هرچه که باید درباره عطسه کردن بدانید

عطسه کردن چیست و چه دلایلی دارد؟

بایدهای تغذیه ای در آنفلوآنزا

بخور و نخورها در آنفولانزا

در هنگام بروز آنفلوآنزا بدن شما به کالری بیشتری نیاز دارد چون هر چه درجه حرارت بدن بالاتر می‌رود، سوخت و ساز بدن نیز افزایش می‌یابد.داشتن برنامه غذایی نامناسب طول دوره این بیماری و استعداد ابتلا به آن را تشدید می‌کند،
کد خبر: ۱۲۸۹۹۶۴

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از بر ترینها، در هنگام بروز آنفلوآنزا بدن شما به کالری بیشتری نیاز دارد چون هر چه درجه حرارت بدن بالاتر می‌رود، سوخت و ساز بدن نیز افزایش می‌یابد.داشتن برنامه غذایی نامناسب طول دوره این بیماری و استعداد ابتلا به آن را تشدید می‌کند، بهترین راه برای جلوگیری از این روند، ترکیب یک رژیم غذایی مناسب و رعایت بهداشت است.

 
 
 ترکیب رژیم غذایی مناسب و رعایت بهداشت مهم‌ترین اصول برای پیشگیری از آنفلوآنزا
 
بایدهای تغذیه ای در آنفلوآنزا

سوپ و غذاهای آبکی دیگر به خصوص زمانی که با مرغ طبخ می‌شود، به مرطوب نگه داشتن بینی، جلوگیری از کم آبی بدن و مبارزه با التهاب گلو کمک می‌کند.

چای داغ نیز درد گلو را تسکین داده و از گرفتگی بینی جلوگیری می‌کند؛ البته نه آن قدر داغ که به بافت مری آسیب زند.

 ترکیب رژیم غذایی مناسب و رعایت بهداشت مهم‌ترین اصول برای پیشگیری از آنفلوآنزا

میوه‌های خانواده مرکبات حاوی ویتامین C هستند و اگرچه از آنفلوآنزا جلوگیری نمی‌کنند، اما می‌توانند طول دوره آن را کاهش دهند. همچنین ویتامین C تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است.

غذاهای تند ضد احتقان هستند. خوردن فلفل تند و یا ترب کوهی به تسکین علائم بیماری کمک می‌کند.

موز سرشار از پتاسیم است و از عرق کردن، تهوع، استفراغ، و یا اسهال جلوگیری می‌کند.

زنجبیل نیز از تهوع جلوگیری می‌کند و تسکین دهنده سایر بیماری‌های معده است.

فراورده‌های لبنی: با وجود آنچه شما ممکن است شنیده باشید شیر، ماست و مانند آن می‌تواند در برخی از افراد مخاط گلو را ضخیم‌تر و غیر قابل تحمل نماید؛ اما اگر شما می‌توانید لبنیات را تحمل کنید آن را مصرف کنید چرا که لبنیات منبع خوبی از پروتئین و ویتامین D است که می‌تواند در مبارزه با عفونت‌ها به بدن شما کمک کند به علاوه، ماست پروبیوتیک می‌تواند به تعادل باکتری‌های روده شما کمک کند.

نبایدهای تغذیه ای در آنفلوآنزا

غذاهای چرب و سرخ کردنی‌ها

غذاهای اسیدی: در واقع منظور غذاهایی است که محیط بدن را اسیدی می‌کند.

شیرینی‌ها و کربوهیدرات‌های تصفیه شده: کربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند کراکر و نان‌های سفید و... به سرعت به قند شکسته می‌شوند و مانند شیرینی‌ها و آبمیوه‌های صنعتی، شکرشان باعث التهاب می‌شود و در واقع می‌تواند بدن شما را در مبارزه با عفونت تضعیف کند.
 
ترکیب رژیم غذایی مناسب و رعایت بهداشت مهم‌ترین اصول برای پیشگیری از آنفلوآنزا

نکات بهداشتی برای پیشگیری

ویروس آنفلوآنزا در هوا معلق است، بنابراین اگر در خیابان از کنار کسی که آنفلوآنزا دارد، می‌گذرید یا لباس کسی که سرماخورده را لمس می‌کنید، آنفلوآنزا نمی‌گیرید؛ اما اگر فرد بیمار روی دست دیگری سرفه یا عطسه کند، ابتلا به بیماری حتمی خواهد بود.

مهم‌ترین اصول برای اجتناب از ابتلا به آنفلوآنزا عبارتند از:

چندین بار شست و شوی دست‌ها در روز، به خصوص پس از بازگشت از کار، بعد از سوار شدن به وسایل نقلیه عمومی و همچنین خرید، بسیار ضروری است. در صورتی که آب و صابون در اختیار ندارید، از ژل‌های شست و شوی دست استفاده کنید.اگر کسی سرفه می‌کند، باید دستمال جلوی دهانش بگیرد و پس از استفاده آن را در سطل زباله بیندازد.تهویه هر روز هوای اتاق‌ها نیز توصیه می‌شود.

اگر خودتان مبتلا به آنفلوآنزا هستید، از ماسک استفاده کنید تا دیگران به این بیماری دچار نشوند. مدل ماسک‌های جراحی که سبک ترند و در داروخانه‌ها یافت می‌شوند، موثرتر از ماسک‌هایی است که به نوک اردک شباهت دارد.

مکمل‌هایی برای پیشگیری

پیشگیری از ورود میکروب‌ها به بدن با اقدامات بهداشتی ضروری است. اما تقویت دستگاه ایمنی بدن نیز نکته ای است که نباید از آن غفلت کرد.

ریزمغذی‌ها: استفاده از ریزمغذی‌هایی مانند مس و روی در روزهای ابتدایی زمستان به پیشگیری از بروز عفونت‌ها کمک می‌کند.

رژیم غذایی: رژیم غذایی متناسب مانع از بروز بیماری‌های متعددی از جمله آنفلوآنزا می‌شود. برای نمونه، مصرف یک واحد لبنیات همراه یک میوه تازه در وعده صبحانه، مس مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. وعده ناهار نیز بهتر است شامل کمی گوشت یا ماهی همراه با سبزی و میوه باشد؛ برای شب نیز مصرف نشاسته همراه سبزیجات توصیه می‌شود. این رژیم غذایی مانع از افت انرژی در طول روز و اطمینان از مبارزه بدن با ویروس‌ها خواهد شد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها