با توجه به اینکه به تازگی شورای پول و اعتبار به منظور تسهیل مبادلات خرد، اجازه صدور کیف پول الکترونیکی از طریق بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی را صادر کرده است، لازم است تا با انواع کیف پول الکترونیکی، نقش آن‌ها در ایجاد تحول در تراکنش‌های مالی و فواید آن برای مردم بیشتر آشنا شویم.
کد خبر: ۱۲۷۴۶۸۷

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، به تازگی شورای پول و اعتبار اجازه داده تا به منظور تسهیل مبادلات خرد، کیف پول الکترونیکی از طریق بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی صادر شود اما این اجازه مشروط به نظارت بانک مرکزی و خلق نشدن نقدینگی است‌. تعریف کیف پول الکترونیکی بیانگر این است که آن یک ابزار پرداختی با قابلیت ذخیره پول الکترونیکی است و پیش از این مشتری از طریق حساب بانکی خود می‌توانست نسبت به شارژ کیف الکترونیکی اقدام کند و از طریق مانده وجوه ریالی ذخیره شده در کیف پول الکترونیکی تراکنش‌های انتقال، خرید، برگشت از خرید، پرداخت قبض و مانده‌گیری را انجام دهد اما اکنون باید منتظر کیف پول الکترونیک جدیدی باشیم.

در این بین، نگاهی به پیشینه کیف الکترونیکی نشان می‌دهد که سابقه حضور این طرح در بانکداری کشور به سال ۱۳۹۲ بر می‌گردد که بانک مرکزی در این سال کلیات راه‌اندازی این طرح را ارائه کرد اما از آنجا در این زمان کنترل و اختیار کیف پول‌ های الکترونیک زیرنظر بانک مرکزی بود، باعث شد تا بانک‌ها استقبال چندانی از آن نکنند و این طرح به صورت گسترده اجرا نشود.

کیف پول الکترونیک علاوه بر اینکه باید دارای سه ویژگی شامل ذخیره شدن بر روی یک ابزار الکترونیک، مورد پذیرش قرار گرفتن از طریق هویتی غیر از صادرکننده آن و در آخر مبلغی که بابت شارژ دریافت می‌شود کوچک‌تر یا برابر با مقداری باشد که کیف پول با آن شارژ می‌شود، است.

انواع کیف پول الکترونیکی

علاوه بر این، در کل سه نوع کیف پول الکترونیکی وجود دارد که شامل بسته، نیمه بسته و باز می‌شود. کیف پول الکترونیکی بسته در کشور ما عموما این خدمات در قالب کارت‌های هدیه ارائه می‌شود که مبالغ از قبل مشخصی در آنها قرار دارد.

همچنین، نمونه‌ای از کیف پول الکترونیکی نیمه بسته در ایران، اپلیکیشن‌هایی هستند که می‌توان در آن‌ها حساب کاربری خود را با استفاده از کارت‌های بانکی شارژ و در خریدها از آن استفاده کرد.

اما نوع آخر این کیف پول که «کیف پول الکترونیک باز» نام می‌گیرد، فقط از طریق بانک‌ها یا در همکاری با بانک‌ها صادر می‌شود و از این کیف پول‌ها می‌توان در تمام تراکنش‌ها استفاده و همچنین می‌توان از دستگاه‌های خودپرداز پول دریافت کرد. از آنجا که این نوع کیف پول منجر به خلق نقدینگی می‌شود، بدین منظور در روزهای آینده بانک مرکزی ضوابط راهبری و نظارتی تهیه و ابلاغ خواهد کرد.

فواید کیف پول الکترونیکی

گفته می‌شود که سهولت در استفاده، امن و مطمئن بودن، سرعت بالا، ارتباط آسان با سایر حساب‌ها و تجمیع تراکنش‌های خرد از جمله مزایای استفاده از کیف الکترونیک پول است. علاوه براین، این طرح هم می‌تواند گامی موثر در نزدیک شدن به بانکداری دیجیتال باشد و هم اینکه در پی شیوع ویروس کرونا، لزوم توجه به الکترونیک شدن تمام خدمات بیشتر حس شد که این اقدام، می‌تواند مصائبی که نظام بانکی در زمان درگیری با این بیماری درگیر بود را در زمان آینده و شرایط مشابه بیماری‌های همه گیر کاهش دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها