رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: مقدمات عقد قرارداد کشت فراسرزمینی در ۲۰ هزار هکتار از اراضی کشور ارمنستان طی شده و اوایل ماه جاری تفاهم نامه این موضوع به قرارداد تبدیل خواهد شد.
کد خبر: ۱۳۷۷۷۶۷
به گزارش جام جم آنلاین آذربایجان شرقی ،اکبر فتحی در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: بر این اساس یک هیات تجاری - اقتصادی با حضور تشکل‌های کشاورزی عازم ارمنستان برای عقد قرارداد کشت می‌شوند.

وی همچنین در خصوص کشاورزی قراردادی گفت:امسال  ۲۷ هزار هکتار اراضی دیم گندم آذربایجان شرقی به زیر کشت قرارداری رفته و برنامه داریم تا حداکثر سطح زیرکشت موجود در استان را در این قالب به زیر کشت ببریم تا در سال آینده به عنوان سال پایداری، خودکفایی گندم را جشن بگیریم. 

فتحی اضافه کرد: اجرای طرح کشاورزی قرارداری نجات دهنده بخش کشاورزی استان است.

وی ادامه داد: قطعات کوچک اراضی استان اجازه مکانیزه کردن اراضی را نمی‌دهد، اما در قالب کشاورزی قرارداری که با مشارکت شرکت غله و تعاون روستایی انجام می‌گیرد، می‌توان بخشی از مشکلات بخش کشاورزی را حل کرد.

وی با تاکید بر لزوم ارتقای ضریب نفوذ در بخش کشاورزی، اظهار کرد: این موضوع با کمک شرکت‌های دانش بنیان و دیگر کارشناسان جهادکشاورزی در مراکز خدمات غیردولتی با تولید بذر، مبارزه با آفات و آبیاری انجام می‌گیرد.

فتحی با اشاره به آخرین وضعیت صدور سند برای اراضی کشاورزی استان، گفت: تاکنون بالای ۶۰ درصد پلاکات ثبتی استان به عنوان پیش نیاز صدور سند، تعیین تکلیف و رفع تداخل شده و تا پایان سال جاری نیز باقی پلاکات تعیین تکلیف می شوند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در خصوص طرح اصلاح الگوی کشت نیز گفت: این طرح در سال‌های گذشته همواره مدنظر جهادکشاورزی بوده، اما از سال گذشته با تاکید بیشتری اجرایی می‌شود.
وی افزود: همراهی کشاورزان به خصوص در حوضه دریاچه ارومیه افزایش یافته و محصولاتی چون زعفران، پسته و گیاهان دارویی جایگزین محصولات پر آب بر حوضه دریاچه شده است که صرفه اقتصادی برای استان دارد.

وی با اشاره به موضوع توسعه گلخانه‌ها و رتبه نخست استان در این خصوص، گفت: منابع امروز تولید اجازه تولید خیار، هندوانه و گوجه فرنگی در فضای آزاد را نمی‌دهد و این وضعیت ما را مجاب به استفاده از گلخانه‌ها می‌کند؛ بر این اساس شهرک گلخانه‌ای مرند در سطح ۵۰۰ هکتار آماده جذب سرمایه گذاران و کشاورزان بوده تا محصولات سبزی و صیفی فضای آزاد را به گلخانه هدایت می‌کنیم.

فتحی از تهیه نقشه کاداست برای اراضی کشاورزی استان نیز خبر داد و گفت: با عقد قراردادی با یک شرکت دانش بنیان، تغییر کاربری اراضی کشاورزی بدون حضور فیزیکی شناسایی شده و پیش از انجام ساخت و سازها، اقدامات پیشگیری انجام می‌گیرد؛ امروزه‌ کشاورزی بدون فناوری نوین معنایی ندارد، زیرا که آب و خاک به عنوان عوامل اصلی تولید محدود بوده و روز به روز در حال نابودی است اما تولیدات کشاورزی به دلیل بهره گیری از علوم نوین چون بذر اصلاح شده، مبارزه اصولی با آفات و ... نه تنها کاهش نیافته، بلکه در حال افزایش است.

وی خاطرنشان کرد: طی یک سال گذشته تقاضا برای سرمایه گذاری در حوزه‌های مختلف کشاورزی استان افزایش یافته است. به نحوی که مجوز ساخت بزرگترین واحدهای پرورش دام و طیور در آذربایجان شرقی صادر شده است.

وی افزود: برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز بایستی برنامه ساخت شهرک‌های ویلایی داشته باشیم که این وظیفه بر عهده مسکن و شهرسازی است. 

وی با اشاره به انتقاداتی در خصوص کشت محصولات پرآب بر مثل هندوانه در استان، ادامه داد: جهادکشاورزی صرفا وظیفه توصیه و اقناع سازی  کشاورزان را برعهده داشته و تصمیم اصلی برعهده کشاورزان است که با ما همراه شوند و به توصیه‌ها عمل کنند.

وی با اشاره به وضعیت نظارت بر فعالیت‌های نانوایی ها، افزود: سامانه ۱۲۴ گزارشات مردمی در حوزه تخلفات نانوایی‌ها فعال بوده و تاکنون برای بیش از ۹۷ درصد نانوایی‌ها کارتخوان‌های جدید نصب شده است. 

فتحی همچنین با اشاره به افزایش تقاضا برای ایجاد واحد های دام و طیور و گلخانه در استان افزود: در همین خصوص بزرگترین واحدهای استانی در هر یک از این بخش ها در شهرستان های خداآفرین، سراب و شبستر با سرمایه گذاری بخش خصوصی و نهادهای حمایتی در حال راه اندازی است و مجوز ۲ واحد ۱۲ هزار رأسی نیز صادر شده است.

وی پایین بودن میزان شیر تولیدی در آذربایجان شرقی به نسبت برخی استان ها را به دلیل کوچک مقیاس بودن واحدهای دامداری استان دانست و خاطر نشان کرد: البته  این به معنی کمبود شیر در استان نیست، اما با توجه به اصلاح نظام یارانه ای پیش بینی می شود برخی واحدهای کوچک دام و طیور ما قادر به ادامه فعالیت نباشند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: به همین دلیل شرکت هایی مانند پگاه مجبور به تامین نیاز خود از واحدهای صنعتی می شوند و نتیجه آن کاهش قیمت شیر خام تولیدی واحدهای کوچک است و البته جهاد کشاورزی در این زمینه خود را ملزم به حمایت از هر ۲بخش می داند.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها