نشست نقد و بررسی سریال حکم رشد با حضور عوامل در جام جم:

حکم رشد؛ سریالی برای همه

مهدی نقویان، مدیرعامل موسسه فرهنگی و هنری اندیشه شهید آوینی در نشست خبری روز گذشته به معرفی تولیدات اخیر این موسسه با حضور اصحاب رسانه پرداخت.
کد خبر: ۱۳۶۸۵۰۰
به گزارش جام جم آنلاین، وی در این نشست خبری اعلام کرد این موسسه هشت سریال در مراحل مختلف تولید دارد، ازجمله فصل سوم سریال «گاندو» که در مرحله نگارش قرار دارد. او گزارشی از تولیدات و عملکرد این موسسه در دو سال اخیر ارائه داد و در ادامه به معرفی تولیدات تلویزیونی و سینمایی پرداخت.

مهدی نقویان در ابتدا به مردم آبادان و خانواده‌های داغدیده حادثه متروپل تسلیت گفت و حواشی هنرمندان در جشنواره کن را محکوم کرد. وی با اشاره به حواشی جشنواره کن افزود: ما مخالف حضور در جشنواره‌های خارجی نیستیم. گرچه آن‌ها ذائقه و سلیقه تولیدات سینمایی و تلویزیونی ما را عوض کرده‌اند.

وی در ادامه از تاریخچه بیش از ۲۰ ساله این موسسه یاد کرد و گفت: این موسسه در سال‌های گذشته، آثار شاخصی را در حوزه سینما داشته ازجمله ساخت فیلم‌های دلشکسته، شکارچی شنبه و... همچنین سریال چهل سرباز را برای تلویزیون تولید کرده است. البته در چند سال اخیر در سینما کم‌کار شده‌ایم.

نقویان درباره موفقیت سریال «گاندو» هم توضیح داد: موفقیت در افکار عمومی این مجموعه در دو سه سال اخیر باعث شده که تولید آن به فصل‌های دیگر هم برسد؛ بنابراین ساخت «گاندو۳» را در دستور کار داریم و این سریال هم‌اکنون در مرحله نگارش قرار‌دارد. مشکلات و موانعی را دشمنان برای پیشرفت کشور ما ایجاد می‌کنند، اما درکل، این ژانر در تلویزیون کمتر مورد توجه قرار گرفته است. همچنین بعد از تعطیلات، سریال «محرمانه» را به صورت رسمی کلید می‌زنیم، این سریال پرستاره و پربازیگر به کارگردانی محمود معظمی و تهیه‌کنندگی سیدرامین موسوی‌ملکی ساخته می‌شود.

او در ادامه از مینی سریال «ترور» نام برد و افزود: این مینی‌سریال به تهیه‌کنندگی حامد عنقا ساخته خواهد شد که درباره یکی از ترور‌های ناموفق شهید سلیمانی در کشور است. مذاکرات با کارگردان انجام شده و به‌زودی نام کارگردان را هم که اعلام خواهیم کرد. سریال دیگری که در دست تولید داریم «سرباز کوچک امام» است که کتابش هم منتشر شده و رهبر معظم انقلاب هم فرموده بودند کار رسانه‌ای درباره این کتاب باید انجام شود. داستان این کتاب زندگینامه همان نوجوان آزاده‌ای است که مصاحبه معروفش درباره حجاب با یکی از خبرنگاران زن خارجی رسانه‌ای شده بود. این سریال به نویسندگی و کارگردانی محمدباقر مفیدی‌کیا ساخته خواهد شد و در حال حاضر در مرحله بازنویسی و پیش‌تولید قرار دارد.

نقویان همچنین به سریال‌های دیگری که در دست تولید دارند، اشاره کرد و گفت: سریال «شب دیجور» که اولین سریال اجتماعی در حوزه آسیب‌شناسی فضای مجازی است و به قلم محمدرضا گوهری به نگارش درآمده، در مرحله بازنویسی فیلمنامه و پیش‌تولید است.

سریال «لاجوردی» به تهیه‌کنندگی حبیب والی‌نژاد، درباره زندگی شهید لاجوردی است و در ۲۰ قسمت تولید می‌شود که توسط گروه نویسندگان در مرحله نگارش قرار دارد.

سریال «رویان» نیز از اولین مجموعه‌های علمی کشور است که فیلمنامه آن نوشته شده و برنامه‌ریزی ما به گونه‌ای است که امسال وارد فاز تولید شویم. سریال «سپنتا» نیز درباره اردوگاه اسرای عراقی در خوزستان است که رفتار خوب ایرانی‌ها باعث می‌شود آن‌ها تغییر موضع بدهند. مهدی غفوری سرپرست نویسندگان این مجموعه است و فرزاد هوشیار تهیه‌کنندگی آن را برعهده دارد.

وی درباره آثار سینمایی در حال تولید هم افزود: با حمایت فارابی دو فیلم در دست ساخت داریم. فیلم «۴۴ روز» که فیلمنامه آن تصویب شده و برداشتی از کتابی به همین نام است و فیلم «جنگ‌ارزی» که درباره ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی است و داستان آن براساس نمونه‌های واقعی است که امیدواریم تا جشنواره فیلم فجر امسال آماده شود.

نقویان همچنین از تولیدات دیگری در حوزه مستند و موشن‌گرافیک نام برد که تعدادی از آن‌ها روی آنتن شبکه‌های مختلف سیما رفته و قرار است تعدادی دیگر در سال‌جاری پخش شوند. ازجمله برنامه «صندلی‌من» که در دو دوره از انتخابات در ۳۱قسمت پخش شد و تیم تولید به ۳۱ استان سفر کرده و درباره انتخابات با مردم صحبت می‌کرد.

همچنین یک قسمت از مجموعه مستند «ماندگار» ساخته شده که درباره پل طبیعت است و ادامه آن در حال تولید است. همچنین جواد خیابانی ساخت مستندی درباره مرحوم غلامرضا تختی را در دست دارد. مستند «هم‌خونه» به آسیب‌های نگهداری سگ در خانواده و اجتماع می‌پردازد که آماده پخش است.

همچنین مستند «مادیون» که در یک قسمت تولید شده و به سبک زندگی ایرانیان می‌پردازد. در حوزه جنگ‌نرم دو مجموعه «فتنه» و «نفوذ» را ساخته و پخش کردیم که فصل سوم آن هم در ۱۰قسمت در حال ساخت است. مستندی به نام «پاس‌فرار» را در دست تولید داریم که درباره زندان اوین است.

دلجویی از هنرمندان فراموش‌شده

وی در پاسخ به سوال جام‌جم در خصوص تولید آثار در حوزه کودک‌ونوجوان توضیح داد: قرار است بازی «گاندو» را برای بچه‌ها طراحی کنیم. همچنین در حوزه انتشارات هم کتاب «گاندو» را منتشر خواهیم کرد که خاطرات واقعی و پرونده واقعی گاندو است. البته مرکز صبا و جا‌های دیگر تولیدات خوبی درباره قهرمانان و شهدای انقلاب و دفاع‌مقدس تولید کرده‌اند.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص به‌کارگیری برخی هنرمندانی که توسط همکاران‌شان به دلیل حضور در آثار سیاسی بایکوت می‌شوند و سال‌هاست پیشنهادی به آن‌ها نشده هم بیان کرد: ما فهرستی از این هنرمندان داریم که از آن‌ها برای ساخت آثار این موسسه دعوت به همکاری می‌کنیم. اصلا وظیفه ماست از آن‌ها دلجویی کنیم. نگاه‌مان در یکی دو کاری که در حال تولید داریم همین است که زمینه را برای همکاری با این افراد مهیا کنیم. البته از دوستان رسانه هم کمک می‌طلبیم که این افراد را به ما معرفی کنند. ضمن این‌که تلاش‌مان هم بر این است در کنار کارگردان‌های کار اولی، تیم تهیه و تولید حرفه‌ای قرار دهیم و بالعکس.

حمایت دولت از گاندوی۳

مهدی نقویان: سریال گاندو با همان تیم تولید و تهیه در تدارک ساخت سری جدید این مجموعه است و هم‌اکنون در مرحله نگارش و پیش‌تولید قرار دارد که برخلاف ادعایی که در دولت قبل می‌شد که این سریال جناحی است و به زدن دولت قبل مربوط می‌شود، درست نیست و در دولت جدید هم آن را می‌سازیم و از حمایت دولت هم برخوردار خواهیم شد. در همه دولت‌ها ممکن است نفوذ رخ دهد. واقعیت این است که سیستم‌های امنیتی همیشه درگیر نفوذ هستند؛ بنابراین ساخت این مجموعه می‌تواند سال‌ها و در فصل‌های بسیاری ادامه داشته باشد. حتی درصدد هستیم با فیلمنامه جدید انیمیشن این سریال را هم بسازیم.

چرا گاندو به فصل سوم رسید؟

موفقیت این سریال و محبوب شدن قهرمانان آن موجب شد فصل سوم آن هم تولید شود.

چقدر در سریال‌سازی نگاه بین‌المللی دارید؟

سریال‌سازی در حوزه امنیتی و جاسوسی با نگاه جهانی و بین‌المللی از اولویت‌هاست.

اثر فاخری درباره شهید آوینی ساخته می‌شود؟

همه چیز منوط به اجازه خانواده شهید آوینی و همکاری آنان است.

زینب علیپورطهرانی - گروه رسانه / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها