مالکان خارجی از راه می رسند

آمدن میلیاردرهای امریکایی جورج جیلت و تام هیکس به لیورپول ، تعداد باشگاه های انگلیسی را که مالک خارجی دارند، به عدد 7رساند. در حال حاضر مالک چلسی رومن آبراموویچ روس است.
کد خبر: ۱۳۴۰۲۷

بجز او، رندی لرنر امریکایی مالک استون ویلا، محمد ال فاید مصری صاحب باشگاه فولام ، گلیزرها مالک باشگاه منچستریونایتد، آلکساندر گایداماک فرانسوی روسی صاحب باشگاه پورتس موث ، اگرت مگنوسون و بیور گلفور گودمونسون ایسلندی هم مالک باشگاه وستهم هستند.
در کنار آنها باید به باشگاه آرسنال هم اشاره کنیم که احتمالا تا چندی دیگر به یک پولدار امریکایی تعلق خواهد یافت.
جیلت و هیکس 174.1 میلیون پوند پرداخت کردند تا باشگاه لیورپول را بخرند و در ضمن 44.8 میلیون پوند دیگر هم برای پاک کردن قرضهای این باشگاه هزینه کردند. هدف آنها ساختن یک ورزشگاه جدید در منطقه استنلی پارک است که به آنفیلد جدید تبدیل خواهد شد.
بنا به اعلام باشگاه لیورپول و شخص رافائل بنیتس ، آنها می خواهند در فصل نقل و انتقالات هم چند چهره مشهور را به دام بیندازند که مبلغ دیگری هم به ارقام یادشده ، اضافه می کند.
بجز این باشگاه ها، تاتنهام را هم می توان در زمره این باشگاه ها قرار داد. تاتنهام زیرنظر شرکت سرمایه گذاری ملی انگلیس (ENIC) اداره می شود که مقر اصلی آن در باهاما است. این شرکت در دهه 90 کنترل چند باشگاه دیگر نظیر گلاسکو رنجرز اسکاتلند ، بازل سوئیس ، ویچنتزای ایتالیا، AEK آتن یونان و اسلاویا پراگ جمهوری چک را به دست گرفت. در حال حاضر این شرکت همه تیمهای نامبرده جز تاتنهام را فروخته است.
از سوی دیگر بانکدار معروف کشور لیتوانی ، ولادیمیر رومانف صاحب باشگاه هارتس اسکاتلند است. او چندی پیش در اقدامی عجیب مربی و تعدادی از بازیکنان باشگاهش را بیرون انداخت و تعدادی بازیکن لیتوانیایی و یک مربی هموطنش به نام والداس ایواناسکاس را به خدمت گرفت. در ضمن رومانف مالک باشگاه پیشرو لیتوانی ، کائوناس و نیز تیمی از کشور بلاروس به نام ریپو است.
سال گذشته یک میلیاردر هندی به نام پرامود میتال 10 میلیون پوند برای تصاحب تیم زسکاصوفیه بلغارستان پرداخت کرد. او تیم کومیکوفسکی را نیز در کشور بلغارستان در تملک دارد.
در اسپانیا هم مالکان خارجی کم کم از راه می رسند. دیمیتری پنزمن ، قهرمان سابق پرش سه گام المپیک که یک اوکراینی است ، باشگاه راسینگ سانتاندر و اخیرا آلاوس را خرید. نکته جالب درباره او این که بواسطه ورزشی بودن ، در همه امور باشگاه دخالت می کند و حتی از دخالت مستقیم در کار فنی و تاکتیکی تیمش هم ابایی ندارد!
به امریکای جنوبی هم سری می زنیم. خورخه ورگارا، مالک تیم مکزیکی چیواس گوادالاخارا بتازگی تیمی را در لس آنجلس خرید و نام آن را چیواس امریکا نهاد.
این تیم لباسی شبیه به چیواس مکزیک دارد و فقط مربی و بازیکنان امریکایی دارد. ورگارا همچنین مالک ساپریسا، سرشناس ترین تیم کشور کاستاریکاست که سال گذشته در جام باشگاه های جهان حضور داشت.
در برزیل ، در مورد باشگاه کورینتیانس چنین چیزی مصداق دارد. در سال 2004 یک قرارداد 10 ساله با کمپانی مدیا اسپرت انگلیس امضاء شد که براساس آن کورینتیانس زیر نظر این شرکت اداره می شود. در کنار آن شرکت دیگری به نام MSI ، پنجاه درصد سود باشگاه درباره انتقال بازیکنان به تیمهای دیگر را از شرکت اولی خریداری کرد. انتقال پرحرف و حدیث و سودآور خاویر ماسکرانو و کارلوس توس به انگلستان به وسیله شرکت MSI ترتیب یافته بود.


منبع: ورلدساکر
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها