پزشک متخصص بیماری های عفونی در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

کرونا به سمت ضعیف شدن جهش نیافته است / این ویروس «تاریخ» ندارد

یک پزشک متخصص بیماری های عفونی می گوید فرضیه ضعیف شدن ماهیت ویروس کرونا اثبات شده نیست و از نظر علمی مورد تایید قرار ندارد.
کد خبر: ۱۲۶۸۶۳۲

به گزارش جام جم آنلاین ، شیوع ویروس کرونا در کشور از چهار ماه پیش آغاز شد. جهان نیز کمابیش از همان زمان درگیر این ویروس مرگبار و مرموز شده است. تا امروز افراد زیادی به دلیل مبتلا شدن به نوع شدید آن جان خود را از دست داده اند.

اکنون جهان به شدت تحت تاثیر ویروس کرونا قرار دارد اما در روزهای گذشته تب و تاب کرونایی در بسیاری از کشورهای جهان فروکش کرده است. نیوزلند نخستین کشوری است که از شر کرونا راحت شده و از سویی دیگر قوانین کرونایی در کشورهای مختلف جهان یکی پس از دیگری برداشته می شود.

بسیاری این فرضیه را مطرح کرده اند که به دلیل تضعیف شدن ماهیت ویروس کرونا و جهش یافتن آن به سمت ضعیف شدن این بیماری در سراسر جهان در حال فروکش کردن است، فرضیه ای که دکتر مرتضی یاوری اصل آن را تکذیب می کند.

با او در رابطه با این موضوع و دیگر مسائل مربوط به کرونا گفت و گویی را ترتیب دادیم که در ادامه می خوانید:

 

-تضعیف شدن ژن ویروس کرونا از لحاظ علمی صحت دارد و چقدر می توان نسبت به این مسئله امیدوار بود؟

کرونا ضعیف نشده است و بر خلاف آنچه که عنوان می شود جهش نیافته. ما با مسئله ای به نام جهش یافتن ویروس کرونا روبرو نشده ایم، حالا این جهش یافتن می خواهد به سمت تضعیف شدن باشد یا قوی تر شد. زمانی که به نرخ ابتلا در هر روز توجه کنیم متوجه می شویم که جهش یافتن ویروس کرونا یک فرضیه مردود شده است.

 

-نوع ویروسی که مردم جهان را مبتلا کرده گویا از هم متفاوت است. در اینباره چه توضیحی وجود دارد؟

ما با سه نوع گونه ویروس کرونای جدید روبرو هستیم. نوع A آن گونه ای است که در خفاش ها و مورچه خوارهای پولک دار که خوراک انسان هم می شده مورد استفاده قرار گرفته است. نوع B  نیز از نوع A منشا گرفته و همانند نوع اول در چین شایع بوده است. در رابطه با ماهیت نوع C بر خلاف آنچه که تحقیقات مختلف عنوان می کنند من نمی توانم صریحا نظری داشته باشم اما مسئله محرز این است که این نوع ویروس در اروپا شیوع پیدا کرده است.          

 

-اگر ویروس جهش نیافته پس چگونه علائم مربوط به این بیماری تغییر می کند؟

در ابتدا ما می دانستیم که علائم آلوده شدن سیستم بدن به کرونا تب، سرفه، خستگی، عطسه، و اختلال تنفسی و درد عضلانی است. بعدا علائمی مانند اختلال بویایی و چشایی پیدا شد. علائم دیگری نظیر لخته شدن خون و زخم شدن انگشتان پا گزارش شد اما اگر علائم باز هم پیشروی کند ما باید احتمالات زیادی را در نظر بگیریم.  

موضوع بسیار مهم تر این است که از بزرگ ترین معضلات مربوط به کنترل کرونا بی علامت بودن آن در بسیاری از مردم جهان است و این خود عامل گسترش و شیوع بیشتر بیماری به شمار می رود. اکنون جهش یافتن ویروس مسئله نیست، مسئله بر روی راهکارها و استراتژی های مربوط به کنترل این بیماری است.

 

-مسئله بعدی ابتلای مجدد افراد بهبودیافته از کروناست. این مسئله چقدر می تواند دغدغه سلامت جوامع باشد؟

بله این موضوع تایید شده است اما بگذارید این مسئله را از دیدگاه دیگری برای شما توضیح بدهیم. تصور کنید فردی مبتلا به کرونا شده و بعد از مدتی مجددا تست کرونا می دهد و متوجه می شود بهبود یافته است. اما اینجا مشکلی وجود دارد، تست کرونای فرد اشتباه بوده و منفی اعلام شده است در صورتی که فرد همچنان ویروس را در بدن خود دارد. نتیجه این می شود که فرد و اطرافیانش گمان می کنند خوب شده است. به این موضوع کاری نداریم که نتیجه اشتباه آن تست چقدر در انتقال ویروس از آن فرد به دیگران نقش دارد اما به هرحال فرد هنوز بهبود نیافته و دوباره علائم کرونا را نشان می دهد. مجددا تست می دهد و متوجه می شود که آلوده به این ویروس است بنابراین همه فکر می کنند او مبتلا به کرونا بوده ، خوب شده اما دوباره بدون هیچ دلیلی مبتلا شده.

در سوی دیگر ماجرا افرادی قرار دارند که تست کرونای آنها بعد از بهبودی به طور کامل و صحیحی منفی اعلام شده اما بعد از چند روز بار دیگر مبتلا به کرونا می شوند. واقعیت این است که به نظر من همانطور که برای جهش یافتن ژن توضیحی اثبات شده وجود ندارد برای این مورد نیز با توضیح دقیقی روبرو نیستیم. ری اکتیو شدن ویروس کرونا در بدن ماهیت مشخصی ندارد و باید تحقیقات بیشتری روی آن انجام شود.

 

-مسئله دیگر این است که یک فرد بهبود یافته از کرونا چقدر نسبت به ابتلای مجدد مصونیت پیدا می کند و چقدر این شانس را دارد که بدنش آنتی بادی تولید کند؟

اکنون یکی از بزرگ ترین مسائل علمی و پزشکی جهان دغدغه آنتی بادی تولید شده در بدن افراد بهبود یافته است. متاسفانه افراد کمی آنتی بادی تولید می کنند و به همین دلیل فردی که یک بار کرونا گرفته اگر مسائل بهداشتی را رعایت نکند مجددا به آن مبتلا خواهد شد.

 

-نسبت به تولید واکسن کرونا چقدر باید واقع بین باشیم؟

تولید واکسن پروژه های گسترده ای در سراسر جهان دارد. چیزی که مشخص است این است که تا امروز واکسنی تحت عنوان کرونا به هیچ بیماری تزریق نشده هر چند در انگلیس، چین و آمریکا ادعاهایی در رابطه با کشف آن و تولید انبوه این واکسن تا چند ماه آینده به گوش می رسد. با تمام این اوصاف بهتر است به جای اینکه در انتظار واکسن کرونا بنشینیم بیشتر به مسئله بهداشت فردی اهمیت بدهیم تا خود و دیگران را درگیر نکنیم.

 

-با تمام این اوصاف تصور می کنید ویروس کرونا تا چه زمانی در جهان دردسرساز است؟

کرونا تاریخ ندارد. این مسئله خیلی مهمی است و چالش بزرگی به شمار می رود. ویروس کرونا به شدت سیستم دفاعی بدن را تحت تاثیر قرار می دهد و بسیار پیچیده و مرموز است. زنجیره انتقال زمانی قطع می شود که همه مردم نکات بهداشتی به خصوص فاصله اجتماعی و پوشیدن ماسک و دستکش را رعایت کنند. کرونا فعلا قرار نیست تمام شود و احتمال آن وجود دارد مجددا به پیک برسد که البته این موضوع نه فقط درباره ایران که درباره تمامی کشورهای جهان صادق است.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها