دلمه برگ تجربه جدید و دوست‌داشتنی

آشپزی با طعم آرامش

۱- دیدین بعضی روزا چقدر آدم بی‌حوصله است؟ جوری که خیلی کار برای انجام‌دادن داریما ولی تهش می‌گیم: «نه بابا نمی‌شه انگار؛ حوصله‌شو ندارم».
۱- دیدین بعضی روزا چقدر آدم بی‌حوصله است؟ جوری که خیلی کار برای انجام‌دادن داریما ولی تهش می‌گیم: «نه بابا نمی‌شه انگار؛ حوصله‌شو ندارم».
کد خبر: ۱۳۶۶۴۱۰

تازه ممکنه خسته نباشیم و اتفاقا خیلی هم انرژی داشته‌باشیم. فقط چیزی نیست که موتورمون رو روشن کنه. یه چیز که جدید باشه، وسوسه‌مون کنه که بلند شیم و از بی‌حوصلگی در بیایم. انگار همه‌چیز برامون تکراری شده. دلمون یه تنوع می‌خواد. حتی اگه یه چیز کوچولو باشه.

یه اتفاق و تجربه نو یا حتی یه طعم جدید و متفاوت. خوبه که گاهی وقتا تجربه‌های جدیدی داشته‌باشیم یا خودمونو به چالش‌های جدید دعوت کنیم تا غبار خستگی حاصل از انجام کارای روزمره‌مون رو از تن و روحمون بتکونیم. منم اینجام که بهت کمک کنم امروز یه طعم و غذای متفاوت رو امتحان کنی.

غذایی که به علت متعلق بودن به فصل خاصی از سال، مثل بقیه غذاها همیشه درستش نمی‌کنی و وسوسه طعم بی‌نظیرش، می‌تونه تو رو از جات بلند کنه و بهت این انرژی رو بده که پاشی لباساتو بپوشی و آماده شی برای خرید و دنبال مواد اولیه‌‌ش رفتن. پس بریم زودتر شروع کنیم که به قول حافظ « دوستان وقت گل آن به که به عشرت کوشیم.»

۲- دلمه برگ مو از اون دست غذاهاست که هم برای تمام سنین سالم و مفیده و هم بچه‌ها به خاطر شکل و قیافه جمع و جور و طعم متفاوتش، دوستش دارن و می‌تونه جایگزین خوبی برای فست‌فود براشون باشه. این غذا در عین خوشمزگی، پر از خاصیته. برگ انگور به خاطر فیبر زیادی که داره به کنترل و کاهش قند خون و همچنین عمل هضم کمک می‌کنه. کلسیم فراوونی داره و تازه باعث سلامت و روشن‌شدن پوست هم میشه. راستی این غذا برای رشد بچه‌ها و همچنین برای افراد کم‌خون، خانم‌های باردار و شیرده هم خیلی‌مفیده.

۳- برای درست کردن دلمه برگ مو به گوشت چرخ‌کرده یا سویا، برنج، سبزی دلمه، برگ مو یا همون برگ انگور تازه، پیاز و لپه و برای چاشنی دلمه به عصاره گوشت، کره، سرکه یا آبغوره یا آبلیمو و شکر(در صورت دلخواه) نیاز داریم. سبزی دلمه هم شامل گشنیز، جعفری، نعناع و ترخونه. برای تزئین غذا هم می‌تونی از زرشک، لیموترش و انوع سبزی مثل گشنیز و نعناع استفاده کنی.

۴ -برای تهیه دلمه برگ مو باید اول لپه رو قبل از پختن، بذاری تو آب خیس بخوره تا باعث نفخ نشه و زودتر هم بپزه. بعد برنج رو روی حرارت می‌ذاری و وقتی که دونه‌های اون کمی نرم شد، آبکشش می‌کنی. حالا نوبت آماده کردن سبزی دلمه است. گشنیز، جعفری، نعناع و ترخون رو به صورت ساتوری خرد می‌کنی و در ظرفی قرار می‌دی تا به وقتش از اون استفاده کنی. مقدار هر سبزی هم تقریبا مساویه ولی اگه دوست داشتی می‌تونی میزانش رو بنا به سلیقه‌خودت تغییر بدی. البته به غیر از این چهار نوع سبزی، می‌تونی به دلخواه از سبزی‌های معطر و تازه دیگه‌ای مثل تره و پیازچه هم استفاده کنی. تو مرحله بعد پیاز رو هم به صورت نگینی خرد می‌کنی و یه کم تفتش می‌دی و بهش ادویه‌های مناسب مثل نمک، فلفل و زردچوبه می‌زنی. در ادامه گوشت یا سویا رو هم به پیاز اضافه می‌کنی و اجازه می‌دی سرخ بشه. بعد سبزی دلمه و لپه پخته‌شده رو به مخلوط روی حرارت اضافه می‌کنی و بعد از یه تفت کوچولو، تابه رو از روی حرارت برمی‌داری. حالا وقت اضافه‌کردن برنج به بقیه مواده.

وقتی که مواد دلمه کمی خنک شد، میری سراغ مرحله جذاب درست کردن این غذا یعنی پیچیدن دلمه‌ها. برای این کار روش‌های مختلفی وجود داره که دو نوع بقچه‌ای و رولی مرسوم‌تر از بقیه هستن. حواست باشه از برگ موهایی استفاده کنی که تازه و لطیف و تقریبا اندازه یه کف دست باشه. راستی می‌تونی برای نرم کردن برگ‌ها، اونا رو دو سه دقیقه‌ای در آب جوش قرار بدی تا موقع پیچیدن نشکنن.

۵- در مرحله بعد، اول باید چندتا از برگ موهایی رو که از بقیه کلفت‌تر و بزرگ‌ترن کف قابلمه‌ای که برای پختن دلمه‌ها آماده کردی، پهن کنی تا دلمه‌ها با کف قابلمه برخورد نکنن و نسوزن. قبلش توی قابلمه یه کم روغن هم می‌تونی بریزی. برای پیچیدن دلمه‌ها هم اول برگ مو رو به پشت پهن می‌کنی و به مقدار لازم مواد دلمه رو داخل برگ می‌ریزی و بعد هم برگ رو تا می‌زنی. برای این کار می‌تونی اول دو قسمت پایینی برگ رو روی مواد بذاری. بعد هم قسمت‌های کناری برگ رو به سمت داخل خم می‌کنی و در آخر با یه قسمت باقی مونده، برگ رو محکم رول می‌کنی. بعد از چیدن دلمه‌ها تو قابلمه، چاشنی رو آماده کن. برای سس یا چاشنی دلمه، مخلوط آب، عصاره گوشت و سرکه رو روی حرارت می‌ذاری و بعد یه کم بهش کره اضافه می‌کنی و اجازه می‌دی مخلوط چاشنی جوش بیاد. البته می‌تونی اگه سرکه نداری از آبغوره، آبلیمو یا رب انار استفاده کنی .حتی اگه دوست داری دلمه‌هات ملس شن، به چاشنی کمی شکر هم اضافه کن. دیگه وقت پختن دلمه‌هاست. برای این‌که دلمه‌ها از هم وا نره، یه پیشدستی روشون می‌ذاری و بعد قابله رو روی حرارت متوسط رو به کم قرار می‌دی تا دلمه‌ها مغزپخت و آماده بشن. زمان پخت هم تقریبی هست و به سایز قابلمه و تعداد دلمه‌ها بستگی داره؛ ولی معمولا یک ساعت کافیه. دقت کن آب موجود در قابلمه باید به طور کامل تبخیر بشه و دلمه‌ها بدون آب سرو بشن. خب دیگه دلمه‌ها آماده‌ هستن و وقت اینه که تو یه ظرف قشنگ، به طور مرتب بچینی‌شون و با زرشک، لیمو یا کمی سبزی تزئین‌شون کنی. نوش جان.

ضمیمه چاردیواری روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها