jamejamonline
دانش عمومی کد خبر: ۱۲۷۲۱۲۰   ۰۶ مرداد ۱۳۹۹  |  ۰۶:۱۰

محققان درصدد هستند واکسن ضد کرونا را با فناوری نانو به تولید برسانند.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، در رقابت برای تولید واکسن ضدکرونا، به تازگی فرمولاسیون نانوذره‌ای جدیدی برای مقابله با ویروس کرونا ارائه شده است. این واکسن مبتنی بر RNA برای محافظت درون ساختار نانوذره‌ای قرار گرفته که با وارد شدن به بدن موجب تحریک سیستم ایمنی بدن می‌شود.

به تازگی گزینه‌ای جدید برای ساخت واکسن کرونا ارائه شده است که پتانسیل بالایی برای مقابله با این بیماری دارد. این واکسن که با همکاری آمیت خنزر از شرکت پال لایف ساینس (PAI Life Sciences) توسعه یافته می‌تواند آنتی بادی‌هایی در بدن ایجاد کند پتانسیل بالایی برای خنثی کردن ویروس کرونا دارد. این واکسن روی موش‌ها و پستانداران مورد آزمایش قرار گرفته است.

تیم توسعه دهنده این واکسن خاطرنشان کردند که این واکسن در طی دو هفته بعد از تزریق به عضله موجب تولید آنتی‌بادی شده که میزان آنتی بادی حاصل از این واکسن قابل مقایسه با آنتی بادی بدن بیمارانی بهبود یافته کرونا است.

بر اساس مقاله‌ای که این گروه در نشریه Science Translational Medicine به چاپ رساندند این واکسن مبتنی بر RNA موجب تشکیل آنتی‌بادی خنثی کننده کرونا در بدن موش‌های جوان و مسن شده است.

دانشمندان توضیح دادند که این نوع واکسن موجب تشکیل مقدار زیادتری از پروتئین می‌شود و باعث ایجاد واکنش استرس حساس به ویروس شده و در نهایت سیستم ایمنی بدن را فعال می‌کند.

بر اساس گفته محققان این پروژه، تزریق واکسن RNA به بدن، که مبتنی بر ژنوم ویروس کرونا است، موجب ورود RNA به داخل سلول‌ها شده و دستور تولید پروتئین‌هایی داده می‌شود. بدن این پروتئین‌ها را تولید کرده و با این کار بدن می‌آموزد که ویروس کرونا را تشخیص داده و به آن حمله کند که این کار با استفاده از آنتی بادی‌ها و سلول‌های T انجام می‌شود.

به گفته محققان، پاسخ ایمنی ناشی از واکسن باعث جلوگیری از اتصال ویروس کرونا به سلول‌ها می‌شود. برای وارد کردن این واکسن به بدن از نانوذرات لیپیدی غیرآلی (LION) استفاده می‌شود که توسط شرکت آمریکایی اچ‌دی‌تی بی و (HDT Bio) ابداع شده است.

آمیت خنزر می‌گوید: مولکول‌های RNA بسیار مستعد تخریب توسط آنزیم‌ها هستند. LION یک فرمولاسیون نانوذره‌ای بوده که از این مولکول‌ها محافظت می‌کند.

به گفته دانشمندان، این واکسن مبتنی بر نانوذرات می‌تواند واکنش سیستم ایمنی بدن را در پی داشته باشد و آن را پایدار نگه دارد. این واکسن در دمای اتاق تا یک هفته پایدار خواهد بود.