احیای یک هنر فراموش‌شده؛ بافت روتختی چهل‌ تکه

موتیف‌ به‌ موتیف

یکی از مرسوم‌ترین روش‌های بافت روتختی به‌ویژه در دهه‌های گذشته، استفاده از هنر قلاب‌بافی بود. با توجه به گرایش مردم به سبک‌زندگی قدیمی و الگوبرداری از آن دوباره استفاده از روتختی‌های بافتنی و قلاب‌بافی افزایش یافته است.
یکی از مرسوم‌ترین روش‌های بافت روتختی به‌ویژه در دهه‌های گذشته، استفاده از هنر قلاب‌بافی بود. با توجه به گرایش مردم به سبک‌زندگی قدیمی و الگوبرداری از آن دوباره استفاده از روتختی‌های بافتنی و قلاب‌بافی افزایش یافته است.
کد خبر: ۱۳۱۸۵۰۳

 معمولا برای اتاق عروس از روتختی‌های بافتنی با رنگ‌های روشن مانند سفید و کرم استفاده می‌شود اما اگر علاقه‌مند به‌تنوع رنگ هستید یا برای منظور دیگری مانند اتاق کودک یا جوان می‌خواهید از این روتختی‌ها استفاده کنید، نخ‌های رنگی و شاد و تنوعی از رنگ‌های مختلف گزینه مناسب‌تری است.

روتختی‌ های بافتنی را هم می‌توانید آماده بخرید و هم می‌توانید طرح دلخواهتان را از مجله‌های بافتنی یا سایت‌های اینترنتی پیداکرده و شروع به بافتن کنید.

طبیعتا مقرون‌به‌صرفه‌ترین راه داشتن یک روتختی بافتنی، بافتن آن با دست است که هم سرگرم کننده است و هم می‌توانید از هنر دست خودتان در خانه استفاده کنید.

اگر هنر قلاب‌ بافی را نمی‌دانید می‌توانید به‌سادگی در کتاب‌ها یا فیلم‌های آموزشی در فضای‌مجازی آن را یاد بگیرید. قلاب‌بافی هنری ساده و زیباست که یادگیری آن فقط کمی علاقه و همت می‌خواهد.

بافت موتیفی و چهل‌تکه

بافت یک‌تکه بیشتر برای روتختی یا پتوهای بچگانه که طول و عرض کمتری دارند، مناسب است و ساده‌تر می‌توان ابعاد آن را اندازه‌گیری کرد.

در قلاب‌ بافی‌ ها معمولا، پایه کار با تعداد مشخصی زنجیره آغاز می‌شود و چنانچه در انتهای کار متوجه کوچک‌شدن کار شوید، کاری از دستتان برنمی‌آید.

به همین دلیل، برای این که در اواسط یا انتهای کار اندازه تعیین‌شده کوچک یا بزرگ نباشد، پیشنهاد می‌کنیم از روش بافت موتیف‌های جداگانه استفاده کنید که به چهل‌ تکه معروف هستند.

برای این کار طرح موردنظر از مربع‌های کوچک تشکیل‌شده که به موتیف معروف‌اند. هر کدام از موتیف‌ها را می‌توانید به‌صورت جداگانه ببافید.

می‌توانید یک طرح مشخص را انتخاب کرده و تمام موتیف‌ها را به همان شکل ببافید یا این که چند طرح مختلف را برگزیده و موتیف‌هایی با طرح‌های مختلف ببافید حتی می‌توان از یک رنگ مشخص یا تنوعی از رنگ‌ها در موتیف‌ها استفاده کنید که البته این کاملا به سلیقه شما بستگی دارد. روش دیگر این است که قسمت مرکزی تمام موتیف‌ها را رنگی و حاشیه خارجی آنها را تک رنگ ببافید.

در واقع با تنوع رنگی که می‌توانید در موتیف‌ها ایجاد کنید، قادر خواهید بود طرح‌های مختلفی به روتختی بدهید که از سادگی خارج شود.

پس از اتمام بافت تمام موتیف‌ها، آنها را به روش اتصال موتیف، به هم وصل‌کرده به‌طوری که با کمک نخ و قلاب و با زدن زنجیره، موتیف‌ها را به یکدیگر متصل شوند.

این کار را تا جایی ادامه دهید که ابعاد روتختی موردنظرتان حاصل شود. با اتصال موتیف‌ها می‌توانید اندازه روتختی را کوچک یا بزرگ کنید و حتی امکان اضافه یا کم‌کردن آن در زمانی دیگر هم وجود دارد.

دستگاه موتیف‌ ساز

علاوه بر این که می‌توانید با هنر قلاب‌ بافی موتیف‌ هایی به شکل و شمایل مختلف ایجادکرده و روتختی خودتان را تزئین کنید با استفاده از ابزاری به نام دستگاه موتیف‌ساز هم می‌توانید روی قلاب بافی‌هایتان را با نقش و نگارهای مختلف ازجمله شمایل گل زیباتر‌کنید.

این موتیف‌سازها به شکل‌های مختلف دایره‌ای، مربع و مستطیل وجود دارند که دورتادور آن به‌شکل میخ‌های پلاستیکی تعبیه شده که با ردکردن نخ‌ها به شکل‌های مختلف و طبق الگوهای متفاوت، می‌توانید آنها را در مرکز به هم متصل کنید. فقط مراقب باشید که نخ‌ها کاملا محکم باشند که در زمان جداکردن آنها از دستکاه موتیف ساز از هم جدا نشده و طرح اصلی از بین نرود.

اندازه روتختی

با بافت موتیفی تا حد زیادی استرس کوچک یا بزرگ‌شدن ابعاد روتختی را مهار می‌کنید اما برای اندازه‌گیری دقیق‌تر، بهتر است عرض تخت را اندازه بگیرید و برای آویزان‌شدن روتختی بین 20تا25سانتی‌متر هم به آن اضافه‌کنید.

دقت کنید که روتختی نباید تا روی زمین آویزان باشد و باید چند سانتی‌متر بالاتر از سطح زمین قرار گیرد.

با چه نخی ببافیم؟

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در زیباترشدن بافت روتختی تأثیر می‌گذارد، نوع نخی است که انتخاب می‌کنید.

نخ پشمی: یکی از پرطرفدارترین نخ‌هاست که از پشم گوسفند، بز، شتر و... به دست می‌آید. روتختی‌های پشمی معمولا علاوه بر نرمی خاصی که دارند، گرمای خوبی هم ایجاد می‌کنند و گزینه خوبی برای روزهای زمستان به‌شمار می‌رود؛ البته اگر دچار حساسیت نباشید.

همچنین شست‌وشوی روتختی‌های پشمی به مراقبت بیشتری نیاز دارند و باید با حساسیت بالایی آن را بشویید. اگر با ماشین لباسشویی آن را می‌شویید، حتما از درجه مخصوص لباس‌های پشمی و حساس استفاده کنید.

نخ پنبه‌ای یا کتان: نخ پنبه‌ای بعد از نخ‌های پشمی گزینه مناسب‌تری هستند. با نخ‌های پنبه‌ای به دلیل نرمی خاصشان می‌توانید روتختی‌های آجری ببافید. این نوع نخ برخلاف نخ پشمی شست‌وشوی راحتی دارد. در این میان، نخ‌های بامبو، ابریم و ویسکوز نخ‌های مشابه پنبه‌ای هستند.

نخ‌های مصنوعی: اگر به دنبال هزینه کمتر برای خرید نخ هستید، نخ‌های مصنوعی گزینه مناسبی است.
نخ‌های مصنوعی نرم و خوش رنگ و لعاب هستند اما سریع‌تر از الیاف و نخ‌های طبیعی ظاهر خود را از دست می‌دهند. می‌توانید از ترکیب نخ‌های مصنوعی و طبیعی هم برای بافت روتختی استفاده کنید.

نخ‌های ضخیم: استفاده از نخ‌های ضخیم یکی از گزینه‌های مناسب برای بافت روتختی است که به‌ویژه در سال‌های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است. از این نخ‌های ضخیم انواع مختلفی چون نخ‌های بافتنی، مخملی، مخمل خواب‌دار وجود دارد. نوع مخملی این نخ از جنس میکروپلی استر و با بافت نرم و ابریشمی است. این نخ‌ها تنوع رنگ بسیار بالایی دارند و با هر سلیقه‌ای هماهنگی دارد. روتختی بافته‌شده با این نخ نرم و کرکی است.

اگر مبتدی هستید و فکر می‌کنید با نخ‌های نازک کندتر روند بافت را طی می‌کنید، نخ‌های ضخیم انتخاب خوبی برای شماست.

ندا اظهری - روزنامه نگار / ضمیمه چاردیواری روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها