تحلیلگر مسائل بین الملل درباره روابط عادی سازی بین عربستان و رژیم صهیونستی گفت: در حال حاضر عربستان و امارات و بحرین از دایره عربی و اسلامی خارج شده اند و در کنار رژیم صهیونیستی قرار گرفته اند و سودان نیز از جمله کشورهایی در شمال آفریقا است که عادی سازی روابط را انجام خواهد داد.
کد خبر: ۱۲۸۰۲۴۲

حسن هانی زاده، تحلیلگر مسائل بین الملل در گفتگو با جام جم آنلاین با اشاره به شنیده ها درباره مذاکره صورت گرفته بین اسرائیل و عربستان گفت: بعد از ارتباطات رژیم های مرتجع عربی با صهیونیست ها قبح این عمل شکسته شد و عربستان سعودی با همکاری آمریکا طی ماه های اخیر امارات و بحرین را وادار کرد تا با رژیم صهیونیستی رابطه برقرار کنند و به زودی سفارت رژیم صهیونیستی در بحرین و امارات افتتاح خواهد شد.

وی ادامه داد: عربستان سعودی به عنوان کشوری عربی و اسلامی در انتظار نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است که بعد از ان رابطه خود را با رژیم صهیونیستی علنی خواهد کرد. عربستان از سه سال گذشته به این سو رابطه پنهانی با رژیم صهیونیستی داشته و بن سلمان ولیعهد دوبار به طور پنهانی به اراضی اشغالی سفر کرده است.

هانی زاده تصریح کرد: مقامات رژیم صهیونیستی چندین بار به عربستان سفر کرده اند و مقدمات برقراری رابطه و عادی سازی رابطه فراهم شده است. بنابراین در حال حاضر عربستان و امارات و بحرین از دایره عربی و اسلامی خارج شده اند و در کنار رژیم صهیونیستی قرار گرفته اند و سودان نیز از جمله کشورهایی در شمال آفریقا است که عادی سازی روابط را انجام خواهد داد. ترامپ از این رابطه برای جلب رضایت لابی صهیونیستی استفاده می کند از این رو به کشورهای عربی برای ایجاد رابطه با اسرائیل فشار وارد می کند. این ارتباطات بین رژیم ها است و ملت های منطقه همچنان از نظر روانی و فرهنگی حاضر به پذیرش اسرائیل نیستند.

وی در پاسخ به این سوال، افکار عمومی در عربستان نسبت به این سازش چه نگاهی دارد؟ گفت: به طور طبیعی رژیم عربستان با بهره گیری از رسانه های گسترده خود سعی می کند وانمود کند که رابطه با اسرائیل به نفع مردم فلسطین و مردم عربستان است و از این رو مردم دخالتی در این تصمیمات ندارند و این ارتباطات را در حد سران دو کشور می دانند و تاثیری در سطح جامعه ندارد. بن سلمان از مدت ها پیش بسیاری از علمای تاثیر گذار و مخالف حاکمیت سعودی را در حصر خانگی قرار داد و منزوی کرد تا زمینه برقراری این رابطه فراهم شود از این رو مردم عربستان نمی توانند در این خصوص در تقابل با رژیم باشند.

هانی زاده در پاسخ به این سوال، در صورت عادی سازی روابط سعودی ها با اسرائیل شاهد چه تغییراتی در منطقه خواهیم بود؟ تاکید کرد: عربستان سعودی به دلیل عملکرد بن سلمان در قتل علما و خاشقچی و همراهی با ترامپ جایگاه خود را در افکار عمومی جهان اسلام از دست داده و امروز به عنوان کشوری کم تاثیر است و این ارتباط بیش از پیش عربستان را منزوی خواهد کرد.

این تحلیلگر مسائل بین الملل درباره علت تعلل عربستان درباره روابط عادی سازی تا امروز چه بود؟ تاکید کرد: عربستان منتظر نتایج انتخابات آمریکا است و بعد از مشخص شدن نتایج دست به کار می شود. پیروزی ترامپ موجب خواهد شد عربستان با اسرائیل ارتباط برقرار کند ولی پیروزی جو بایدن این برنامه را تغییر می دهد و عربستان برای مدتی علنی کردن رابطه را به تاخیر می اندازد چون پیروزی جو بایدن از لحاظ حقوق بشر و آزادی های فردی و اجتماعی عربستان را با دموکرات ها دچار مشکل می کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها