محققان با قرار دادن موش های ماده در معرض صداهای جیغ، به کاهش سطح استروژن و هورمون آنتی مولرین که برای باروری حیاتی هستند اشاره کردند. پژوهشگران اعلام کردند که استرس همچنین تعداد و کیفیت تخمک ها را کاهش داده و در نتیجه نوزادان کوچکتر می شوند.
کد خبر: ۱۳۶۶۱۳۰

به گزارش جام جم آنلاین، بر اساس مطالعه ای که روی موش ها انجام شد، استرس ممکن است به طور مستقیم بر باروری و ذخیره تخمدان زنان شامل تعداد و کیفیت تخمک هایی که تولید می کنند، تأثیر بگذارد.

محققان با قرار دادن موش های ماده در معرض صداهای جیغ، به کاهش سطح استروژن و هورمون آنتی مولرین که برای باروری حیاتی هستند، اشاره کردند.

محققان گفتند که استرس همچنین تعداد و کیفیت تخمک ها را کاهش داد و در نتیجه نوزادان کوچک ‌تری به دنیا می آیند.

این یافته ها نقش استرس در تولید مثل زنان را روشن می کند. دکتر ونیا شی (Wenyan Xi) محقق ارشد این مطالعات از بیمارستان دانشگاه Xi'an JiaoTong در چین گفت: ما تأثیر استرس را بر ذخیره تخمدان با استفاده از مدل صدای جیغ در موش‌ها را بررسی کردیم. شی افزود: ما متوجه شدیم که موش‌ های ماده که در معرض صدای جیغ قرار می‌ گیرند، دچار کاهش ذخیره تخمدانی و در نتیجه کاهش باروری شده اند.

ذخیره تخمدان پتانسیل تولید مثلی است که در تخمدان های جنس مونث بر اساس تعداد و کیفیت تخمک باقی مانده است. به گفته محققان، زنان با تعداد محدودی تخمک به دنیا می ‌آیند و بدن آن ها نمی ‌تواند بیش از این تخمک ایجاد کند. پژوهشگران گفتند که کاهش ذخیره تخمدان موجب از دست دادن پتانسیل تولید مثل طبیعی یا کیفیت پایین تخمک های باقی مانده می شود.

در این پژوهش، محققان از یک مدل صدای جیغ برای بررسی تأثیر استرس بر ذخیره تخمدانی در موش‌های ماده استفاده کردند. پژوهشگران موش‌های ماده را به مدت سه هفته در معرض صدای جیغ قرار دادند و تأثیر آن‌ را بر هورمون‌های جنسی، تعداد و کیفیت تخمک‌ها و توانایی تولید مثل موش ها تجزیه و تحلیل کردند. دانشمندان دریافتند که صدای جیغ باعث کاهش سطح استروژن و هورمون آنتی مولرین موش ها می شود.

به گفته محققان، استروژن گروهی از هورمون‌ها است که نقش مهمی در تولید مثل داشته و هورمون آنتی‌ مولرین که توسط تخمدان‌ها ساخته می ‌شود به تشکیل اندام‌های تناسلی کمک می‌ کند. گفتنی است که محققان دریافتند که صدای جیغ همچنین تعداد و کیفیت تخمک‌ها را کاهش داده و باعث کوچک ‌تر شدن تخمک‌ها می ‌شود.

شی در انتها گفت: بر اساس این یافته‌ ها، استرس ممکن است با کاهش ذخایر تخمدانی مرتبط باشد. تعیین ارتباط بین استرس مزمن و ذخیره تخمدانی مهم است زیرا انجام این کار ممکن است درک ما را از محدودیت‌های مداخلات بالینی فعلی افزایش دهد.

منبع: سیناپرس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها