اشاره به اینکه قرار بود ارز ترجیحی پا برجا بماند و بر این اساس تولید کنندگان جوجه ریزی زیادی انجام داده بودند، ادامه داد: مطرح شدن مسئله حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و جنبه روانی ناشی از این مسئله منجر به نوسانات قیمت تخم مرغ در بازار شده است.

نبی پور با بیان اینکه فرهنگ ایرانی‌ها اینگونه است که وقتی چیزی گران می‌شود، بیشتر آن را خرید می‌کنیم، تصریح کرد: بر این اساس بنکداران نیز میزان خرید تخم مرغ خود را افزایش دادند تا بتوانند بعداً آن را گران‌تر بفروشند.

وی با تأکید بر اینکه تولید تخم مرغ مشکلی ندارد و در مطلوب‌ترین شرایط طی چند سال اخیر به سر می‌برد، خاطرنشان کرد: به اندازه‌ای با مازاد مواجه هستیم که به دنبال اخذ مجوز صادرات برای ایام بعد از عید نوروز هستیم.

این فعال صنفی با اشاره به افزایش فعالیت قنادی‌ها و شیرینی پزی ها، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در آستانه عید نوروز هستیم، تقاضا برای تخم مرغ افزایش پیدا کرده که این مسئله نیز از جمله دیگر دلایل نوسانات قیمت است.

نبی پور میانگین قیمت هر شانه دو کیلوگرمی تخم مرغ را درب مرغداری بین ۴۰ تا ۴۲ هزار تومان اعلام کرد و درباره آخرین وضعیت تأمین نهاده‌های دامی توضیح داد: تولید کنندگان در تأمین ذرت با مشکل مواجه هستند.

وی افزود: برخی از تولید کنندگان حدود دو ماه است که ذرت سفارش داده اند؛ اما آن را تحویل نگرفته اند و برای برخی دیگر حدود سه ماه طول کشیده تا ذرت خریداری شده به دستشان برسد.

نبی پور درباره علت این مسئله اظهار کرد: وارد کنندگان می‌گویند ارز ذرت تأمین نشده است و همین مسئله منجر به اختلاف در واردات آن شده است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون قیمت ذرت در بازار آزاد بیش از هشت هزار تومان است، گفت: این در حالی است که نرخ مصوب این نهاده ۱,۹۰۰ تومان است.

این فعال صنفی ادامه داد: علاوه بر ذرت، سامانه بازارگام در توزیع کنجاله سویا نیز اختلال پیدا کرده و تولید کنندگان قادر به خرید این نهاده نیز نیستند. ضمن اینکه هم اکنون قیمت کنجاله سویا در بازار آزاد به ۱۰ هزار تومان رسیده در حالی که نرخ مصوب آن سه هزار و ۴۰۰ تومان است.

نبی پور همچنین از افزایش قیمت جوجه یک روزه تخم گذار به دو برابر نرخ مصوب خبر داد و گفت: در حالی که نرخ مصوب جوجه یک روزه تخم گذار هشت هزار تومان است قیمت آن برای تولید کننده بین ۱۴ تا ۱۶ هزار تومان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها