بررسی نتایج سه مطالعه نشان می‌دهد؛ آپنه انسدادی خواب (OSA) می‌تواند یک عامل خطرساز بالقوه برای ابتلا به موارد شدید کووید ۱۹ باشد؛ از این رو پزشکان در بررسی بیماران مشکوک و یا تایید شده مبتلا به کرونا، آپنه انسدادی خواب را به دقت مد نظر قرار دهند.
کد خبر: ۱۲۷۷۹۶۸

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، بیماری کرونا (کووید ۱۹) یک بیماری تنفسی است که بر اثر سندرم حاد تنفسی ویروس SARS-CoV-۲ ایجاد می‌شود. زیرمجموعه ای از بیماران کووید ۱۹ که با نوع وخیم این بیماری در بیمارستان بستری می شوند با نارسایی تنفسی یا مرگ روبرو می شوند.

موارد وخیم کووید ۱۹ در درجه اول با ناراحتی تنفسی مشخص می شود. سن بالا، چاقی، بیماری های قلبی عروقی، دیابت و عملکرد ضعیف ریه از عوامل شایع خطرساز موارد شدید این بیماری محسوب می شود.

اکنون محققان با بررسی نتایج سه مطالعه به این نتیجه رسیدند که آپنه انسدادی خواب (OSA) می تواند یک عامل خطرساز بالقوه برای ابتلا به موارد وخیم کووید ۱۹ باشد. انواع مختلفی از آپنه خواب وجود دارد، اما شایع ترین آن آپنه انسدادی خواب است. این اختلال خواب باعث می شود تنفس افراد در خواب قطع و وصل شود؛ زیرا «عضلات گلو به طور متناوب شل شده و راه هوایی را در هنگام خواب مسدود می کنند». یکی از بارزترین علائم آپنه انسدادی خواب خروپف است.

محققان بر اساس تجزیه و تحلیل های صورت گرفته در این مطالعه نتیجه گرفتند که بیماران مبتلا به آپنه انسدادی خواب نسبت به افرادی که به این بیماری مبتلا نیستند پنج برابر بیشتر احتمال دارد بر اثر ابتلا به کووید ۱۹، در بیمارستان بستری شوند. یافته مهم دیگر این مطالعه این بود که بیماران مبتلا به آپنه انسدادی خواب نسبت به افراد فاقد این بیماری با خطر بالای ابتلا به عفونت کووید ۱۹ روبرو نیستند.

هدف اصلی این مطالعه بررسی این موضوع بود که آیا بیماران مبتلا به آپنه انسدادی خواب در صورت ابتلا به کووید ۱۹، به شکل وخیم این بیماری مبتلا می شوند؛ بطوری که به بستری شدن آنها در بیمارستان می انجامد یا خیر.

نتایج این مطالعه نشان داد بیماران OSA مبتلا به کووید ۱۹، پنج برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به عوارض شدید ناشی از این بیماری و بستری شدن در بیمارستان هستند.

آپنه انسدادی خواب یک عامل خطر ساز مستقل برای ابتلا به موارد شدید کووید ۱۹ است که باعث بستری شدن بیمار در بیمارستان می شود.

آپنه انسدادی خواب خطر ابتلا به موارد شدید کووید ۱۹ را بدون توجه به سن، جنسیت، فشار خون بالا ، شاخص توده بدن، دیابت، آسم و بیماری انسداد ریوی مزمن و بیماری عروق کرونر قلب افزایش می دهد.

محققان بر اساس تجزیه و تحلیل های صورت گرفته در این مطالعه نتیجه گرفتند بیماران مبتلا به آپنه انسدادی خواب در مقایسه با افرادی که این بیماری را ندارند، پنج برابر بیشتر احتمال دارد بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان بستری شوند. با این وجود یافته مهم دیگر این مطالعه این بود که بیماران مبتلا به آپنه انسدادی خواب در مقایسه با افراد فاقد این بیماری در معرض خطر بیشتر آلودگی به عفونت کووید ۱۹ قرار ندارند.

یافته های این مطالعه نشان می دهد هنگام ارزیابی بیماران مشکوک به کووید ۱۹ و یا بیماران مبتلا به این عفونت باید آپنه انسدادی خواب به عنوان یک عامل خطر برای ابتلا به موارد وخیم این بیماری در نظر گرفته شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها