اکونومیست: کرونا سال 2022 ناپدید می شود

همه‌گیری‌ها نمی‌میرند، محو می‌شوند. و این همان کاری است که کووید-19 احتمالاً در سال 2022 انجام می دهد.
کد خبر: ۱۳۴۷۹۹۲

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از اکونومیست، شعله های کرونا به صورت محلی و فصلی به ویژه در کشورهایی که به طور جدی واکسینه نشده اند، وجود خواهد داشت. اپیدمیولوژیست ها همچنین باید مراقب گونه های جدیدی باشند که می توانند ایمنی ایجاد شده توسط واکسن ها را از بین ببرند. با این حال، در طول سال‌های آینده، زمانی که کووید به‌عنوان یک بیماری بومی مانند آنفولانزا یا سرماخوردگی در سرنوشت خود قرار می‌گیرد، زندگی در بیشتر نقاط جهان احتمالاً به حالت عادی باز می‌گردد ؛ حداقل به حالت عادی پس از همه‌گیری.

پشت این چشم انداز هم یک موفقیت خیره کننده و هم یک شکست افسرده کننده نهفته است. موفقیت این است که تعداد بسیار زیادی از مردم واکسینه شده اند و در هر مرحله از ابتلا از علائم خفیف تا مراقبت های ویژه، داروهای جدید اکنون می توانند خطر مرگ را تا حد زیادی کاهش دهند.

واکسن سرخک از ساخت تا نخستین تائید نهایی 20 سال زمان گذراند. اما در سال 2021 به فاصله گذشت دو سال از اعلام همه گیری کرونا در جهان بیش از یک میلیارد و 500 میلیون دوز واکسن کرونا بین مردم جهان توزیع شده است.

پیش بینی می شود تا پایان سال 2022 حدود 25 میلیارد دوز دیگر از واکسن کرونا تهیه شود. پیش از این نیز اعلام شده بود که 70 درصد جمعیت جهان تا پایان امسال واکسینه شده اند.

معمای واکسن ها

واکسن ها تا امروز محافظت کامل از افراد در برابر ویروس کرونا ایجاد نکرده اند، به خصوص در افراد مسن. اینجا روش های پزشکی به دلیل کامل نبودن واکسن ها مورد چالش و انتقاد قرار گرفته اند.

داروهای دیگری هم برای درمان کرونا وجود دارد همانند مولنوپیراویر که در آزمایشات مختلف نشان داد که مرگ و بستری شدن ناشی از کرونا را کاهش می دهد. این قرص آنتی ویروس به صورت دو بار در روز مصرف می شود.

دگزامتازون دیگر داروی ارزان قیمتی است که در دوره همه گیری کرونا به شدت مورد استفاده قرار گرفت. ارزیابی شده است که این دارو نیز خطر مرگ ناشی از کرونا را 20 الی 30 درصد کاهش داده است.داروهای دیگری نظیر رمدسیویر و آنتی بادی هم وجود دارند که کمک می کنند این بیماری کنترل شود.

ترکیبی از واکسیناسیون و درمان ها به مثابه دیواری می ماند که هر بلوک آن مانع از کشنده شدن بیماری کرونا می شود. قرار است به این دیوار بلوک های دیگری هم اضافه شود.

و اما شکست ها

اما در کنار همه موفقیت هایی که در زمینه مهار کرونا به دست آمد شکست هایی هم وجود داشت.یکی از دلایلی که کرونا در آینده آسیب کمتری به بشر می زند به دلیل شکست های سنگینی است که در این دو سال حاصل شد. حجم بسیار زیادی از مردم جهان به این دلیل اکنون در برابر کرونا مصون هستند که یک بار به این بیماری مبتلا شده اند.

شکست بزرگ این است که بسیاری از مردم کشورهایی با درآمد کم همچنان از دستیابی به واکسن محروم هستند. چنین ایمنی بدی (ایمنی از طریق ابتلا) هزینه سنگینی روی دست دولت ها خواهد گذاشت چون بالاخره یک بیمار هزینه دارد.

نرخ مرگ و میر در کل جهان در دو سال اخیر به نسبت سال های قبل بالاتر بود.

16 میلیون و 500 هزار نفر در یک سال فوت کردند (این عدد می تواند بسیار بالاتر و یا حتی بسیار پایین تر باشد) که این عدد دو الی سه برابر بیشتر از آنچه است که در گذشته رقم می خورد.

اکنون در سراسر جهان به طور فزاینده ای مردمی هستند که از کرونا می میرند چرا که یا پیر هستند و یا بیماری زمینه ای دارند. شاید هم واکسینه نشده اند و شاید هم استطاعت مالی برای درمان کرونا برای آنها وجود ندارد.

مشکل بزرگ دیگر این است که تعداد زیادی از مردم جهان هنوز در برابر زدن واکسن کرونا مقاومت می کنند.

گزارش های مختلفی در رابطه با احتکار واکسن در برخی از کشورهای ثروتمند وجود دارد.

کووید هنوز تمام نشده است اما شاید سال 2022 محو شود و در سال 2023 نیز دیگر ردی از آن بر جای نماند. با این حال این بیماری هنوز تهدیدکننده بسیاری از مردم جهان است.

کرونا در حال تبدیل از پاندمی به اندمی (تبدیل به بیماری بومی در حد سرماخوردگی) است.

مترجم: هیلدا حسینی خواه 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها