تحقیقات جدید نشان می‌دهد افزایش کیفیت برنامه غذایی روزانه می‌تواند بیش از یک دهه زندگی بهینه را به عمر افراد اضافه کند.
کد خبر: ۱۳۵۹۰۳۵

به گزارش جام جم آنلاین، بسیاری از ما می‌دانیم که مصرف بیشتر میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل و محدود کردن مصرف گوشت قرمز و غذاهای فرآوری شده به احتمال زیاد منجر به بهبود کلی سلامت می‌شود و حتی ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت نوع دو و بیماری قلبی را کاهش دهد.

اما بهبود سلامتی به چه معناست؟ مطالعه جدیدی که در ۸ فوریه در PLoS Medicine منتشر شد، سعی می‌کند با استفاده از فرمولی محاسبه کند که استفاده از یک رژیم غذایی بهینه به جای رژیم استاندارد غربی، تا چند سال به عمر مفید فرد اضافه می‌کند.

بر اساس مدلی که این محققان ایجاد کردند، اگر یک مرد ۲۰ ساله شروع به استفاده از یک رژیم غذایی بهینه بر پایه میوه‌ها، سبزیجات و پروتئین‌های گیاهی کند، می‌تواند تا ۱۳ سال بیشتر به زندگی خود اضافه کند. همین سن می‌تواند تا ۱۰ سال بیشتر نیز برقرار باشد.

لارس فادنز، دکترا و نویسنده اصلی این مطالعه در این خصوص گفت: تحقیقات تاکنون فواید سلامتی مرتبط با گروه های غذایی جداگانه یا الگوهای رژیم غذایی خاص را نشان داده است، اما اطلاعات محدودی در مورد تأثیر سایر تغییرات رژیم غذایی بر سلامتی وجود دارد. روش مدل‌سازی ما این شکاف را پر کرده است.

۱۱ میلیون مرگ در سال؛ هزینه جهانی تغذیه ناسالم

تحقیقات قبلی تأثیر برنامه غذایی بر طول عمر را در مقیاس جهانی نشان داده است. بر اساس مطالعه‌ای که در آوریل ۲۰۱۹ در نشریه The Lancet منتشر شد، تخمین زده می‌شود که ۱۱ میلیون مرگ در جهان به دلیل تغذیه ناسالم بوده است.

محققان مصرف زیاد سدیم و مصرف کم غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات را به عنوان عوامل اصلی بحران سلامتی مورد تاکید قرار دادند.

نتایج مطالعه دیگری که در اکتبر ۲۰۲۰ منتشر شد حاکی از آن بود که دو سوم مرگ و میرهای مرتبط با بیماری قلبی در سراسر جهان را می‌توان با انتخاب‌های غذایی مرتبط دانست.

نویسندگان این بررسی تخمین زدند که می‌توان از شش میلیون مرگ ناشی از رژیم‌های غذایی ناسالم با بهبود این رژیم، جلوگیری کرد. واقعیت این است که از هر ۱۰ آمریکایی فقط ۱ نفر به میزان توصیه شده سبزیجات مصرف می‌کند.

برای تخمین تأثیر رژیم غذایی بر طول عمر افراد، محققان از متاآنالیزهای موجود به همراه داده‌های مطالعه استفاده کردند که از دست دادن سلامتی ناشی از صدها بیماری، آسیب‌ها و عوامل خطر اندازه‌گیری می‌کند.

محققان سه گزینه رژیم غذایی بالقوه ایجاد کردند: بهینه، امکان‌پذیر و یک رژیم معمولی غربی. رژیم غذایی بهینه نسبت به رژیم غذایی معمولی غلات کامل، حبوبات، ماهی، میوه ها و سبزیجات مصرف بیشتری داشته و شامل تعداد انگشت‌شماری آجیل است، در حالی که مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده، نوشیدنی های شیرین شده با شکر و غلات تصفیه شده را کاهش می‌دهد.

منبع: بهداشت نیوز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها