روان‌شناس، روانپزشک یا مشاور به کدام باید مراجعه کنیم؟

روحت سلامت!

نهم اردیبهشت، روز مشاوره و روان‌شناسی است. اهمیت این روز زمانی بیشتر مشخص می‌شود که با دقت اطرافمان و آگاهی دیگران را درباره این مساله ببینیم. وقتی حرف از سلامت می‌شود، همه ذهن‌ها می‌رود سمت سلامت جسم و به این فکر می‌کنند که چشمشان خوب می‌بیند، پایشان درد می‌کند یا مواردی شبیه این که اگرچه بسیار مهم است اما همه چیز نیست. حفظ سلامت روان آن هم در شرایط کنونی بسیار مهم است. از 14ماه پیش که سایه کرونا روی زندگی‌مان سنگینی کرد خیلی چیزها عوض شد. یکی از تاثیرات کرونا، تهدید سلامت روح و روان است.
کد خبر: ۱۳۱۲۶۱۸
به خاطر همین است که روزانه100هزار مشاوره انجام می‌شود. البته طبق گفته‌ها حدود ۲۳درصد جمعیت کشور به نوعی دچار اختلالات روانی هستند و حدود ۶۶ تا ۷۵درصد این افراد برای درمان به روانپزشکان، روان‌شناسان و مشاوران مراجعه نمی‌کنند.
 
اگر از آن 66 تا 75 درصدی‌ها هستید و تا به حال برای مشاوره گرفتن مراجعه نکرده‌اید خوب است یک مساله اولیه اما مهم را در نظر بگیرید. قبل از این که خود را به مطب یک روان‌شناس برسانید و درباره مشکلات این روزهایتان حرف بزنید، بهتر است بدانید برای حل مشکل شما، روان‌شناس بهتر است یا روانپزشک یا مشاور.
 

روان‌شناس

در وب‌سایت انجمن روان‌شناسی آمریکا، رشته روان‌شناسی این طور تعریف شده است: «فرد روان‌شناس به دنبال فهم و پیشینه رفتار انسان است و هدف او، کاهش ناسازگاری‌ها، ناتوانی‌ها و ناراحتی‌های انسان و کمک به ارتقای انطباق‌پذیری، سازگاری و رشد شخصیتی انسان است.»
سن مراجعه: همه گروه‌های سنی از نوزاد تا سالمندان می‌توانند به سراغ روانشناس بروند.
حوزه کاری: دایره هدف درمان روان‌شناسان می‌تواند خود فرد، خانواده، کارمندان مدرسه و همه اجتماع باشد. بسیاری از روان‌شناسان، مطالعات گسترده خودشان را روی گروه‌های مختلف جامعه، بخشی و حتی تمام اقشار جامعه بررسی می‌کنند. برای درمان اضطراب، استرس، از یاد بردن مرگ عزیزان، انواع فوبیاها، وسواس و هر اختلال و مشکل روان‌شناسانه دیگری می‌توانید به روان‌شناس مراجعه کنید.
مدرک: بعد از چهار سال درس خواندن یک نفر می‌تواند روان‌شناس شود. روان‌شناس بالینی (بررسی آسیب‌های روانی و درمان آنها)، روان‌شناس عمومی (بررسی ذهن، شناخت و درک) و روان‌سنج از زیرشاخه‌های رشته روان‌شناسی (پژوهش در علوم رفتاری جامعه) است.
ویزیت: برای 45دقیقه صحبت کردن، 85 هزار تومان تا 165 هزار تومان باید پرداخت.
 

روانپزشک

روانپزشک، درحقیقت پزشکی است که به بررسی آسیب‌های روانی می‌پردازد و می‌تواند برای درمان، دارو تجویز کند.
سن مراجعه: کودکی که اختلالات روانی دارد، نوجوانان و جوانان و همه کسانی که در هر سنی، آسیب‌های روحی و روانی دیده‌اند، می‌توانند سراغ روانپزشک بروند.
حوزه کاری: هر کسی که در صورت داشتن اختلالات روانی که باعث بروز مشکلات جدی برایش بشود، باید به روانپزشک مراجعه کند. به طور کلی، اختلالات خلق، جنسی، اضطرابی، شبه جسمی مانند دردهای بی‌علت، اختلالات مصرف مواد و خواب می‌تواند دلیلی باشند تا شما به روانپزشک مراجعه کنید.
مدرک: روانپزشک قبل از گرفتن تخصص، دوره پزشکی عمومی را گذرانده است. به همین علت می‌تواند دارو تجویز کند، چراکه با سلامت جسم هم آشناست و می‌تواند تداخلات دارویی را تشخیص دهد. او پس از گذراندن دوره هفت‌ساله پزشک عمومی، چهارسال هم دوره رزیدنتی و روانپزشکی می‌بیند.
ویزیت: متخصصان روانپزشک 281هزار تومان دریافت می‌کنند.
تفاوت روانپزشک و روان‌شناس بالینی: روان‌شناس بالینی پزشک نیست، چراکه دوره‌های پزشکی ندیده است. او می‌تواند رفتار انسان را بسنجد و آسیب‌شناسی روانی داشته باشد؛ هرچند هر دو درمان را انجام می‌دهند، اما روش هر کدام متفاوت است، یکی با دارو و آن یکی با صحبت آسیب را درمان می‌کند.
 

مشاور

مشاوران تقریبا کار روان‌شناسان را انجام می‌دهند، اما با روش‌های متنوع، آزمون‌گیری این کار می‌کنند. توانایی‌سنجی، شخصیت شناسی و علاقه سنجی از روش‌های آنهاست.
سن مراجعه: فعالیت مشاوران برای هر سنی انجام می‌شود. بخش مشاوره در مدارس نیز بسیار فعال است و 14هزار مشاور در مدارس کشور به دانش‌آموزان مشاوره می‌دهند.
حوزه کاری: هر مشاوری تخصص خودش را دارد. مشاوره کودک، مشاوره تحصیلی، مشاوره نوجوان، مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج و مشاوره شغلی از تخصص‌های مشاوره‌ای است که در هر کدام، بسته به سن و موقعیت مکانی و شرایطی، روش‌ها متنوع است. مشاور، مسؤول درمان پیشگیرانه و مشورت دادن در حوزه کاری خود است. بنابراین هر وقتی نیاز به هم فکری تخصصی دارید می‌توانید به مشاوره مراجعه کنید. در صورتی که ارتباطات شما در محل کار، خانواده یا جامعه دچار مشکل شد، مشاوره می‌تواند گزینه خوبی باشد. مشاوره به شما راهکارهایی می‌دهد تا روابط انسانی را بهتر یا آنها را تقویت کنید. بخشی از هدف مشاوره هم پیشگیری از بروز مشکل است، مانند آنچه در مشاوره پیش از ازدواج اتفاق می‌افتد.
مدرک: مشاور، پزشک نیست. او بعد از چهار سال تحصیل با مدرک کارشناسی یا بعد از شش سال تحصیل و گرفتن کارشناسی ارشد، می‌تواند در حوزه‌های فرهنگی و خانوادگی فعالیت کند. او نمی‌تواند درباره اختلالات روانی یا سلامت روان نظری دهد و تنها می‌تواند اختلالات خفیف و اندک روانی را درمان کند.
ویزیت: هزینه 45دقیقه‌ای مشاوره قبل از ازدواج 140هزار تومان است. اگر یک فارغ التحصیل دکتری مشاوره بدهد، هزینه 200هزار تومان است. هزینه مشاوره خانواده هم از 85 هزار تومان تا 165هزار تومان متغیر است.
 

روانکاوی

روانکاوی یکی از شاخه‌های روان‌شناسی است. روانکاو درواقع یک روان‌شناس است که به درمان اختلالات روانی، احساسی و هیجانات می‌پردازد.
سن مراجعه: مانند دیگر حوزه‌های روان‌شناسی، روان روانکاوان می‌توانند در حوزه‌های سنی متفاوت، کودکان و بزرگسالان فعالیت کنند.
حوزه کاری: تحلیل و بررسی ریشه‌های اختلالات روانی کار روانکاوان است. بررسی افکار، احساسات، تمایلات و خاطرات ناخوشایند، با روش‌های متنوع صحبت کردن و رو در رو کردن فرد با خودش، کاری است که روانکاوان انجام می‌دهند. در صورتی که اضطراب و استرس دارید، شغل خود یا عزیزی را از دست دادید، می‌توانید به روانکاوان مراجعه کنید.
مدرک: بعد از مدرک روان‌شناسی، دوره‌های چهارساله روانکاوی می‌تواند بگذراند.
ویزیت: تعرفه برای کارشناسی‌ارشد برای هر 45دقیقه، 140هزار تومان و برای دکترای روان درمانگر برای هر 45دقیقه، 200هزار تومان است.
در حوزه استرس و افسردگی مراجعان می‌توانند بین روانکاوان، روان‌شناسان و روانپزشکان یکی را انتخاب کنند. البته روش‌های درمانی آنها با هم متفاوت است. روانکاوان طولانی‌تر و با کمک خود فرد، روان‌شناسان با کمک راهکارهای عملی و روانپزشکان با دارو مشکل را درمان می‌کنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها