وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: در بیست و سومین سفر استانی دولت به آذربایجان شرقی۳۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل پایاب سد ارس در نظر گرفته شده است.
کد خبر: ۱۳۶۸۷۲۵
به گزارش جام جم آذربایجان شرقی ، سید جواد ساداتی نژاد با حضور در شورای اداری مرند به تخصیص اعتبارات به بخش کشاورزی این استان و شهرستان اشاره و اظهار کرد: با بیان اینکه آذربایجان شرقی یکی از قطب‌های باغداری و دامپروری کشور است، گفت: این ویژگی این استان را به قطب حیاتی امنیت غذایی کشور تبدیل کرده است.

وی ادامه داد: بازسازی قنوات، شبکه های آبیاری، زیر ساخت شهرک های کشاورزی و دامپروری از دیگر بخش هایی است که اعتبار خوبی به آن تخصیص داده خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد:۲۰ میلیارد در زمینه باغات برای استان  و ۴۵۰ میلیارد تومان نیز  برای آبخیزداری در نظر گرفته شده است.

ساداتی نژاد خاطرنشان کرد: مرند منطقه ویژه است و در بحث زعفران و گیاهان دارویی و توسعه گلخانه ها رشد چشمگیری داشته و توسعه باغ در اراضی شیب دار از ظرفیت های ویژه مرند است.

وی همچنین با اشاره به طرح هدفمندی و مردمی سازی یارانه ها نیز عنوان کرد: این طرح  یک کار سخت و ضروری بود و اگر اجرا نمی شد در تامین غذا دچار مشکلات اساسی می‌شدیم.

وی افزود: این طرح بزرگ اقتصادی برای کشور است، شاید در حالت معمولی دولت‌ها دست به چنین اقداماتی نزنند، اما اجرای آن گرچه سخت، اما ضروری بود.

وی ادامه داد: در کوتاه مدت افزایش قیمت‌ها را داریم اما باید بدانیم اگر طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها اجرا نمی‌شد، تورم چندین برابر بیشتر از تورم جاری اجرای این طرح می‌شد و مهمتر این که در حوزه تامین غذا با توجه به چالش‌های جهانی ما دچار درگیری‌های زیادی می‌شدیم.

ساداتی‌نژاد با بیان این که بعد از اجرای این طرح، در کشورهای همسایه عدد و رقم‌های غذا بی‌محابا چند برابر افزایش پیدا کرد و این نشان می‌دهد که آنها سر سفره یارانه‌های، تامین غذا می‌شدند، خاطرنشان کرد: اجرای این طرح در میان‌مدت و بلندمدت آثار اقتصادی بسیار خوبی برای مردم خواهد داشت، بخصوص در بخش کشاورزی با افزایش بهره‌وری اتفاقات بسیار خوبی خواهد افتاد.

مقام ارشد وزارت با بیان این که در دنیا همه به بخش کشاورزی (تولید کننده، مصرف کننده یا طول زنجیره ارزش) یارانه می‌دهند، گفت: اگر یارانه به بخش کشاورزی اختصاص نمی‌یافت، سرمایه‌ها جذب کشاورزی نخواهند شد و به بخش پتروشیمی، فولاد و صنعت و ... که ارزش افزوده بیشتری دارد جذب خواهند شد؛ در این راستا دولت‌ها به کشاورزی یارانه می‌دهند تا بتواند از لحاظ سودآوری، مالیات، تسهیلات و ... همسطح با سایر صنایع شود، تا غذا تولید شود.

وی تشریح کرد: در سال ۹۷ در کشور یارانه به وارد کننده اختصاص یافت، که تجربه‌ای این چنینی در دنیا نبود و این باعث شد سرمایه‌گذاری از بخش کشاورزی به واردات کوچ کند، بنابراین سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی کاهش یافت، بهره‌وری پایین آمد و کشاورزی غیراقتصادی شد، لذا موج تغییر کاربری اراضی کشاورزی که در این منطقه نیز محسوس است، پیش آمد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: با اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها، کشاورزی به سمت بهره‌وری می‌رود و قطعا در درازمدت رقابت در حوزه غذا حائز اهمیت می‌شود و مصرف کننده تعیین می‌کند که در حوزه کشاورزی چه محصولی تولید شود و در این شرایط رقابت مفهوم پیدا می‌کند.

به گفته وی، این اتفاق به نوع عملکرد تولید کنندگان، مردم و مسئولان در این طرح برمی‌گردد و امیدواریم با هم بتوانیم شرایط را به نحوی پیش ببریم که در میان مدت و بلندمدت شرایط اقتصادی به نفع مردم و تامین امنیت غذایی شان پیش رود.

ساداتی‌نژاد به مطالبات مردم منطقه در خصوص حوزه ورزش و زیرساخت‌های آن (ورزشگاه ۵ هزار نفری نیمه‌کاره) اشاره کرد و در حوزه بهداشت نیز گفت: در حوزه بهداشت، بیمارستان موجود با سرانه جمعیت هم‌خوانی ندارد و در خصوص بیمارستانی که آغاز به کار کرده، باید اعتبار مکفی برای آن در نظر گرفته شود یا از محل فروش اموال به آن سهمی داده شود تا بتواند به نتیجه برسد.

وی افزود: در زمینه موضوعات فرهنگی و عدم وجود فرهنگسرا، سینما و بحث‌های راه، در جلسه گزارشی از کسری‌های آن محضر رئیس جمهور و وزرا ارائه خواهم داد.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: این مطالبات را در جلسه شورای اداری به هیات دولت منتقل خواهم کرد و تلاش خواهم کرد با پیگیری این مطالبات به ثمر بنشیند بخصوص در بحث کشاورزی تا بتوانیم مسائلی که در این منطقه داریم به نحو مطلوب به شرایط مناسبی برسد.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها