اکنون  در بسیاری از نقاط جهان استفاده از ماسک یک الزام است و افرادی که از آن استفاده نکنند حق ورود به مکان های بسیار زیادی را نخواهند داشت و حتی نمی توانند از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند.
کد خبر: ۱۲۷۱۸۸۸

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تلگراف؛ ماسک هایی که این روزها افراد برای جلوگیری از سرایت ویروس کرونا استفاده می کنند تفاوت های زیادی با هم دارد. برخی از ماسک ها فقط جنبه لاکچری و تزئینی دارند اما برخی دیگر بسیار موثر و کارآمد هستند. اما بهترین نوع ماسک کدام است و از کدام ماسک باید استفاده کنیم؟

بر اساس تحقیقات سازمان جهانی بهداشت بهترین ماسک تنفسی که قابلیت محاظفتی بالایی دارد ماسک پزشکی و جراحی است. این نوع ماسک ها به نام N95 شناخته می شوند.اما نکته بسیار مهم این است که بر روی استفاده از این ماسک تاکید زیادی می شود و افراد بسیار زیادی به منظور جلوگیری از ویروس کرونا به دستگاه تنفسی از این نوع ماسک استفاده می کنند.

ماسک دیگری که استفاده از آن بسیار توصیه می شود ماسک پارچه ای است که در خانه هم می توان آن را تهیه کرد. البته همه پارچه ها یکسان نیستند و باید  نوعی از آن را استفاده کرد که برای ماسک مناسب باشد. برخی از پارچه ها نازک تر هستند و  منافذ زیادی هم دارند که به درد ماسک نمی خورند. قابلیت یک ماسک پارچه ای مرغوب در جلوگیری از ورود ذرات آلوده به ویروس بسیار بالاتر از یک ماسک پارچه ای نامرغوب است.

ماسک ان ۹۵ یکی از بهترین محصولات ساخته شده برای جلوگیری از عبور ذرات آلوده به کووید ۱۹ بوده و همچنین، ماسک دیگری به نام ان ۹۹ – N99 هم عملکرد و کارایی مشابهی دارد.

 

به دلیل قابلیت بالای این دو نوع ماسک، از ابتدای شروع پاندمی کووید ۱۹ مقامات بهداشتی و مسئولان و تصمیم ‌گیرندگان در سراسر جهان ماسک‌های ان ۹۵ و ۹۹ را برای کادر درمانی و موارد حساس نگه داشته‌اند و کسانی که در خط مقدم مقابله با این دشمن نامرئی نسل بشر هستند، بیشتر از سایر افراد به ماسک‌های مورد نظر دسترسی دارند.

 

این دو نوع از ماسک‌های تنفسی به واسطه روش ساخت مخصوص خود، کاملا به دور دهان و بینی فرد بسته می‌شوند و از در رفتن ذرات از کناره‌های ماسک جلوگیری می‌کنند. به علاوه بافت مورد استفاده در ماسک‌ها به صورت ضربدری و در هم تنیده بوده و تا حداکثر میزان ممکن از رد شدن انواع ذرات تنفسی آلوده جلوگیری می‌کند.

 

در ماه گذشته هم ژورنال "Journal of Hospital Infection” مقاله‌ای را در مورد بررسی ده نوع ماسک تنفسی گوناگون و قابلیت آن‌ها برای مسدود کردن راه ذرات آلوده به ویروس، منتشر کرد؛ دانشمندان مسئول تهیه این مقاله دریافتند که بهترین ماسک تنفسی موجود، یعنی ماسک N99 می‌تواند در طول مدت زمان ۲۰ دقیقه حضور فرد در محیطی فوق‌العاده آلوده، بین ۹۴ تا ۹۹ درصد از آلوده شدن او جلوگیری کند. ماسک N95 هم محافظت مشابهی را ارائه می‌کند؛ جالب است بدانید که اسم ماسک مورد نظر بر اساس قابلیت آن برای جلوگیری از عبور ۹۵ درصد از آئروسل‌ها انتخاب شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها