اینجا خبرهای روز را مرور می‌کنیم.
کد خبر: ۱۳۶۰۸۰۴

حرف مجازی

ماجرای برداشت اشتباه
امان از دست فضای‌مجازی و داغ‌شدن برخی مباحث! کافی است اتفاقی رخ بدهد یا یک سلبریتی حرفی بزند یا خیلی چیزهای دیگر.‌ آن وقت همه پرچم اتحاد را در دست می‌گیرند و دست‌هایشان را محکم به هم می‌فشارند و شروع می‌کنند به انتشار مطلب یا فیلم مربوطه! هیچ‌کس هم جلودار نیست. دقیقا مثل شخصیت سوباسای کارتون فوتبالیست، روحیه حماسی همه گل می‌کند که مبادا از اطلاع‌رسانی عقب بمانند؛ بنابراین کافی است با گوشه‌چشم، نیم‌نگاهی به تلفن‌همراه و گروه خانوادگی‌مان بیندازیم.‌ آن وقت است که متوجه می‌شویم مادر، برادر، عمه، خواهر و خلاصه کل اعضای خانواده در گروه خانوادگی یک فیلم از صحبت یک سلبریتی و... را چند‌بار در گروه منتشر کرده‌اند؛ البته چنین اتفاقاتی در جامعه مدرن امروز خیلی هم تعجب‌برانگیز نیست. به همین دلیل خیلی بیراه نیست بخشی از مباحثی که در شبکه‌های‌اجتماعی داغ می‌شود مربوط به رسانه‌ملی باشد‌ زیرا رسانه فراگیر است. اخیرا‌ هم کاپ قهرمانی داغ‌شدن مباحث روز شبکه‌های‌اجتماعی را می‌توان به ژاله صامتی، داور برنامه عصر جدید تقدیم کرد. بخش‌هایی از حرف‌های این سلبریتی خطاب به یکی از شرکت‌کنندگان حاشیه‌ساز شد و حالا احسان علیخانی، مجری برنامه عصر جدید که چند روزی دندان روی جگر گذاشت‌ و حرفی نزد، حالا در واکنش به این انتقادها و همزمان با تبریک تولد این بازیگر و داور عصر جدید در اینستاگرام نوشته که در بخشی از آن آمده است: «من از شما معذرت می‌خواهم که تعدادی دلسوزی مادرانه شما برای بچه‌ها رو به اشتباه بی‌رحمی شما برداشت کرد‌ند. ما که یادمون نمیره نگرانی‌‌ات برای بچه‌ها از عصر جدید مهم‌تر بود. ممنون که مثل همیشه مادرانه صبوری کردی.»

حرف امروز

باران مهربانی در رادیو
علاقه‌مندان به برنامه‌های رادیو معارف به گوش باشند که قرار است در ماه رمضان برنامه‌های معارفی؛ البته با رویکردهای جدید را بشنوند. به هر حال این شبکه تخصصی کارش در این حوزه نسبت به دیگر شبکه‌های رادیویی سخت‌تر است چون شنونده‌های این حوزه به شکل تخصصی این شبکه را دنبال می‌کنند. مسعود کاویانی، مدیر رادیو معارف هم از تدارک گسترده این رسانه دینی در ماه رمضان خبر داده وی تاکید کرده که قرار است برنامه‌های شبکه در قالب‌های مختلف قرآنی پخش شود. مدیر رادیو معارف همچنین از پخش دو برنامه «مهربان باشیم» و«باران مهربانی» از بارگاه مطهر حضرت‌رضا‌(ع) خبر داد. نکته قابل تامل این است که رادیو معارف با اعزام گروه برنامه‌ساز به مدت ۳۰روز از حرم ثامن‌الحجج مهمان مخاطبان خود خواهد شد. محوریت برنامه‌ها همدلی و مساوات و با هدف حمایت مالی از مادران سرپرست خانواده طراحی و تولید می‌شود که هر شب ساعت۲۱و۳۰دقیقه از رادیو معارف پخش خواهد شد.
رادیو معارف در این ایام دو برنامه زنده ضیافت و بهشت اجابت ویژه لحظات ملکوتی افطار و سحرهای ماه مبارک رمضان را هم دارد که به تبیین راه‌های بهره‌مندی از مهربانی‌های خداوند و سبک‌زندگی از منظر آیات و روایات می‌پردازد. مدیر رادیو معارف اعلام‌کرده که مسابقه زنده رادیویی به نام میزان هم پخش می‌کنند. این مسابقه در ایام ماه مبارک رمضان با محوریت کتاب رساله حقوق امام‌سجاد(ع) و آیات و روایات هر روز از این رسانه دینی پخش می‌شود که علاقه‌مندان از سراسر کشور می‌توانند در آن شرکت کنند. علاقه‌مندان به پخش جزءخوانی قرآنی کریم هم بدانند که این برنامه طبق سنوات گذشته در دو نوبت از آستان قدس رضوی بعد از اذان صبح و حرم مطهر حضرت فاطمه‌معصومه(س) و بعدازظهرها ساعت۱۵و۳۰دقیقه از این رسانه دینی پخش می‌شود. مدیر رادیو معارف همچنین از تدارک این رادیو برای پخش مستقیم و زنده مراسم احیای شب‌های‌قدر از حرم مطهر حضرت فاطمه‌معصومه‌(س) و گزارش از حرم‌های مطهر حضرت امام‌رضا‌(ع)، حضرت عبدالعظیم‌حسنی(ع)، حضرت احمد بن‌موسی(ع) و دیگر مشاهد مشرفه در برنامه فیض حضور خبر داد.

کی؟

تقدیر شوندگان استان‌ها
این روزها بازار تقدیرشوندگان هم داغ است. حالا ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید از چه کسانی تقدیر شده و چه اتفاقی افتاده‌است؟ اگر کمی صبوری کنید درباره این موضوع می‌گوییم که چه کسی و از چه کسانی تقدیر کرده‌است.
قصه از اینجا شروع شد که صدا و سیمای مرکز گیلان یک نماآهنگ هفت دقیقه‌ای به نام سلام فرمانده تهیه کرده که این نماآهنگ با حضور ۲۰۰۰ نفر شکل گرفته ‌و در این اثر ۳۱۳ هنرمند نوآموز از گیلان و ۳۱۳ هنرمند نوآموز دیگر از قم حضور داشتند و با کمترین امکانات بیشترین بهره‌وری رخ داد و اثری تولید شده که در دل مردم جا باز کرد.
این نماآهنگ که با اقبال زیادی هم روبه‌رو شد، باعث شده تا در مراسمی محمدمهدی رحمتی، سرپرست معاونت استان‌ها از سازندگان کلیپ سلام فرمانده تجلیل کند. نکته قابل توجه این است که سرپرست معاونت امور استان‌ها در این مراسم اعلام کرده که همدلی و همراهی گروه برای ساخت این نماآهنگ بسیار هم مثال‌زدنی است. او حتی تاکید کرد در وهله نخست گرد هم آمدن ۳۱۳ نفر کودک و نوجوان، سخت و دشوار است، ولی به مرور مشخص شد این اتفاق به خوبی رخ داد و اثری از جبهه فرهنگی انقلاب تولید شد که مایه افتخار و مباهات است. ضمن این‌که این کلیپ کاری متناسب با شعارها و سیاست‌های اصلی رسانه‌ملی در دوره جدید فعالیت‌هاست.
در بخشی از این مراسم هم محمدباقر باقرزاده، مدیرکل صداوسیمای مرکز گیلان از حمایت‌های ستاد معاونت استان‌ها قدردانی کرد که از ظرفیت نیروهای انقلابی استفاده می‌شود. البته صحبت‌های ابوذر روحی، خواننده دستاورد سلام فرمانده هم خالی از لطف نیست. او تجمیع نیروهای انقلابی را یک اتفاق خوب بر شمرد و عنوان کرد : خوشحالیم با ساخت این کلیپ، هم جهاد تبیین و خودسازی رقم خورد و هم با استفاده از زبان هنر، شاهد اثری ماندگار برای در برگیری گسترده در جمع کودکان و نوجوانان بودیم.

چی؟

و اما تغییرات هوش برتر
وقتی صحبت از سری‌سازی می‌شود، گاهی سگرمه هایمان در هم فرو می‌رود و با خود می‌گوییم ای کاش برنامه در اوج تمام می‌شد، چرا که وقتی برنامه یا مجموعه‌ای به سری‌های بعدی می‌رسد، دیگر خبری از اتفاق تازه نیست و همین باعث می‌شود که سگرمه‌هایمان در هم برود و بر عکس برخی مواقع ورق برمی‌گردد و ماجرا طور دیگری رقم می‌خورد و برنامه‌سازان تلاش می‌کنند با تزریق فکرهای نو مانع یکنواختی در برنامه شوند. تا به امروز هم چند فصل از برنامه هوش برتر از شبکه نسیم پخش شده‌است. یکی از تغییراتی که این برنامه داشته مربوط به اجرا می‌شود. فصل اول این برنامه با اجرای افشین زینوری، دوبلور روانه آنتن شده و بعد آریا طاهری جایگزین او شد. خبر جدید این است که فصل جدید هوش برتر از شبکه نسیم شروع شده‌است. مجری برنامه هم در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرده تفاوت‌هایی در مسابقه و بازی‌ها با سری‌های قبل ایجاد شده‌است. در سری‌های قبل که سال ۱۴۰۰ پخش می‌شد، گروه‌بندی‌هایی با نام «جزیره» وجود داشت و شرکت‌کننده‌ها در این جزیره‌ها با هم مسابقه می‌دادند و هر شب یک نفر به مرحله بعد می‌رفت و برخی در گروه مقدماتی حذف می‌شدند. در فصل جدید این رویه فرق کرده‌است تا افراد در همان ابتدا حذف نشوند. در سری جدید بازی‌هایی اضافه شد و مدل برنده شدن شرکت‌کننده‌ها راحت‌تر شد.
طاهری همچنین درباره سختی‌های اجرا و برنامه‌سازی توضیح داده که اجرا سخت‌تر است مخصوصا اجرای برنامه‌هایی چون «هوش برتر» چون فقط اجرا نیست و خود مجری هم با چالش‌هایی همراه می‌شود. مثلاً زمانی فقط برنامه گفت‌وگو محور دارید و سلبریتی هم جلوی شما می‌نشیند سوالی رفاقتی از زندگی حرفه‌ای و شخصی او می‌پرسید و گپ می‌زنید اما در مسابقه هوش ماجرا فرق می‌کند.

فاطمه عودباشی - دبیر رسانه / روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها