متخصص گوش و حلق و بینی تاکید کرد:

حرف زدن بدون ماسک قدغن

متخصص و عضو هیات مدیره انجمن گوش و حلق و بینی گفت: ترشحات حین صحبت اگر حاوی ویروس باشند، انتقال دهنده ویروس کرونا خواهند بود، بر همین اساس زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی هنگام صحبت کردن ضروری است.
کد خبر: ۱۳۱۴۶۹۰

به گزارش جام جم آنلاین، ابراهیم رزم پا روز یکشنبه در گفتگو با ایرنا افزود: ویروس کرونا عمدتا به وسیله تماس دست آلوده به ویروس با دهان، بینی و چشم منتقل می شود، این ویروس تاجدار، در هوای آزاد زنده نمی ماند به این معنا که عطسه یا سرفه شخص، هوا را آلوده نمی کند یا منجر به آلوده شدن فرد دیگری که از آن مسیر عبور می کند، نمی شود.

وی ادامه داد: اما در فضای بسته مانند آسانسور یا سالن های ورزشی یا وسیله نقلیه عمومی، وضعیت متفاوت است و در صورت عطسه یا سرفه از سوی فرد ناقل، بلافاصله ویروس پخش شده و بر صورت افراد حاضر در آن فضا یا بر روی سطوح می نشیند و منجر به آلوده شدن دیگران می شود.

متخصص گوش و حلق و بینی با بیان اینکه دست زدن به سطوح آلوده در فضای بسته و تماس دست با چشم، بینی و دهان بلافاصله باعث انتقال کرونا می شود، گفت: پیش از این سخن از انتقال ویروس از طریق عطسه و سرفه و تماس با سطوح بود اما تحقیقات جدید نشان می دهد که صحبت کردن بدون رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله فیزیکی، عامل اصلی انتقال ویروس کرونا است.

وی درباره چرایی این موضوع توضیح داد: هنگام صحبت کردن، ترشحاتی از دهان خارج می شود که اگر حاوی ویروس فرد ناقل باشد به همان شکلی که عطسه و سرفه منتقل کننده هستند، این ترشحات هم منتقل کننده ویروس خواهند بود بر همین اساس زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی هنگام صحبت کردن یگانه راه منع انتقال ویروس است.

رزم پا تصریح کرد: علاوه بر این، آواز خواندن یا صحبت کردن دو نفر با هم در فضای بسته ای مانند آسانسور باعث پخش شدن ویروس و نشستن آن بر روی سطوح می شود که با تماس نفر بعدی به آن سطوح، منجر به آلوده شدن و در صورت تماس دست با دهان، بینی و چشم ویروس به بدن فرد وارد می شود.

به تاکید وی، کسانی که واقعا مشکوک یا حاوی ویروس هستند، حتی در فضاهای بسته با تعداد افراد کم یا صحبت نکنند یا اگر صحبت می کنند حتما از ماسک استفاده کنند.

عضو هیات علمی انجمن گوش، حلق و بینی، با تاکید بر اینکه تعداد و میزان ویروسی که وارد بدن می شود در ابتلا و آلودگی مهم است و شستن دست و صورت از حجم ویروس می کاهد، افزود: بهتر است افراد به محض ورود به منزل، علاوه بر شستن دست و صورت، بینی و دهان را هم شست و شو دهند و هر چه میزان شست و شو بیشتر باشد امکان آلودگی و ابتلا کمتر می شود ضمن اینکه بدن در قبال حجم کم ویروس بهتر مقابله می کند.

رزم پا به زدن ماسک حتی استفاده از سه ماسک در مکان های شلوغ و خطرناک تاکید کرد و گفت: درست است که ماسک ها سه لایه هستند اما بعضی از آن ها قدرت پیشگیری و محافظت کمی دارند. بنابراین توصیه می شود کسانی که به محیط هایی وارد می شوند که مشکوک است حتما از دو ماسک و گاه سه ماسک استفاده کنند.

وی در پاسخ به اینکه انتقال ویروس در کدام رنج سنی بیشتر است، افزود: ویروس کرونا به محدوده سنی خاصی تعلق ندارد و همه را درگیر می کند اما ویروس جهش یافته انگلیسی بیشتر به مبتلا کردن سن جوانان و نوجوانان و پایین تر تمایل نشان می دهد. پس توصیه می شود در هر شرایطی پروتکل های بهداشتی رعایت شود و از دست دادن، روبوسی کردن و تماس نزدیک پرهیز کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها