سفر بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه به ایران حاوی پیام‌های مهمی است. اولین مساله این‌که دوران جنگ در سوریه پایان‌ یافته و این کشور در مسیر بازسازی قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۳۶۵۸۲۶

در چنین شرایطی کشورهای عرب منطقه که در زمان شروع و ادامه جنگ، در مسیر صدور تروریسم به سوریه قرار داشتند، این روزها درصدد افزایش سطح روابط دیپلماتیک و دیدارهای سیاسی با مقامات سوری برآمده‌اند و در پی آن‌ هستند نقشی را در دوران بازسازی سوریه ایفا کنند.

با این وصف سفر بشار اسد به تهران نشان می‌دهد او دوست را از دشمن تشخیص می‌دهد و درزمانی که دوران گذار از بحران در سوریه در حال شکل‌گیری است، به ایران می‌آید و از تلاش‌های جمهوری اسلامی تقدیر و تشکر می‌کند.

نکته مهمی که در اظهارات رئیس‌جمهور سوریه وجود داشت، این بود که او تاکید می‌کند حمایت‌های جمهوری‌اسلامی صرفا مادی نبوده، بلکه شامل حمایت‌ها و پشتیبانی‌های معنوی بوده که سوری‌ها را به این باور رساند که می‌توانند در برابر بحران به‌ وجود آمده مقاومت و در برابر دشمن ایستادگی کنند و به پیروزی برسند بنابراین باتوجه به این‌که سفر بشار اسد بلافاصله بعد از دیدار مقامات اماراتی از سوریه صورت گرفته، معنای متفاوتی برای کشورهای عربی منطقه دارد.

همچنین این سفر از این‌ جهت حائز اهمیت است که حسب اخبار شنیده‌شده آقای اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه هم درپی ترمیم و عادی‌ سازی روابط با سوریه است، این مساله نشان می‌دهد سوریه و مقامات این کشور می‌دانند ایران در جریان بحرانی که به‌وقوع پیوست، چه نقش مهمی ایفا کرده است.

موضوع حائز اهمیت دیگر این‌که در حال حاضر، نظم جدید جهانی در عرصه بین‌المللی در حال شکل‌گیری است. این نظم مبتنی بر نظام تک‌قطبی، دوقطبی یا چندقطبی نیست بلکه براساس ظهور قطب‌های منطقه‌ای است. به‌عبارت ‌دیگر از این ‌پس ما شاهد نظامی جهانی که مبتنی بر آن آمریکا، روسیه، چین و اروپا در رأس آن قرار بگیرند، نیستیم بلکه شاهد شکل‌گیری نظامی جهانی هستیم که در آن قدرت‌های منطقه‌ای می‌توانند تصمیم‌گیر باشند بنابراین زمانی که آمریکا سعی دارد به‌صورت مصنوعی کشورهای عربی منطقه را به سمت حمایت از اسرائیل هدایت کند، گروه‌های مرتبط با محور مقاومت با تاکید بر ادامه همراهی‌ها و همکاری‌های خود این هشدار را به آمریکا و متحدانش می‌دهند که دیگر جهت‌گیری تحولات منطقه‌ای براساس خواست و هدایت آنها نخواهد بود. پس این دیدار علاوه‌بر این‌که مبتنی بر توسعه روابط دیپلماتیک و رایزنی درباره همکاری‌های اقتصادی است، به‌عنوان یک حرکت نمادین هم تلقی می‌شود.

ثمانه اکوان - تحلیلگر حوزه روابط بین‌الملل / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها