شاخ مجازی، اعتباری کاذب در دنیای کودکان و نوجوانان

کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت گفت: شاخ مجازی اعتباری کاذب در دنیای کودکان و نوجوانان است که با اتکا به فضا و روایت مجازی شکل می‌گیرد.
کد خبر: ۱۲۸۵۶۱۵

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ،مهیار شمس کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت، گفت: اصطلاح شاخ مجازی که امروزه آن را به وفور می‌شنویم و کودکان و نوجوانان به آن علاقه نشان می‌دهند، به کسی اطلاق می‌شود که با اتکا به فضای رسانه‎ای و روایت مجازی از خود توانسته توجه هزاران نفر را جلب کند و مورد پسند دیگران قرار بگیرد.

او افزود: این پسندیده شدن‌ها و محبوب شدن‌ها به کودک و نوجوان اعتبار کاذب می‌دهند، اگرچه بخشی از رفتار‌های فرزند برای والدین جذابیت دارد و به همین دلیل ویدئویی از آن بخش رفتاری او در فضای مجازی منتشر می‌کنند و منتظر واکنش‌های البته کاذب از سوی دیگران هستند.

کودک کار در فضای مجازی به چه معناست؟

شمس در ادامه به "کودکان کار در فضای مجازی" اشاره کرد و اظهار داشت: برخی والدین به هر بهایی برای دیده شدن، کسب درآمد و رسیدن به شهرت از کودکان خود استفاده و او را تبدیل به کودک کار در فضای مجازی می‌کنند و به آن‌ها می‌آموزند که در شبکه‌های اجتماعی با نمایش بزرگنمایی و دروغ، می‌توان با تبلیغ به رقابت بپردازند و به درآمد‌های بالای شهرت رسید.

کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت بیان کرد: زمانی که ویدئویی از شیرین زبانی فرزند در فضای مجازی منتشر می‌کنیم، می‌تواند خسارت روحی و روانی معنوی به او وارد کند، به این معنا که وقتی بزرگ شد و شخصیت مستقلی پیدا کرد، این فیلم می‌تواند ابزاری برای تخریب شخصیت او باشد و مسیر زندگی اش را تغییر دهد.

رسانه مجازی آینده نگر نیست

مربی مهارت‌های ارتباطی با بیان اینکه رسانه مجازی رویداد محور است و آینده نگر نیست، ادامه داد: علیرغم گذشت زمان و بزرگ شدن کودک، اما تصاویر و حرکات او مستند در اذهان مردم و حافظه فضای مجازی باقی می‌ماند، حتی این احتمال وجود دارد که فرزند از اشتراک گذاری تصاویر دوران کودکی و نوجوانی اش گلایه کند.

شمس گفت: پیش از سن بلوغ، عکس و فیلم‌هایی از بیان و رفتار کودکان که غالبا تقلیدی و غیرواقعی است در فضای مجازی به اشتراک می‌گذاریم و چون به فهم و درک درست نرسیده و معنای انجام برخی از کار‌ها را نمی‌دانند، مصداق سوء استفاده از حقوق کودک است و در واقع کودکی که حریم خصوصیش اینگونه نقض می‌شود، در آینده اگر بخواهد صاحب شغل شود یا تشکیل خانواده دهد، با مشکلاتی مواجه خواهد شد و در بزرگسالی ممکن است دچار تعارض شخصیتی شود.

شکل گیری باور اشتباه "تمایل به دیده شدن" در نوجوان

مدرس دانشگاه و نویسنده کتاب معماری کلام و فن بیان کودک و نوجوان در ادامه افزود: هر چه فرزند بزرگتر می‌شود، این باور غلط را یاد می‌گیرد و به دیده شدن تمایل پیدا می‌کند، این کودکان اغلب اعتماد به نفس کاذبی دارند، چون بر این باورند که با به نمایش گذاشتن خود به هر شیوه و قیمت می‌توانند توجه دیگران را جلب کنند و هر چقدر بزرگ‌تر می‌شوند یاد می‌گیرند احساس‌ها و تفکر دیگران مهم‌تر از خودشان است و البته این مشکل از والدین سرچشمه می‌گیرد.

مهیار شمس اظهار کرد: کودکان و نوجوانان اسیر بازیگردان‌ها در فضای مجازی که گا‌ها پدر و مادر یا یکی از اطرفیان و نزدیکان یا دوستان هستند شده اند، اما یادمان باشد این بچه‌ها سیاستمدار، بازیگر، خواننده و... نیستند، ولی با حفظ کردن چند نکته و مطلب بدون فهم استوری و بازگو کردن آن‌ها اقدام به جلب نظر و پسند دیگران می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
ما فرزندان دلیلیم، نه پرخاش

سید علی بطحایی معتقد است ضرورت تدوین منشور اخلاقی برای هیات‌ها ضروری است تا فرهنگ «نقد عالمانه» جایگزین رفتار‌های تنش‌زا شود

ما فرزندان دلیلیم، نه پرخاش

نیازمندی ها