محصولات ضدعفونی‌کننده شرکت دانش‌بنیان «نقش جبه پارس»، انواع ویروس‌ و میکروب و باکتری را از بین می‌برد

پیروزی در نبردهای کرونایی با پروکسان

مدیرعامل مجموعه «شایان تحریر آذران» از ظرفیت‌های «سجاده سخنگو» برای آموزش نماز به کودکان و بزرگسالان می‌گوید

راهکار فناورانه آموزش نماز با اولین سجاده نماز من

هنگام خواندن نماز، وقتی کلمات را ادا می‌کنید، چقدر مطمئن هستید درست آنها را تلفظ می‌کنید؟ این فقط شما نیستید که فکر می‌کنید کاش می‌شد تلفظ کلمات و انجام حرکات را بهتر و صحیح‌تر انجام داد.
کد خبر: ۱۳۰۶۷۹۳

واقعیت این است که بیشتر نمازگزاران غیرعرب‌زبان در ادای کلمات و یا انجام حرکات نماز دچار مشکل هستند.

کارشناسان مذهبی می‌گویند آموزش خواندن صحیح نماز باید از سنین کم و با آموزش مربی یا راهنمای حرفه‌ای صورت بگیرد اما مشکل اینجاست که کمک‌گرفتن از یک معلم دینی برای همه امکان‌پذیر نیست و تا پیش از این بستر مناسب، قابل دسترس و شناخته شده‌ای هم برای آموزش احکام شرعی به کودکان وجود نداشت؛ اما امروزه با پیشرفت فناوری در عرصه‌های مختلف، ایده طراحی و ساخت «سجاده سخن‌گو» به ذهن یک مخترع خوش‌فکر رسیده است تا با کمک آن، کودک خودش بتواند ذکرهای نماز، ترتیب آنها و نحوه صحیح ادای کلمات را فرا بگیرد.

غلامرضا نسودیان شالچی، مخترع خلاقی است که به فکر ساخت اولین «سجاده سخنگو» در کشور افتاده است.

راهکار فناورانه آموزش نماز با اولین سجاده نماز من

او مدیرعامل و رئیس هیأت‌مدیره شرکت «شایان تحریر آذران» است که آن را در سال ۹۵ تأسیس کرده و به‌صورت رسمی به‌ثبت رسانده است.

این مجموعه در سال ۹۷ موفق به دریافت مجوز تولید محصولات چندرسانه‌ای گویا از مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده است؛ اما ثبت اختراع «سجاده نماز سخنگو» به‌دلیل دریافت نکردن حمایت‌های لازم از سوی مسؤولان حدود چهار سال طول کشیده و سرانجام با هزینه شخصی و دریافت وام بانکی با بهره بالا، این اختراع در نمایشگاه بین‌المللی کتاب سال ۹۸ رونمایی اولیه شده است.

رتبه‌ها و جوایز

موسس شرکت «شایان تحریر آذران» درباره موفقیت‌هایی که اختراعش در سطح ملی و بین‌المللی کسب کرده است، به جام‌جم می‌گوید: «پس از رونمایی از این محصول، از سال ۹۸ تا به امروز در حدود ۳۵ نمایشگاه داخلی به‌صورت حضوری شرکت کرده‌ایم و تمام تلاشمان را برای شناساندن محصول و جذب حمایت برای آن انجام داده‌ایم. از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به کسب رتبه نخست در بیست‌وهفتمین «اجلاس سراسری نماز» و انتخاب به‌عنوان برگزیده جشنواره «آتش به اختیار» از سوی سازمان بسیج شهرداری تهران، اشاره کرد. همچنین در جشنواره‌های دیگری مانند «ایران‌ساخت» و جشنواره «فیروزه» که از طرف وزارت ارشاد برگزار می‌شود هم شرکت کرده‌ایم.»

راهکار فناورانه آموزش نماز با اولین سجاده نماز من

وی می‌افزاید: «ما موفق به اخذ شناسنامه محصول و هولوگرام از طرف مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد شده‌ایم و همچنین آن را به‌عنوان یک کتاب الکترونیکی گویا معرفی کرده‌ایم. به همین دلیل است که خانه کتاب برای این محصول در بازار شابک اختصاصی در نظر گرفته و نسخه‌ای از آن هم به‌عنوان کتاب الکترونیکی به ثبت رسیده است.»

طرح‌هایی برای گسترش کسب‌وکار

مدیرعامل و رئیس هیأت‌مدیره شرکت «شایان تحریر آذران» در خصوص برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای توسعه این محصول می‌گوید: «به‌دلیل اینکه درکشورهای اطراف ما حدود ۸۰۰ میلیون نفر مسلمان وجود دارند و یکی از اهداف مهم ما برای توسعه «سجاده سخن‌گو» دسترسی به بازار این کشورها است، در طراحی این محصول زبان‌های فارسی، عربی و ترکی آذربایجانی را در نظر گرفته‌ایم. یعنی به‌غیر از ذکرهای نماز و اقامه که طبیعتا به زبان عربی گفته می‌شوند، توضیحات آموزشی را به سه زبان رایج در منطقه ارائه داده‌ایم تا به امید خداوند متعال بتوانیم در آینده‌ای نزدیک و با حمایت مسئولان، این محصول را در کشورهای همسایه نیز عرضه کنیم.»

وی در ادامه می‌گوید: «تاکنون موفق شده‌ایم صادرات به کشور عراق را در دستور کار داشته باشیم و سه محموله از «سجاده سخن‌گو» را به این کشور ارسال کرده‌ایم. همچنین در حال حاضر نیز مشغول انجام مذاکراتی هستیم تا در محموله‌ای جدید، حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ دستگاه دیگر از این محصول را به عراق بفرستیم.»

شالچی درباره ظرفیت‌های مجموعه تحت مدیریتش برای تولیدات بیشتر، به جام‌جم می‌گوید: «ما در حال حاضر این امکان را داریم که پیش‌تولید ۲۰تا ۲۵ محصول جدید را در حوزه‌های کودک و نوجوان، آموزش، گردشگری و پزشکی انجام دهیم. برای مثال محصولی مانند «تشک لالایی سخنگو» را طراحی کرده‌ایم که بر خلاف محصولات مشابه موجود در بازار، یک ساعت‌ونیم محتوا برای آن در نظر گرفته‌ایم؛ اما به‌دلیل قیمت بسیار بالایی که قطعات الکترونیکی مورد نیاز برای پشتیبانی از یک ساعت‌ونیم محتوای صوتی دارند، بدون حمایت از سمت مسئولان و اداره‌های مربوطه، متأسفانه تا به امروز قادر به تولید این محصول نبوده‌ایم. ما برای «سجاده سخن‌گو» نیز انتظار حمایت از جانب وزارت آموزش‌وپرورش و همچنین ستاد اقامه نماز را داشتیم، ولی تاکنون هیچ حمایتی از ما صورت نگرفته است و فقط با اتکا به توانایی مجموعه خودمان و هزینه‌های شخصی به پیش می‌رویم.»

«اولین سجاده نماز من» برای همه سنین

شالچی درباره نحوه عملکرد این سجاده می‌گوید: «این سجاده تمام نمازهای پنج‌گانه و احکام نماز را به‌صورت صوتی آموزش می‌دهد. این سجاده به‌دلیل کاربردی‌بودن برای تمام سنین و اقشار گوناگون جامعه، در دسته محصولات چندرسانه‌ای قرار گرفته است. در واقع با وجود ظاهر کودکانه‌ای که برای این «سجاده سخن‌گو» در نظر گرفته‌ایم و آن را با نام تجاری «شادی و شایان» به ثبت رسانده‌ایم، اما باتوجه به استقبال بسیار خوبی که در نمایشگاه‌ها از سوی بزرگسالان و به‌خصوص سالمندان از این محصول صورت گرفت، ما آن را قابل استفاده برای تمام سنین، از ۳ ساله تا ۹۰ ساله معرفی می‌کنیم.»

راهکار فناورانه آموزش نماز با اولین سجاده نماز من

این مخترع در ادامه می‌گوید: «یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فردی که سجاده ابداعی ما دارد، این است که به‌جای استفاده از باتری قلمی یک‌بار مصرف و بالارفتن هزینه آن برای خانواده‌ها، از یک نوع باتری تلفن همراه در آن استفاده کرده‌ایم تا با استفاده از کابل‌‌های شارژری که همه‌جا در دسترس هستند، به راحتی قابل شارژ مجدد باشد.»

شالچی ضمن اشاره به بخش معنوی و انسان‌دوستانه‌ای که برای کسب‌وکارش در نظر گرفته است، خاطرنشان می‌کند: «ما ۷۰ تا ۸۰ درصد از فرآیند تولید این محصول را در زندان زنان تهران انجام می‌دهیم. درواقع با این‌کار به‌ازای هر هزار سجاده‌ای که تولید می‌شود، برای صد نفر از زنان زندانی اشتغال‌زایی صورت می‌گیرد و امیدواریم روزی برسد که برای ما نیروی کار کافی در زندان زنان وجود نداشته باشد.»

فراز سهیلی آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها