رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر:

تعداد کاربران فضای مجازی در کشور ۴۰ میلیون نفر است

رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر عصر سه شنبه (4شهریور) با چانگ هوا سفیر چین در ایران دیدار و گفتگو کرد.
کد خبر: ۱۲۷۴۵۶۷
به گزارش جام جم آنلاین، در این دیدار که یک هفته پس از بازدید رییس ساترا از نهاد رگولاتوری اتریش انجام شد، طرفین به بحث پیرامون توسعه همکاری متقابل ایران و کشورهای شرق آسیا پرداختند.
 

در دنیا از هر پنج رسانه، چهار رسانه آمریکایی است 

 
رئیس ساترا در این دیدار اظهار کرد: امروز مردم در دنیا با رسانه های جدید خو گرفته اند و دیگر تمام وقت خود را برای دیدن تلویزیون ملی صرف نمی کنند. مردم به خصوص نسل جوان تحت تاثیر رسانه های بین المللی قرار گرفته اند و رسانه های ملی کشور خودشان به سختی در رتبه نخست توجهات قرار می گیرد و به همین دلیل با چالشی جهانی مواجهیم. 
 
سید صادق امامیان ادامه داد: آمارها نشان می دهد که در کشورهای جهان از هر پنج رسانه نخست، چهار مورد آنها رسانه های بین المللی و غالبا آمریکایی هستند؛ از این رو مردم در این زمینه احساس نگرانی می کنند، حتی در کشورهای غربی خیلی از مردم مداخله حاکمیت از طریق تنظیم گری در حوزه رسانه را لازم می دانند. 
 

ماموریت ساترا مستقل از رسانه ملی است 

 
امامیان در ادامه با بیان اینکه ماموریت ساترا مستقل از رسانه ملی است، افزود: وظیف رسانه ملی رساندن محتوای ملی به تمام مردم کشور است، اما وظیفه ساترا توسعه صنعت رسانه های صوت و تصویر فراگیر ایرانی است، به همین دلیل ساترا از بدو تاسیس به شدت فعالیت های بین المللی خود را دنبال می کند. از این رو طی دو سال گذشته بیش از 40 رگولاتور غربی را شناسایی و با آنها ارتباط برقرار کردیم. امروز توسعه همکاری با شرق در دستور کار قرار دارد به ویژه کشورهایی مثل چین که در زمینه نظام رسانه ای خود پیشرفت های قابل توجهی داشته اند.
 

حکمرانی رسانه ای فقط فیلترینگ و سانسور نیست

 
امامیان سرمایه گذاری های مشترک را از مبانی مهم توافقات رسانه ای و دو طرفه ایران و چین دانست و افزود: همه ما می دانیم که نمی توانیم حکمرانی رسانه ای خود را فقط به وسیله فیلترینگ و سانسور برقرار کنیم، همکاری های اقتصادی می تواند به رشد رسانه های ما در همه زمینه کمک کند. هم چین و هم ایران دغدغه های مشترک و قابل توجهی هم در زمینه سیاسی و هم در زمینه اجتماعی دارند.
 
امامیان با اشاره به همکاری های ایران و اروپا افزود: همکاری های ما با شرکای اروپایی همیشه خوب بوده، به همین دلیل علاقه داریم این همکاری ها با شرق نیز برقرار شود.با توجه به اینکه حوزه رسانه های نوین مبتنی بر اینترنت، یک حوزه داینامیک است و لحظه ای تغییر می کند نیازمند ارتباطات پویا و مستمر در این زمینه هستیم تا بتوانیم به روز و لحظه ای تجربیات خود را به اشتراک بگذاریم.
 

ارتباط ساترا با 43 رگولاتور اروپایی

 
امامیان در بخش دیگر اظهاراتش با بیان اینکه مجموعه رگولاتورهای اروپایی در حوزه رسانه، سازمانی را به نام (epra ) (european platform of regulatory authorities ) تشکیل داده‌اند، گفت: ایران به عنوان عضو ناظر در این سازمان حضور و با 43 رگولاتور عضو این سازمان ارتباط مستقل دارد. در همین راستا، هفته گذشته در حوزه تنظیم گری رسانه با رگولاتور اتریش دیدار و گفتگو داشتیم.
 
رئیس ساترا تاکید کرد: ما تجربیات موفقی در ارتباط با نهادهای تنظیم گر و سفارت کشورهای اروپایی داشته ایم. همچنین در این راستا آمادگی کامل برای ارتباط با نهادهای تنظیم گر حوزه رسانه کشور چین داریم و به دنبال زمینه سازی برای گسترش همکاری بین رسانه های خصوصی دو کشور هستیم. 
 

40 درصد محتوای رسانه‌های صوتی و تصویری باید داخلی باشد

 
وی با بیان اینکه رسانه های VOD این زمینه را دارند که در کنار تولید محتوای ارزشمند داخلی، از محصولات کشور چین هم  استفاده کنند، اظهار کرد: سیاست ما این است که 40 درصد محتوای رسانه های صوتی و تصویری، داخلی و ایرانی باشد؛ این با شرایط قبلی که قالب محتواها، محتوای محتواهای خارجی با محوریت هالیوود بود قطعا متفاوت است از این رو ما تولیدات ارزشمندی در ایران داریم ک در تلاش برای گسترش آن هستیم. 
 
امامیان در ادامه پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترک و انعقاد سند تفاهم نامه در خصوص اهم حوزه های همکاری بین دو کشور ایران و چین را ارائه و اظهار کرد: ما خواستار همکاری فراتر از بحث امنیت فضای مجازی در موضوعاتی از جمله همکاری های رسانه های مبتنی بر اینترنت هستیم.
 

استقبال از همکاری رسانه ای ایران و چین

 
در ادامه این جلسه، سفیر چین در ایران در خصوص همکاری های مشترک دو کشور در زمینه فرهنگی و رسانه ای توضیحاتی ارائه کرد.
 
چانگ هوا اظهار کرد: در سال های اخیر رسانه های جدید به ویژه رسانه های کشورهای غربی فضای مجازی را کنترل کرده است. ما باید پلتفرم خود را داشته باشیم تا مردم صدای ما را بشنوند.با وجود اینکه رسانه های سنتی هنوز فعال هستند و نقش خود را ایفا می کنند اما نسل جدید کشش بیشتری به رسانه های جدید دارند.
 
سفیر چین با تاکید بر اینکه دفتر مدیریت اطلاعات فضای مجازی چین در تنظیم مقررات فعالیت شرکت های اینترنتی نقش مهمی ایفا می کند، گفت: سفارت چین از همکاری و ارتباطات بین سازمان های تنظیم گر بین دو کشور چین و ایران استقبال می کند و حتما این تمایل به سازمان تنظیم گر و دفتر مدیریت اطلاعات فضای مجازی چین منتقل خواهد شد.
 
وی با استقبال از پیشنهادهای همکاری مشترک بین دو کشور نیز بیان کرد: شرکت های بزرگ اینترنتی و فناوری اطلاعات در چین مثل علی بابا اکثرا شرکت های خصوصی هستند که مطمئنا برای همکاری با شرکت های اینترنتی استقبال خواهند کرد. ما حاضریم یکسری از سریال های چینی را به صورت رایگان برای نمایش در اختیار رسانه های صوتی و تصویری ایرانی قرار دهیم و از نمایش فیلم ها و سریال های ایرانی در پلتفرم های چینی استقبال می کنیم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها