جعفر قنادباشی، تحلیلگر حوزه بین‌الملل در گفت‌وگوی اختصاصی با «جام‌جم»:

پرس‌تی‌وی تبلیغات منفی علیه ایران را خنثی می‌کند

«پرس تی‌وی» و تحقق تمدن نوین اسلامی

یک کارشناس فضای مجازی با تاکید بر این‌که یکی از مهم‌ترین شئون تحقق اهداف گام دوم انقلاب استفاده هوشمندانه و حرفه‌ای از رسانه و فضای مجازی است، گفت: با توجه به نقش ایران در منطقه آسیا رسانه‌های برون‌مرزی به‌ویژه پرس تی‌وی به‌شدت می‌توانند به‌عنوان ابزار گفتمان‌ساز، مکتب‌ساز و تمدن‌ساز عمل کنند.
کد خبر: ۱۳۵۶۶۸۸

سیدعلیرضا آل‌داوود، پژوهشگر و کارشناس فضای مجازی با توجه به شرایط فعلی که رقابت شدیدی بین رسانه‌ها در دنیا حکمفرماست به جام‌جم گفت: حکمرانی رسانه و حکمرانی سایبری در جهان کنونی، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که در سطح دنیا مطرح است، چنان‌که در چند سال اخیر حاکمیت داده‌ها بسیار اهمیت پیدا کرده‌است؛ در این شرایط که دنیا به سمت حکمرانی رسانه‌ای حرکت می‌کند و اعمال قدرت و نمایش قدرت در فضای رسانه اتفاق می‌افتد، ما هم باید به این سمت حرکت کنیم تا بتوانیم ذیل بیانیه گام دوم انقلاب که هدفش ایجاد تمدن نوین اسلامی است، رسانه‌هایی برای رسیدن به این هدف داشته باشیم.

وی اضافه کرد: پرس تی‌وی به‌عنوان یک رسانه موفق در این جنگ شناختی بر قلب و ذهن مخاطب اثرگذاری عمیقی داشته است. این‌که دشمن فشار می‌آورد پرس تی‌وی را از ماهواره و فرکانس‌ها حذف کند، نشان می‌دهد که توانسته تاثیرگذاری قوی پیدا کند. موضوعی که برای ما اهمیت دارد، این است که اولویت پرس تی‌وی باید ذائقه‌سنجی، داده‌کاوی و تولید محتوا براساس ذائقه مخاطبان کشورهای غربی باشد.
این کارشناس عنوان کرد: در فضای رسانه‌ای بین‌المللی با یک سانسور، خفقان و سرکوب آزادی بیان از سمت رسانه‌های بزرگ جهانی روبه‌رو هستیم و جالب اینجاست که دروازه‌بانی خبری هم در دست این رسانه‌های بین‌المللی است. این موضوع ضرورت تبدیل‌شدن رسانه‌های ما را به‌عنوان قطب در حوزه رسانه‌ای دوچندان می‌کند.

سرمایه‌گذاری هوشمندانه

آل‌داوود در پاسخ به این سوال که پرس تی‌وی چقدر توانسته در ایجاد روایتی جدید از اتفاقات منطقه موفق عمل کند، گفت: پرس تی‌وی توانسته در سطح منطقه بسیار خوب به مأموریت خود بپردازد و یک سر و گردن از رسانه‌هایی که تحت حمایت یهود و استکبار جهانی در منطقه فعال هستند، بالاتر است. این موضوع مهمی است که بتوانیم با یک سرمایه‌گذاری هوشمندانه که البته این سرمایه‌گذاری بسیار برای ما مهم است و نباید به چشم هزینه به آن نگاه کنیم، بیش از پیش این رسانه خوب را در سطح منطقه معرفی و بدین طریق اخبار جعلی را که ضد ایران و کشورهای حوزه مقاومت هستند، خنثی کنیم.

این کارشناس فضای مجازی درباره نقش پرس تی‌وی در کاهش ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی که برخی شبکه‌ها به مخاطبان القا می‌کنند، گفت: ما درحال‌حاضر با رسانه‌های زیادی روبه‌رو هستیم که علیه ایران و اسلام، پروژه ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی را جلو می‌برند. این‌که پرس تی‌وی به‌عنوان یک رسانه توانسته با این‌ها مقابله کند، باید بگوییم موفق بوده و اثراتش کاملا مشهود است اما ما اینجا به تعداد دیگری رسانه هم نیاز داریم تا بتوانند در لایه‌های مختلف بر ضد ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی روشنگری کنند. ما اینجا با تعداد زیادی رسانه منطقه‌ای و جهانی روبه‌رو هستیم؛ رسانه‌هایی که با بهره‌گیری از فضای مجازی در قالب عملیات ترکیبی علیه ما تولید محتوا می‌کنند و در این جنگ شناختی کاملا هنرمندانه و براساس ذائقه مخاطب خودشان پیش‌می‌روند. بنابراین، ما هم باید به این سمت حرکت کنیم که بر اساس تحلیل داده‌ها و ذائقه‌ها به تولید محتوای هوشمندانه بپردازیم.

وی در همین رابطه اضافه کرد: بیشترین موضوعی که درحال‌حاضر با آن مواجه هستیم، سرکوب آزادی بیان است؛ نمونه‌اش هم همین حذف تصاویر شهید حاج‌قاسم سلیمانی از پلتفرم‌های آمریکایی و سکوت مطلق رسانه‌های آمریکایی در خصوص این عمل تروریستی وحشیانه‌ای که ترامپ علیه حاج‌قاسم سلیمانی انجام داد است.

آل‌داوود با اشاره به امکاناتی که پرس تی‌وی در راستای انتقال گفتمان انقلاب اسلامی در دست دارد، گفت: پرس تی‌وی باید در کنار تولید محتوایی که روی آنتن انجام می‌دهد، فضای مجازی خود را نیز تقویت کند. البته چندی پیش بود که یوتیوب دسترسی به این شبکه‌ها را مسدود کرد و به نظرم باید پلتفرم‌هایی را در سطح منطقه و جهان راه‌اندازی کنیم که بتواند محتوای ما را منتقل کند و پرس تی‌وی باید پلتفرمی شبیه یوتیوب را راه‌بیندازد و به مردم منطقه و جهان اطلاع‌رسانی کند. چون ما در پلتفرم‌های آمریکایی بارها تجربه کردیم که وقتی به اثر می‌رسیم و اثرگذاری‌مان زیاد می‌شود با سرکوب آزادی بیان روبه‌رو می‌شویم.

این کارشناس فضای مجازی گفت: امروزه صدور انقلاب اسلامی به منطقه و جهان از طریق رسانه به‌راحتی می‌تواند انجام شود و یکی از مهم‌ترین شئون ایجاد تمدن نوین اسلامی برای گام دوم انقلاب، استفاده هوشمندانه و حرفه‌ای از رسانه و فضای مجازی است و با توجه به نقش ایران در منطقه آسیا رسانه‌های برون‌مرزی به‌شدت می‌توانند به‌عنوان ابزار گفتمان‌ساز، مکتب‌ساز و تمدن‌ساز عمل کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به تحولاتی که در رسانه ملی اتفاق افتاده است، شبکه‌های برون‌مرزی ما سرعت بهتری به خود خواهند گرفت و حرفه‌ای‌تر عمل خواهند کرد. تحول‌آفرینی برای این شبکه‌ها بسیار مهم است. هرچه جلوتر می‌رویم شاهد توجه و نیاز مردم به اطلاع‌رسانی دقیق‌تر می‌شویم. تقویت شبکه‌هایی مثل پرس تی‌وی که حقایق را بازگو و چهره پلید غرب را برملا می‌کنند، برای آینده جهان و بشریت بسیار حیاتی است.

نوشین مجلسی/رسانه روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها